Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firefox 4


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Hej,

Nya FF4 har ju stöd för hårdvaruacceleration av grafikkortets GPU om man har rätt kort och drivrutiner som stödjer detta.

Kan man på något sett de om denna H/W acceleration är aktiverad i FF4 och om det används?

 

Sedan upptäckte jag nyss att Nexus inte fungerar med nya versionen. Den kraschar när jag försöker använda BankId och logga in på Skatteverket.

Jag använder senaste versionen av BankId.

Nexus personal Plugin 4.10.4.3 2/12 2009 - en gammal version, men jag hittar ingen nyare.

Skall den behöva vara nödvändig?

 

Jag lät FF sända en krasch report till mozilla.

Fick använda IE9 istället.

Någon annan som råkat ut för detta?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej,

nej hittills har allt funkat fint här hos mig!

De bra "tilläggen" följde med över dessutom, så nöjd i skrivande stund!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det Release Candidate som är tillgänglig. Väntar och väntar på den skarpa versionen.

 

 

(Edit)

Att ha en sida att hänvisa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, har alla sidors fonter ändrats med Ff4? Clear type avslaget eller vad är det?

In med en bild som visar vad jag menar. FF till vänster, IE till höger

post-8996-0-87101300-1300799443_thumb.png

 

 

 

och ja, det är den skarpa versionen, på svenska.

http://www.mozilla.c...=win&lang=sv-SE

(länken finns ej direkt på hemsidan)

 

 

Vette tusan om det är smidigt med flikarna ovan adressfältet.

ed: ah, de kunde man flytta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp Monshi. Har faktiskt sett detta också. Har konstig text (rödaktig bokstav på vissa bokstäver i text). funderade också på Clear type.

 

Tack för länken!

Jag kör på Engelska, så nu skall jag installera Svenska versionen istället.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och ang. min första fråga om H//W accelerationen?

Borde vara ett kommando i adressfältet man kan knappa in?

 

I övrigt så måste jag säga att det är himmelsvid skillnad i hastighet mot FF3.6...:lol:

Större läsfönster fick man ju också. Gick väldigt snabbt att acklimatisera sig.

 

Använde Customize (högerklick längst upp på fältet) för att skräddarsy lite var knapparna skulle vara placerade nånstans. Hemknappen flyttade jag också på till vänster om adressfältet.

Group Tabben eller Panomara knappen lyfte jag tex. fram. En kul och vettig funktion.

Att det går att namnge en bunt med flikar och ha flera sådana igång är ju helt perfekt.

Inga problem alls med nya Firefox knappen heller.

 

Finns väl mer att skräddarsy, bara kört denna i mindre än en dag än så länge.

Alldeles under så har jag mina snabbokmärken (bokmärkesmenyn eller fältet) efter hela längden, men tyckte inte dessa var nåt att visa upp...

 

post-73434-0-99688600-1300800058_thumb.png

 

post-73434-0-62915000-1300800076_thumb.png post-73434-0-80202400-1300800094_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, har alla sidors fonter ändrats med Ff4? Clear type avslaget eller vad är det?

In med en bild som visar vad jag menar. FF till vänster, IE till höger

post-8996-0-87101300-1300799443_thumb.png

 

 

 

och ja, det är den skarpa versionen, på svenska.

http://www.mozilla.c...=win&lang=sv-SE

(länken finns ej direkt på hemsidan)

 

 

Vette tusan om det är smidigt med flikarna ovan adressfältet.

ed: ah, de kunde man flytta

 

Körde betan ett tag, men gillade inte att ha flikarna högst upp, så dom ändrade jag direkt.

Fontändringen har jag inte uppmärksammat, fanns dom i betan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tillägg som fixar fonten

https://addons.mozil...-tuner/?src=api

tänk att det behövs! Uselt Mozilla!

 

Gjorde du några ändringar i inställningen?

 

post-73434-0-28047200-1300804579_thumb.png

 

[Edit] Nu har jag också flyttat på flikarna så dom ligger underst Högerklick på menyfältet och bocka ur flikar högst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktiverade ClearType och satte den på Normal... men helt bra är det inte.

 

Vad fanken har de hittat på egentligen?

Vill du att det gör skillnad? Aktivera Aliased, klicka apply och rör musen i tilläggsfönstret.

 

ed: Ultimata lösningen är dock

ta upp about:config

skriv in

gfx.direct2d.disabled

sätt till Sant

Nu ser det ut som det ska, något är galet med 2D-rutinen vill jag nog säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det detta som är H/W grafikaccelerationen, försämras inte hastigheten på vissa sidor med rörlig grafik/film då ?

 

Ok. Skall testa.

 

Så här blev det innan detta och inte blev det bra när jag öppnade en artikel på DN.:

 

post-73434-0-36521800-1300806134_thumb.pngpost-73434-0-29170500-1300806168_thumb.png

post-73434-0-81508300-1300806134_thumb.png

 

Med denna fick man tillgång till alla val i rutan nedanför.

post-73434-0-07241000-1300806135_thumb.png

 

ed: Ultimata lösningen är dock

ta upp about:config

skriv in

gfx.direct2d.disabled

sätt till Sant

Nu ser det ut som det ska, något är galet med 2D-rutinen vill jag nog säga!

