Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 4


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Tror du måste slå på acceleratorn igen Monshi!

Gjorde en test alldeles nyss på Microsoft FishIEtank och det var ju löljigt stor skillnad mellan att ha den på eller av.

 

ed: Ultimata lösningen är dock

ta upp about:config

skriv in

gfx.direct2d.disabled

sätt till Sant

False = Enablad

FF måste startas om.

 

Fick faktiskt bättre värden än Techwolrd testet.

Amd Athlon 64 X2 6000+ XFX Radeon HD5830 Windows 7 -32 4GB ram.

 

Körde fullskärm (F11 i FF4) på första testet med accelerator På, men det blev just ingen skillnad.

 

FF4 Accelerator På FF4 Accelerator Av........IE9 utan att stänga av tillägg.

post-73434-0-93436000-1300900759_thumb.png . post-73434-0-68939600-1300900759_thumb.png ... post-73434-0-67447800-1300901331_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Nä, tänker INTE slå på gfx.direct2d.disabled igen! Ser för jevligt ut. Hoppar tillbaka till FF 3.6 istället i sådana fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del sidor fungerar icke perfekt...

 

SLs hemsida exempelvis

post-8996-0-84231300-1300956896_thumb.png

fungerar gör den, men det där ser inte bra ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga in detalj jag gillar... men denna är nog inte unik för FF

post-8996-0-49273800-1300967847_thumb.png

möjligheten att göra textrutor större. Bara ta tag i hörnet och dra. Exemplet från DN men det fungerar på samma vis på IDGs kommentarer exempelvis. Eller Eforum innan man börjar skriva i snabbsvarsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En del sidor fungerar icke perfekt...

SLs hemsida exempelvis

post-8996-0-84231300-1300956896_thumb.png

fungerar gör den, men det där ser inte bra ut...

Kan tillägga att det blir lika på IE9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har f-banne mig testat alla varianter med Anti-aliasing toll och bockat i olika för Anti-aliasing mode samt Rendering mode. Många kombinationer blev det - men ingen blev helt bra!

 

post-73434-0-39703800-1300979297_thumb.png

 

Det ser sämst ut när man tex. skriver i en sån här snabbsvarsruta, men en helt annan sak att läsa inlägget mot den gråare bakgrunden. Då ser det ok ut. Läsa tidningsartiklar är lika dåligt.

 

Min gamla Laptop med Windows XP har inte det här problemet - eftersom accelerationen är avslagen default eller automatiskt i FF4 pga. avsaknad av hårdvarustödet som krävs.

 

och som jag skrev i ett tidigare inlägg

Ang. fonterna så är vi visst inte ensamma om att tycka det är dynga...;)

http://www.google.se...+p%C3%A5+Google

 

Här är det 39 sidor inlägg på MozillaZine forum http://forums.mozill...8e94b&start=570

Men kanske något av tipsen mot slutet där funkar?

 

Jag tycker det är bedrövligt att måsta slå av accelerationen för att texten skall visas korrekt, då tappar man ju en stor del av finessen med nya FF4.:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sak som är väldigt bra är den nya Panorama knappen (Flikgrupper), som jag upptäckt och börjat testa. Har man många flikar igång så är det ju suveränt att kunna hålla isär olika webplatser etc.

 

Äter ju lite minne förstås, beroende på hur många öppna webbplatser man har...

post-73434-0-09408700-1301013581_thumb.png

 

Det går ju enkelt att gruppera sina flikar i olika grupper, genom att bara dra ut flikarna (fönster) så skapas automatiskt en ny grupp (drag & drop) och namnge dessa grupper.

Ett enkelt tryck på Panorama knappen och vips kan man byta till en annan grupp med flikar bara genom att kicka på ett fönster i en grupp.

 

Men då inställer sig frågan, går det på något sätt att spara dessa flikgrupper som man har namngett, så att nästa gång man startar webbläsaren så finns dessa kvar?

 

post-73434-0-22241300-1301008670_thumb.png

post-73434-0-51462900-1301008684_thumb.png

 

[Edit] Lagt till bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse Wallanger

Det går ju enkelt att gruppera sina flikar i olika grupper, genom att bara dra ut flikarna (fönster) så skapas automatiskt en ny grupp (drag & drop) och namnge dessa grupper.

Ett enkelt tryck på Panorama knappen och vips kan man byta till en annan grupp med flikar bara genom att kicka på ett fönster i en grupp.

 

Men då inställer sig frågan, går det på något sätt att spara dessa flikgrupper som man har namngett, så att nästa gång man startar webbläsaren så finns dessa kvar?

Ja, om du går till Inställningar -> Allmänt och väljer "Visa fönster och flikar från förra sessionen" för "När Firefox startar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, om du går till Inställningar -> Allmänt och väljer "Visa fönster och flikar från förra sessionen" för "När Firefox startar".

