Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med överhettning av CPU


ACWN

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en i5 2500k med p8p67 le och kör med standartkylare och processorn blir enligt termometern mycket varm 80-90 celsius, när jag känner på kylarn är den inte alls varm. Och bara några sekunder efter start är den uppe i 50-60 celsius när jag kollar i uefi, har kollat så den sitter fast ordentligt, tycker kylarn borde bli lite varm även om den är dåligt ditsatt. Kan det vara fel på termometern i moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Precis.

Kanske beror på att kylpastan är fel applicerad, för lite eller alldeles för mycket.

 

Dumt att chansa.

Plocka av kylaren och rengör processorkroppen och kylaren från gammal kylpasta med isopropanol eller kemisk ren bensin - utan att söla ned omgivande ledare och komponenter.

 

Köp ny kylpasta (om du inte redan har den).

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

 

Mikrodatron - Kall pasta för het dator

 

Citat:

-Det tar ett tag innan kyl pastan presterar som bäst. Med Arctic Silver 5 tar det enligt tillverkaren hela 200 timmar och flera ”cykler” (upphettning och nedkylning) innan pastan nått sin fulla kapacitet. Enligt företaget sjunker ofta temperaturen två till fem grader under inbränningsperioden.

 

-Det viktigaste är att du använder kylpasta och att den är rätt applicerad, inte vilken pasta du använder.

 

[Edit] Redigerat länken - nu så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med intels kylare är kylpastan redan applicerad och med deras konstruktion borde det inte vara så mycket som kan ha gått fel. Blev själv väldigt förvånad av resultatet, dessutom gjorde jag inget vid denna temperatur och den klockade ner sig till 1,6 GHz

 

Gjorde avläsningen både i ersättaren till bios, uefi och i SpeedFan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och kylaren är korrekt monterad (som tidigare fråga) och verkligen ligger an hela vägen över ytan?

 

Har du nyligen monterat på kylaren så är kanske inte pastan till fullo inbränd och fortfarande mjuk.

Lossa på kylaren och kontrollera hur det ser ut och var noga med hur du sätter fast den igen.

 

Ev. dit med ny pasta enligt tidigare inlägg.

 

Snurrar fläkten?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten snurrar i ca 1160 rpm enligt speedfan och står att core 0 är 30 C

 

Jag tror att den är rätt ditsatt, det går inte att ruba den och fästena verkar sticka ut bra på baksidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort eventuell skyddsplast på kylpastan på kylaren innan du monterade kylaren på processor moderkort?

Vad har du för chassi, chassikylning?

 

Det finns skott 20meter över målet när det gäller chassin och chassikylning, t.ex.

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Lian_Li_PC-7_Plus/index.htm

jag har ett PC7 själv, fick bygga om och sätta 3 fläktar i botten....

Lite om kylning

//eforum.idg.se/topic/95138-forvirrad/page__p__560798__fromsearch__1#entry560798

Har du bra chassikylning / luftflöde genom chassit är luften ut ur chassit inte mer än 10 grader varmare än luften i rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort eventuell skyddsplast på kylpastan på kylaren innan du monterade kylaren på processor moderkort?

Vad har du för chassi, chassikylning?

 

Det finns skott 20meter över målet när det gäller chassin och chassikylning, t.ex.

http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Lian_Li_PC-7_Plus/index.htm

jag har ett PC7 själv, fick bygga om och sätta 3 fläktar i botten....

Lite om kylning

//eforum.idg.se/topic/95138-forvirrad/page__p__560798__fromsearch__1#entry560798

Har du bra chassikylning / luftflöde genom chassit är luften ut ur chassit inte mer än 10 grader varmare än luften i rummet.

 

Var ingen plast när jag satt dit kylaren.

Har ett cooler master elite 430 med 1 fläkt, hade båda sidoplåtarna borta när jag kolla temperaturen. provade även lite med bordsfläkt som blåste in i datorlådan utan att temperaturen sjönk.

Temperaturen ändras ganska mycket mellan 80-90 när jag kör datorn.

 

kan det vara fel på mätaren, core 0, core 1... visar ju låga temperaturer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Var ingen plast när jag satt dit kylaren.

Var det inget skydd av något slag över pastan som var förapplicerad??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inget skydd av något slag över pastan som var förapplicerad??

 

Menade att det inte satt någon plast på när jag satte dit den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

 

och den klockade ner sig till 1,6 GHz
Temperaturen ändras ganska mycket mellan 80-90 när jag kör datorn.

kan det vara fel på mätaren, core 0, core 1... visar ju låga temperaturer

 

Plocka av kylaren som jag rekommenderade tidigare. Något står inte rätt till med kylningen.

Får kylaren kontakt med bara en del av processorn, så kanske detta fenomen uppstår.

