Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation


Tom91

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag börjar bli besviken på min dator. Den har tillräckligt bra delar för att köra dom spelen jag vill på högsta grafik men den har börjat svika mig på senare tider.

Jag köpte datorn från komplett.se och jag fick med mig några installationsskivor. Jag hade tänkt att installera om datorn. Min fråga lyder: Vilken av följande skivor ska jag använda och hur gör jag? Finns det något jag borde tänka på?

 

1. Windows 7 återställningsmedia alla versioner. Endast för distribution med en ny komplett PC

2. Sapphire Installation Driver CD

3. nero 9 Essentials

4. msi Drivers & Utilities

 

Fick även med mig en skiva med namnet DVD suite 7 men jag tror inte den har något med ominstallationen att göra.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win 7 - ditt operativsystem

 

Övriga installerade du senare om du tycker du vill ha programmen på din dator.

 

Glöm inte göra backup på allt du vill spara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spel och program är ingen idé att göra backup på. De måste du ändå installera om. Däremot, om du har några icke online spel och inte vill spela om från början, sparar du mappen med "saved games" för varje spel. När du har installerat spelen igen, klistrar du in mappen igen på samma ställe för varje spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backups har jag redan fixat. Med skivan Windows 7 får jag allt som en fungerande dator behöver? Vad menar du med övriga installerade. Handlar de om spel eller t.ex ljudkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite felformulerat av mig.

 

Min gång skulle vara

1: Kopiera, spara undan allt jag vill spara

2: Formatera disken

3: Installera Windows.

4: Installera AV-program

5: Ut på nätet och uppdatera Windows

6: Ut på nätet och ladda hem drivrutiner

7: Installera eventuella program från skivor.

 

Dvs övriga skivor har du inget behov av, ut på nätet och ladda hem senaste drivrutinerna istället. Ifall du vill ha Nero på din dator är det bara att installera det när du är klar med det övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man uppdatera Windows är de sidor som driverwhiz.com som gäller? Vad menar du med AV - program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack att du står ut med mina okunniga frågor :blush:

Alla påstår att de ska vara så lätt att omformatera disken men de känns som jag har tagit mig vatten över huvudet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta installationskivan så ska du se att du har ett val där hur du vill göra. Bästa är om du kan rensa ut allt gammalt genom en formatering. Notera dock, efter en formatering finns det inget kvar av det gamla på disken,

 

 

Om du känner dig osäker, sätt en plåt med bullar i helgen och bjud hem en granne eller vän som kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack att du står ut med mina okunniga frågor :blush:

Alla påstår att de ska vara så lätt att omformatera disken men de känns som jag har tagit mig vatten över huvudet här.

Att hålla på med datorer kräver ibland blod, svett & tårar..

Se det från den positiva sidan - du lär dig massor när du håller på!:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hoppas jag att jag kommer göra :)Jag har skjutit upp hur man installerar om tillräckligt länge nu, så nu ska jag lära mig!

Försöker suga upp så mycke information som möjligt innan jag eventuellt får problem med att komma ut på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan göra precis som Monshi säger och ang. drivrutinerna, så kan du ju redan nu hämta dessa och spara på ett USB-minne eller extern USB-disk, så har du dessa tillgängliga direkt så att säga.

Se till att du väljer rätt moderkortsmodell på MSI-supportsida och hämta chipset, ljud, nätverks och övriga drivrutiner.

 

Har du något speciellt som du vill spara tex. bokmärken i din webläsare så exportera ut dessa eller gör backup på dessa. Det skiljer lite på vilken webläsare du använder.

 

Likadant med dina e-mail och kontakter, har du dessa på hårddisken, så ta backup på dessa med.

Det beror också på vilken e-post klient du använder.

 

Spara allt sådant på en extern USB-disk eller om du har utrymme på USB-minnen.

Alt. spara ut dessa på DVD-RW skiva tillfälligt.

 

Mvh

[Edit] Du kan ju också se till att spara speciella inställningar tex. för ditt e-postkonto antingen skriv ut eller ta skärmbilder med skärmklippverktyget (såvida inte dessa går att exportera också för att därefter importera). Så går det mycket snabbare sedan att konfigurera upp sådant och komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tipps att ladda ner de innan, hade inte tänkt på de!

 

Jag har en extern hårddisk som jag sparar allt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag byggt en ny dator blir det.

Steg 1 Windows skivan

Steg 2 Moderkortsskivan, jag gissar att det är MSI skivan.

Moderkortsskivan installerar chipdrivare, nätverksdrivare, ljuddrivare, USB-drivare

Ofta är installationen mer eller mindre automatisk och skivan installerar drivarna automatiskt i rätt ordning med nödvändiga omstarter av datorn (i varje fall med Gigabyte och ASUS moderkort)

Ofta har du inte möjlighet komma ut på internet innan du installerat drivare från moderkortsskivan.

För Windows saknar nätverksdrivarna.

Steg 3 Grafikdrivskivan i detta fall Sapphire-CDn

Detta är det absolut värsta nålsögat. Orsaken är att man ofta uppmanas att ladda hem senaste drivare enligt rekommendationer från AMD/ATI eller nVidia. Tråkigt nog är min erfarenhet från båda dessa siter att med lite äldre grafikkort, typ 2 år gamla och äldre så blir resultatet dåligt om man följer grafikkorttillverkarnas råd (inte konstigt, de tjänar ju mer pengar på att sälja dig ett nytt grafikkort)

Bästa resultet får man om man kollar efter på Google vilka drivrutiner som användes när graffikkortet kom.

Exempel

Genom att för t.ex. ett Sapphire 5670 söka efter på Google

5670 review

Då får man en massa länkar till tester och ofta står det vilka drivare som använts.

De bästa drivarna är de senaste som använts vid testerna eller lite senare....

för 5670 hittar jag i testerna Catalyst 8,66RC3 och Catalyst 9.12

 

Dessa drivare laddar man hem från

http://www.guru3d.com

för 5670 efter kollat hos guru3d

väljer jag

http://downloads.guru3d.com/ATI-Catalyst--9.12-hotfix-Win-7-|-Vista-%2832|64-bit%29-download-2450.html

lite nyare än 9.12 men inte mycket, ett annat gott tecken är att många laddat hem denna drivare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Steg 3 Grafikdrivskivan i detta fall Sapphire-CDn

Detta är det absolut värsta nålsögat. Orsaken är att man ofta uppmanas att ladda hem senaste drivare enligt rekommendationer från AMD/ATI eller nVidia. Tråkigt nog är min erfarenhet från båda dessa siter att med lite äldre grafikkort, typ 2 år gamla och äldre så blir resultatet dåligt om man följer grafikkorttillverkarnas råd (inte konstigt, de tjänar ju mer pengar på att sälja dig ett nytt grafikkort)

Bästa resultet får man om man kollar efter på Google vilka drivrutiner som användes när graffikkortet kom.

...

Så du menar alltså att nyare drivrutiner till grafikkort inte är bakåtkompatibla?

Enligt din erfarenhet, hur nytt bör ett grafikkort vara för att man fortf ska våga satsa på senaste drivrutinerna?

Jag har ett Nvidia Quadro FX580 som börjar bli två år nu men det har tagit emot den (näst) senaste drivrutinen från Nvidia som är 267.05 utan problem. När tror du jag ska börja bli försiktig med uppdateringar för det kommer nya releaser från Nvidia varje månad.

Gäller principen "if it's not broken, don't fix it"?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...