Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet kopplar ner med jämna mellanrum


beiga

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått en del problem med min bredbandsuppkoppling.

Telia Startsmart, 6-8mbit/s, windows 7, dreambox dm600.

 

Man märker tydligt att internet kopplar ner då bilden på tv'n (dreambox) låser sig.

Jag trodde länge att det var p.g.a den som internet kopplade upp och ner hela tiden, så

jag lånade en väns boxerkort för en vecka, men det hade ingen betydelse.

Då min datorkunskap inte är överflödig så antog jag att det var dreamboxen som slukade bandbredd.

När jag senare fick höra att folk med lägre bredbandshastighet än jag körde med samma dreambox

som jag så gick de tankarna där hän.

 

Telia säger att det inte finns några fel på linjen eller övriga störningar.

 

Det riktigt konstiga är att jag har felanmält detta ett flertal gånger och fått ny gateway (Thompson 784)

3(!) gånger. Internet har då fungerat felfritt för, låt säga, 3-4 veckor sen har det börjat koppla upp och ner igen.

Känns ju inte som att gateway'en skall slitas ut på en månad ...................

Vanligtvis rör det sig om att det dör mellan 10 sek - 1 min någon/några gånger i timmen.

Det finns ingen konsekvens i när internet kopplar ned.

Jag har datorn trådlöst ansluten till internet hela tiden, iphone + galaxy S på wifi hela tiden och dreamboxen ansluten hela tiden. Som jag skriver ovan så spelar det ingen roll om jag kopplar bort dreamboxen - internet dör ändå.

 

Bredbandskollen visar olika från gång till gång.

Ibland 1-2 mbit/sek ned och ibland 4-5 mbit/sek ned.

Alltsomoftast där emellan.

 

Jag har fått hjälp av Relacom att installera första jacket etc.

Det fungerade inte när vi flyttade hit, så Telia skickade hit dem och som sedermera

hjälpte mig att koppla allt rätt. Jag får i alla fall anta att det är rätt kopplat .... ?

 

Är det någon som har någon som helst aning om vad som kan vara galet?

Skulle även uppskatta tips på program där jag kan se hur länge min uppkoppling håller.

Det vore skönt att kunna påvisa något konkret för Telia vid nästa felanmälan.

 

Tack på förhand för all eventuell hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det riktigt konstiga är att jag har felanmält detta ett flertal gånger och fått ny gateway (Thompson 784)

3(!) gånger. Internet har då fungerat felfritt för, låt säga, 3-4 veckor sen har det börjat koppla upp och ner igen.

Låter som ett seriefel som gör att Thompson 784 inte håller ihop mer än några veckor.

 

Seriefel: En mycket stor del eller alla levererade produkter inom en viss tidrymd har samma fel.

Vanligt exempel är biltillverkare som "återkallar" bilar för nått har blivit fel i en viss modell.

 

Aktuellt exempel:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13694-anvandare-rapporterar-om-stabilitetsproblem-med-macbook-pro-2011

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med mitt ADSL bredband.

Bredbandsbolaget levererar mitt, när jag fick det så kom jag inte knappt ut på nätet.

Efter ett antal samtal så löste sig problemet att jag hade för hög hastighet ner till modemet upp till 24mbit.

Jag klarar max 12 ner annars storknar modemet på att signalen inte är ren, teknikern kunde se det på skärmen när han höjde över 14mbit, modemet gick ner helt om det var för högt.

Så nu funkar det bra när han drog ner hastigheten till mig.

Bor för långt från stationen för att få 24mbit.

Dreamboxen tar inte mycket från bredbandet, har en själv.

Kan ju vara så att du är för långt ifrån med, eller har dålig signal till dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag tycker den här tråden är intressant eftersom jag har ett liknande problem. Själv har jag Telia ADSL 6-8Mbit, men avstånd och kvalitet på ledningar (antar jag) gör att jag normalt ligger på lite drygt 6 Mbit nedströms.

 

Till och från har jag haft problem med att modemet (Zyxel 600-serie) kopplar ned sig. Med det menar jag att jag kan se på dess LED:ar att den kör samma procedur SOM OM jag skulle dra ur telejacket och sätta i det igen. Normalt är den nedkopplad under ett tiotal sekunder till ibland närmare fem minuter. Till modemet har jag kopplat en "standard" TP-link trådlös router.

 

När jag pratar med Telia support så anser dom att allt är okay på deras sida, så för några dagar sen så köpte jag ett nytt modem - eller för att vara exakt en Netgear trådlös router med integrerat modem. Tyvärr så kvarstod problemet. Jag ska tillägga att jag i samband med detta också bytte ut kabel till telefonjacket, plus filter.

 

Detta ger mig känslan att problemet sitter någonstans mellan modemet och resten av världen, så att säga, men jag har också prövat att koppla in en dator direkt på modemet och då upplevde jag att problemet försvann, MEN jag ska tillägga att felet är väldigt intermittent i sin natur. Ibland kan det gå flera dagar utan att jag märker av något problem, ibland så kan jag ha tiotalet nedkopplingar under en timme.

 

Så min fråga är om någon känner till om det kan finnas någon konfiguration eller inställning jag kan göra från t.ex. mina router eller någon av de anslutna enheterna, och som kan påverka modemets funktion. Kan t.ex. någon enhet tvinga fram DNS-uppslagningar på modemet?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...