Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 4


Flyfisherman

Rekommendera Poster

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Undras hur många av dessa 40 miljoner som sett sig tvungna att slå av hårdvaruaccelerationen.

 

Har uppdaterar grafikdrivisen utan någon förbättring på den fronten.

 

Ska nog starta en tråd apropå den funderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undras hur många av dessa 40 miljoner som...

 

(Harkel!)

50 miljoner har då, när det skrevs, redan passerats. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Harkel!)

50 miljoner har då, när det skrevs, redan passerats. :)

 

Jaja, I get the point.

 

Och det där med blurry fonts, nu har jag inte testat IE9 men de verkar ha samma problem

http://www.sevenforums.com/browsers-mail/152094-blurry-text-ie9-firefox-4-read.html

Intressant post, tycks, om det som står där är sant, att fonternas utseende är en effekt av DirectWrite/Direct2d och det är meningen att de ska se ut som de gör.

 

Men bra är det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som märkt att Firefox tycks "minnas" en gammal sida eller sno grafik från annan del av skrivbordet när man stänger ned FF?

Detta på Vista.

 

Normalt sett när man stänger ett fönster i Aero försvinner programytan, tonar bort för att ersättas av det som ligger bakom, först varefter fönstrets ramar "snyggt" dras inåt och försvinner.

 

Med FF blinkar istället en gammal sida, en tidigare besökt sida, till eller, kanske, del av de gadgets jag har på skrivbordet. Alltså en sida jag besökt men ej har öppen.

 

Ja, ni förstår kanske vad jag försöker säga. När jag stänger FF blinkar något förbi...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Nej faktiskt inte. Kan det ha något att göra med ditt grafikkort eller Catalyst inställningar?

 

Eller om du i Vista har denna inställning som finns i Windows 7 och slöar ned Aero.

Högerklick på skrivbordet > Fönsterfärg > Bocka ur rutan Aktivera genomskinlighet => så drar inte Aero så mycket resurser och man får ändå många av dess fördelar.

 

Men ang. Silverlight problemet mitt och FF4 så ser jag att MS släpper en Beta till Silverlight 5 nu snart.

Men jag kan inte hitta information om FF4 finns med i dess nyheter/förbättringar/förändrar.

http://www.idg.se/2....i-silverlight-5

Och här kan man se om Silverligt fungerar hos Viaplay (krävs för att se Livesnändingar).

http://viaplay.se/ab...quirements.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej faktiskt inte. Kan det ha något att göra med ditt grafikkort eller Catalyst inställningar?

 

Ingen aning men bara FF jag sett detta beteende hos och endast med FF4.

 

Det är som sagt en sida jag varit på tidigare som flaschar förbi. Kan ha stängt den för en stund sedan eller lite längre tid. Den är ivartfall inte öppen och borde inte finnas i FFs grafik.

 

men men, ett obetydligt problem, mest en notering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckade provocera FF och fånga det via PrtScreen

post-8996-0-06337300-1302517373_thumb.jpg

När jag stängde FF var enbart en flik öppen och där var Eforum var laddat.

 

innan har jag bland annat varit på Expressen, en spel sida (flash) och SVT-play. Fast den där delen av Expressen, vidoemenyn, den sidan var jag aldrig inne på på Expressen, laddade bara deras startsida.

 

Det ovan är alltså taget ögonblicket efter att jag klickar på röda krysset i FFs fönster för att stänga det.

 

Kanske alla dessa delar är Flash-innehåll på sidan? Man kan ledas att tro det, spelet är drivet av Flash och så även SVT play. Nog troligt även att menyn från Expressen även är det.

 

Sådär, nu har jag bevisat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar denna tråd lite..

 

Tycker det är lite märkligt att jag med den "skarpa" versionen av FF4 alltid får blåskärm "Windows Logon Process" när jag ska legitimera mig med bankdosan.. (klick på "Jag legitimerar mig")

 

Med alla beta-versioner av 4,an har det fungerat liksom med Opera & Chrome..

 

Nu har jag avinstallerat FF4 för att inte misstaget ska kunna upprepas. Behöver inte FF när Chrome duger gott & väl.

 

Men ändå.. lite nyfiken är man ju.

 

XPH SP3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du senaste versionen av programmet som hanterar bankdosan?

Sedan kan du ju alltid kontakta banken och se vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi tydligen idag tillåter oss att "låna" en tråd lite, så undrar jag vilken bank det kan handla om, för t.ex. Swedbank och Nordea, använder ju inget specifikt program förutom lilla bankdosan, exakt vad dom andra bankerna har idag, vet jag inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi tydligen idag tillåter oss att "låna" en tråd lite, så undrar jag vilken bank det kan handla om, för t.ex. Swedbank och Nordea, använder ju inget specifikt program förutom lilla bankdosan, exakt vad dom andra bankerna har idag, vet jag inte?

Jag tog fasta på "Firefox 4 Saker som rör denna webbläsare" eftersom problemet (som eg. inte längre är ett problem för mig) endast uppstår med den webläsaren.

 

Det är Handelsbanken och enligt säkerhetsprogrammet så är det den senaste uppdateringen.

post-52940-0-62668600-1303384838_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Det är Handelsbanken och enligt säkerhetsprogrammet så är det den senaste uppdateringen.

Tyvärr är inte BankID-programmet att lita på när det gäller att söka efter uppdateringar. Det kan finnas en nyare version att hämta, trots att programmet påstår något annat. Den senaste versionen är 4.17. Är det den du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tog fasta på "Firefox 4 Saker som rör denna webbläsare" eftersom problemet (som eg. inte längre är ett problem för mig) endast uppstår med den webläsaren.

Ja det var ju lite av tanken med tråden också.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är inte BankID-programmet att lita på när det gäller att söka efter uppdateringar. Det kan finnas en nyare version att hämta, trots att programmet påstår något annat. Den senaste versionen är 4.17. Är det den du har?

Japp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja jag har liknande problem med BankId från Swedbank.

Nexus Plugin kraschar när jag försöker använda BankId och logga in på tex. Skatteverket.

Jag använder senaste versionen av BankId.

Nexus personal Plugin 4.10.4.3 2/12 2009 - en gammal version, men jag hittar ingen nyare.

 

Så där är jag tvungen att använda IE9.:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Det finns en nyare version att hämta på https://install.bank...ntinstallation/

Tack. Jag lyckades hitta denna sida efter mycket om och men och installerade nya versionen.

Så nu fungerar det och utan att Nexus Plugin kraschar.

Ett till problem i FF4 löst.:thumbsup:

 

Nu återstår det för mig och även Monshi som jag uppfattar det, problemet med fonterna och att dessa visas urdåligt med hårdvaruaccelerationen påslagen.

Dock ser det inte lika illa ut för mig som för Monshi.

 

Även om vi verkar vara ensam på forumet (?) om dessa problem så är det otroligt många som har problem med detta.

 

Det har nu ökat till 45 sidor med inlägg på mozillaZine

Will they ever fix font rendering in firefox 4?

 

[Edit] Samt en google sökning ger otroligt många träffar - kanske finns nån lösning nu? eller inte..;)

http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=Blurry+ugly+font+rendering+in+Firefox+4&meta=&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...