Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med tangentbord

JoeBanana

Recommended Posts

Hej,

Sedan ett par dagar har jag haft problem med mitt tangentbord. Den båda shift-tangenterna fungerar inte på olika bokstäver.

Bokstäverna qweui blir inte stora med höger shift-tangnet nedtryckt medan motsvarande gäller för bokstäverna zxcvm och vänster shift-tangent.

Är det någon som vet vad felet kan bero på och eventuellt hur det går att åtgärda?

Tacksam för svar!

Funkar det med ett annat tangentbord så har du fel på tangentbordet.

Vad för fel kan det vara på tangentbordet?

Ja ta och eliminera sladdfel. (vilket jag missat själv)

dvs kolla sladdarna till mus(!) och tangentbord, att det inte finns några skador.

För skadad sladd kan ge sådana här fel, skadad mussladd kan faktiskt ge fel som tycka vara på tangentbordet.....

Hej,

Jag har provat med ett externt tangentbord och där fungerar shift-tangenterna som de ska. Detta gör mig ännu mer fundersam eftersom jag har en bärbar dator som varken inte tappats eller slagit i något och inte heller har jag spillt någon vätska över den.

Det ska tilläggas att problemet är det omvända när caps lock är nedtryckt.

Antag att du fått begynnande hårdiskras (att det alltså inte är ett mekaniskt/elektriskt fel på tangentbordet). Då skulle fel i drivrutinerna (pga små hårddiskfel) kunna ge ett sådant här fel.

Och hårddiskfel på bärbara är mycket vanligt. Två av mina fyra bärbara har fått hårddiskfel. Ett försäkringsbolag uppskattar att nästan 1/3-del av alla bärbar har hårddiskfel inom 3 år.

Om du återställer datorn med krasch-CD / DVD kan det hjälpa. Tillfälligt i varje fall.

Tack så mycket för ditt svar!

Jag har försökt med att installera om drivrutinerna för tangentbordet, men problemet kvarstår. Eftersom datorn är relativt ny (7 månader) så ska jag försöka få problemet åtgärdat på garantin, särskilt med tanke på att det kan röra sig om hårddiskfel.

Flyfisherman

Spara först alla dina viktiga filer etc. på extern disk/USB-minne, innan du lämnar in datorn.

Det är väl inte omöjligt att det är ett fel på tangentbordet isåfall byts detta ut.

Är det disken, ja antingen byts den eller dom gör en fabriksåterställning och då förlorar du dina egna filer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...