 

Tack. Poäng för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfunderad, eller ska jag kanske säga brydd på svenska?

 

Vad är det som sätter färg på mina tabbar i FF4? För det mesta har alla samma färg men så dyker det upp en som är lite gul, en som är mörkblå och en annan grön.

Laddar DN.se. Den blev blå. Stängde, laddade om den. Ingen färg. jag har inte lyckats se ett mönster i det hela. Någon som vet?

 

 

Funderar även på varför Adele 21 inte står att finna på Spotify än men det vet nog ingen här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Brydd är riktigt, konfunderad är det väl ingen som vet vad det är?:D

 

Här är ett bryderi till:

 

Kollade på Formel 1 kvalet Live från Australien nu på morgonen på Viaplay men det går inte att använda FF4 då - även om allt med grafikacceleratorer är påslagna.

 

Livesändningen hackade något otroligt och det var lika i fredags när jag kollade på tidsträningarna.

Däremot är det inga problem att titta på en film från Viaplay.

Så jag fick skifta till IE9 för att kunna se livesändningarna utan hack.:thumbsdown:

 

Citat:

För att köpa och titta på direktsänd sport behöver du en PC med Windows XP, Vista eller Windows 7 eller en Mac med OS X 10.4 med Firefox 3 samt senaste versionen av Silverlight installerad. Du hittar information om Silverlight här: http://www.microsoft...getsilverlight.

 

Då undrar man ju om det har med MS Silverlight att göra, för det är endast på livesändningarna det kravet finns vad jag förstår.

 

......

Fast nu när jag skriver detta så såg jag det här under Systemkrav på Viaplay:

post-73434-0-58691300-1301127202_thumb.png

Men på Silverlights hemsida så står inte FF4 med.

http://www.microsoft...ll/Default.aspx

 

Enligt Kontrollpanelen > program => så har jag Silverlight ver. 4.0.60129.0 - senaste.

Så hur gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, nu...

okej, en färg

post-8996-0-11212800-1301127607_thumb.png

men laddar annan sida i samma tab

post-8996-0-69848800-1301127606_thumb.png

och en tredje

post-8996-0-34829500-1301127606_thumb.png

flyttar jag denna tab, då följer färgen med men...

post-8996-0-02408500-1301127606_thumb.png

inte blir den nyladdade sidan på gamla tab-positionen färgad.

 

är det något tillägg som fixar det här? Har inte något colortab-tillägg installerat.

 

Någon annan som sett detta?

 

Silverlight - tror lösningen är att avvakta en uppdatering från MS. (eller söka på google)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ha detta har jag aldrig sett för..

men det är ju snart påsk och då är det väl trevligt med lite färger?:D

Annars kunde man tro att det är denna Addon du har installerad https://addons.mozil...n/colorfultabs/

 

Apropå Silverlight så kollade jag nyss i inställningarna och jag har senaste insticksmodulen aktiverad.

Så varför fungerar den inte då?

 

[Edit] Eller har du Fabtabs eller FF skins eller annat tillägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nope, inget av de tilläggen, se bild nedan.

 

Silverlight - FF4 är ny, man kan hoppas att MS kommer med en ny version snart kanske. Det är ju inte helt omöjligt att det finns buggar som aktiveras vid vissa tillfällen tillsammans med FF4. Det är min teori men du kan ju alltid testa att avinstallera och installera om Silverlight. (eller söka på nätet och se om någon annan har samma problem som du)

 

De tillägg jag har är:

post-8996-0-70465100-1301136869_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hur är det med Flagfox, fast den skall väl inte ställa till med detta...

Men testa att inaktivera den och kanske flera och se om det blir nån skillnad.

Det är ju lätt att aktivera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får välan ta och inaktivera tilläggen ett efter ett och se vad som sker. Det som här mig brydd är att Eforum inte alltid får en färg, för det mesta ser det ut som vanligt men så dyker det upp en färgad flik. Samma med DN, Google, HappyMtb eller vad jag nu råkar besöka.

 

När en flik en gång fått en färg, då skiftar den med sidan som laddar. Eforum verkar alltid bli lila, google gult.

mmh, kan det vara.... ja den skyldiga är funnen! Det är DragIt

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/dragit-formerly-drag-de-go/?src=api

som färgsätter när man använder den. Och fortsätter färgsätta den tabben om man laddar annat i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det var ju bra att du åtminstone hittade vem som var skyldig.:thumbsup:

Du har senaste versionen också?

Finns det nån inställning att göra kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikel här: http://pcforalla.idg...log-nytt-rekord

 

Lite synd bara att man skriver " – Firefox används främst av mer erfarna privatanvändare,"

 

Min erfarenhet är att inlärningströskeln inte är högre än för den förinstallerade webbläsaren.

Det är synd om någon skulle avstå från att välja webbläsare själv av den anledningen.

 

Men det här var bara en liten detalj. Man har slagit nytt rekord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...