Nu så är den satt till True dvs. Disabled. Men jag är brydd över detta, men visst så något skedde i allafall till det bättre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg som fixar fonten

https://addons.mozil...-tuner/?src=api

tänk att det behövs! Uselt Mozilla!

 

Sitter och fibblar med just detta nu, men jössses, lägger jag in denna addon, så startar inte FF, då får jag gå in i FL, och ta bort denna addon, och boota om igen, och då fungerar det, men FF startar med addon i just FL, mystiskt?

Men spelar ingen roll egentligen, klarar mig utan denna addon, vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad är detta för grå ram som rör på sig?

post-8996-0-98044600-1300814752_thumb.png

 

När man har musen över en länk hoppar den ned (den bakre bilden), när man tar bort musen från länken hoppar den upp igen. Detta samtidigt som en liten popup med länkadressen hoppar fram i nederkant, det hör säkert ihop.

 

små saker man ser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna gråa ram ser inte jag, kan bero på att jag kör med dubbla skärmar kanske, kör oftast inte heller med fler än ett fönster/program per skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jodå samma här med bilden.

Länkadressen som poppar upp lite snabbt ser man också om man hovrar med musen över en länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna gråa ram ser inte jag, kan bero på att jag kör med dubbla skärmar kanske, kör oftast inte heller med fler än ett fönster/program per skärm.

Bilden jag postade har jag alltså klippt ihop.

Kör med Win Vista Aero, kanske något med denna...

Lite irriterande är det. Adressraden kan få bo i statusfältet kan jag tycka. Jag vill ha ett statusfält eftersom noscript, adblock och cookieculler samt filhämtaren trivs bra där. Tar bara massa plats om det ska finnas i höjd med adressfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag kör med Win 7 och har NIS 2011 (Norton Internet Security).

Jag tyckte det var bra att det fanns en funktion där som visade på säkra, skadliga samt osäkra webbplatser, tex. om man googlar upp ett namn och sidan fylls med träffar så var det en liten Norton Safe Web symbol som visade just detta.

 

Denna Norton Toolbar (som jag iof. hade dold i FF3.6) är inte kompatibel med FF4 :thumbsdown:

Eller finns det något tips för att få det hela att fungera?

 

[Edit] Samma sak på Laptopen och Windows XP där jag har AVG internet Security 2011 och dess AVG Safe Search som visar på skadliga webplatser. Ej kompatibel med FF4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Win 7 och har NIS 2011 (Norton Internet Security).

Jag tyckte det var bra att det fanns en funktion där som visade på säkra, skadliga samt osäkra webbplatser, tex. om man googlar upp ett namn och sidan fylls med träffar så var det en liten Norton Safe Web symbol som visade just detta.

WOT (Web of Trust) har en liknande funktion så kolla om den fungerar i FF4.

http://www.mywot.com/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

WOT (Web of Trust) har en liknande funktion så kolla om den fungerar i FF4.

http://www.mywot.com/sv

Ok. Tack Cecilia.

Installerade tillägget (som har stöd för FF4) från denna plats

Mozilla Addons Web of Trust - Safe Browsing Tool

Man var tvungen att registrera sig och göra inställningarna på deras site. Men det verkar fungera och är gratis för Firefox användare i allafall.

 

Hehe var tvungen att testa, för jag blev misstänksam att alla sajter fick en grön ring i Google, så då skrev jag in sökordet p_ o_ r_ n (lagt till understreck här) och vips vad mycket röda ringar det blev...:D

Och ja barnsäkerheten är avslagen...

Så den verkar fungera.

 

Har den ännu så länge bara på Laptopen där jag har AVG Internet Security 2011.

Förhoppningsvis så fixar väl både AVG och Symantec/Norton detta framöver, för sedan jag började använda denna funktion så har jag tyck att det varit väldigt bra - även om det har varit falsklarm och kanske inte allt fångas.

Norton Safe Web verkar ju på något sätt skanna webbplatserna efter skadlig kod.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Efter att ha varit i kontakt med Norton/Symantec så är svaret:

 

Då Firefox 4 kom bara för någon dag sedan så har vi som du sade ingen kompatibilitet med den webbläsaren i nuläget men då vi tidigare har haft kompatibilitet med Firefox så kommer vi att ordna en uppdatering till toolbaren.

Jag har dock inte fått något besked på när det är klart.

Antar att det är samma med AVG, så då är det väl bara att vänta.

Och den som väntar, väntar alltid för länge..;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

2011-03-23 15:01 - TechWorld:

Test: Firefox 4 mot Internet Explorer 9

 

Citat:

 

Slutsats

Firefox 4 är ett stort steg framåt, vi gillar tex den enkla add-in hanteringen och den innovativa molnintegrationen för personliga inställningar. Det är naturligtvis många parametrar som spelar in i valet av webbläsare, men är man bara ute efter prestanda så ser det ut som att IE9 ligger aningen före Firefox 4 i det mer oberoende testet från Futuremark. Annars vinner IE9 det test som körs från Microsofts webbplats och Firefox vinner det test som ligger på Mozillas webbplats.

 

Det är tekniskt sett en jämn kamp mellan de båda och det är troligt att du i vardagen kommer att uppleva båda som snabba att arbeta med och det är förmodligen andra funktioner som kommer att påverka ditt val, tex utbud av effektiva add-ons.

 

post-73434-0-77170500-1300897392_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...