Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk vägrar fungera utan formatering, ikopplad drar den ner datorprestandan brutalt


Nilbrink

Rekommendera Poster

Tja!

 

För någon vecka sedan när min externa WD 640AAKS i princip var full så kopierade jag 90% av den till en tom likadan extern som låg liggandes - som backup. Datorn har på senare tid börjat sacka efter så tänkte att det var bäst att spara allt i tid, så den inte kraschar och drar med sig allt i samma veva.

 

Vilket som, nu har extern hårddisk #1 fått nått vajsing på filsystemet (förmodar jag). Jag när jag kopplar i den tar det ett bra jävla tag tills den ploppar upp i Dator, och då ligger den som Lokal disk (H: ) och inte som Kruxillimux Externa (H: ). När man klickar på den öppnas en till synes halvt buggad, tom mapp. Den laddar som ett djur men inget dyker upp. En liten ruta säger mig att formatera om för att kunna använda hårddisken igen, MEN det är just det jag inte kan göra då de resterande 10% jag inte överförde innehåller skit jag behöver nu, samt att jag fyllt på den med annat sedan jag gjorde en backup till extern #2. Den har alltså lite data som inte finns på backupdisken #2.

 

När hårddisk #1 är inkopplad påverkar den hela datorn. Jag kan inte använda någon webbläsare, allt tar en jävla tid att öppna och datorn blir allmänt odräglig. Hårddisken står även och blinkar konstant, som att den fortfarande läser in/kopplas in. Någon sekund efter att jag kopplat ur den återgår allt som vanligt.

 

Jag Googlade och fann lite olika tips.

Test-disk, GetDataBack och PC Inspector File Recovery var de 3 program som verkade vara mest använda och givande.

Jag har nu laddat ner samtliga program och lyckats öppna dem och kika runt. MEN, när jag kopplar in aset till extern hårddisk #1 så låser sig både GetDataBack och PC Inspector när jag ska försöka söka efter diskar. PC Inspector vägrar t.om. att starta om jag har #1 inkopplad innan jag startar programmet (men dess process syns i Aktivitetshanteraren).

 

Jag har alltid haft #1 inkopplad när jag suttit vid datorn, och det gör dem enligt google-sökningar väldigt känsliga mot stötar och värme. När jag kopierade över allt till #2 förmodar jag att den inte riktigt pallade, och därför nu börjar ge upp. Däremot vill jag inte förlora datan som finns på den, speciellt när det GÅR att rädda - men ballar ur för mig just nu.

 

Behöver råd om hur jag ska lösa detta, vore evigt tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att ta ur disken ur sitt chassi och ansluta den internt?

 

Det är mitt bästa tips, strulande diskar är alltid lite lättare att hantera om de är anslutna via ett riktigt hårddiskgränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...