 

Har någon annan ett bättre förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka av kylaren som jag rekommenderade tidigare. Något står inte rätt till med kylningen.

Får kylaren kontakt med bara en del av processorn, så kanske detta fenomen uppstår.

 

Har någon annan ett bättre förslag?

 

Nej, det är min rekommendation med. Ut och köp lite kylpasta

http://www.kjell.com/?item=36009&path=

plocka bort kylaren, gör rent rent rent, applicera ett risgryn kylpasta på processorn och tryck dit kylaren igen.

 

Se filmen på Sweclockers exempelvis, där visar de att de flesta metoderna för applicering fungerar. Målet är att få ett jämnt lager med kylpasta mellan de två ytorna, ett lager som fyller ut alla ojämnheter. Inte mer än så.

 

Du ska se, med en korrekt monterad kylare kommer din processor inte komma upp över 60 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara fel på mätaren, core 0, core 1... visar ju låga temperaturer

Vilka temperaturer har du på alla 4 Cores. Blir lite förvillad av att du omväxlande har 80-90 grader och låga temperaturer.

 

Kan du se Coretemperaturerna i BIOS?

I så fall vilken temperatur har du på respektive Core i BIOS?

 

Hur fästs Intels originalkylare på moderkortet?

Är det fortfarande med 4 st delade plastpluggar som ska ner genom moderkortet och sedan pressas delarna ut mot kanterna av hålet så pluggarna sitter fast genom att ett stift går ner i mitten av pluggen?

Monterade du kylaren på moderkortet innan du monterade moderkortet i chassit?

I så fall skruva loss moderkortet och kontrollera att alla 4 plastpluggarna som håller moderkortet gått igenom moderkortet lika mycket. Har pluggarna gjort detta är som jag ser det kylaren korrekt monterad.

Eller du kan kanske kontrollera detta genom att det är ett hål i chassiplåten bakom moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka temperaturer har du på alla 4 Cores. Blir lite förvillad av att du omväxlande har 80-90 grader och låga temperaturer.

 

Kan du se Coretemperaturerna i BIOS?

I så fall vilken temperatur har du på respektive Core i BIOS?

 

Hur fästs Intels originalkylare på moderkortet?

Är det fortfarande med 4 st delade plastpluggar som ska ner genom moderkortet och sedan pressas delarna ut mot kanterna av hålet så pluggarna sitter fast genom att ett stift går ner i mitten av pluggen?

Monterade du kylaren på moderkortet innan du monterade moderkortet i chassit?

I så fall skruva loss moderkortet och kontrollera att alla 4 plastpluggarna som håller moderkortet gått igenom moderkortet lika mycket. Har pluggarna gjort detta är som jag ser det kylaren korrekt monterad.

Eller du kan kanske kontrollera detta genom att det är ett hål i chassiplåten bakom moderkortet?

 

Alla core temperaturer ligger stadigt lågt omkring 30 C.

 

Sitter inte vid datorn nu men jag tror inte det fanns några temperaturer för core:en i nya bios får kolla när jag kommer hem.

 

Det är samma kylare som du tänker på och har kollat så stiften och pluggarna ser ut att gå ut bra på baksidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men - nu blir jag konfunderad?! Alla temperaturer kring 30?

 

Ladda hem HWMonitor

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

kör datorn en stund, håll koll på temperaturerna. Ta gärna en bild av HWMonitor och visa värdena för oss.

 

Om värdena inte springer iväg, ladda ned CPU Burnin

http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/CPU-Burnin.shtml

och starta upp lika många instanser av denna som du har kärnor.

Håll koll på temperaturen och avbryt direkt om någon kärna går över över 65 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild på temperaturer

 

Konstigt i HW monitor, temperaturen växlar hela tiden mellan 0 och 64 C. Aldrig varit någon annan siffra än 64C inte ens när jag körde cpu burn. I SpeedFan så sjönk temperaturen till 58C under testet och när jag avbröt gick den direkt upp till 88C

post-70223-0-06970300-1300819292_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där HWmonitor ser frisk ut bortsett från en icke identifierat temp.

 

Processorn ser ut att ha det bra. Kärntemperaturerna ser helt normala ut. CPUTIN vette tusan vad den representerar, det är ivartfall inte tempen i processon. Speedfan rapporterar helt enkelt galet.

 

64 grader på en hjälpkrets, vilket CPUTIN kan vara, är inget konstigt. Enklare integrerade kretsar kan lätt arbeta i upp till 120 grader även om det är en olämplig temp i en dator.

 

kan du se temperaturer i BIOS? Där kan du kanske få fram vad CPUTIN är. Eller genom att blåsa på någon del av dator och kyla vad nu denna mätning är.

 

Vi kan med andra ord konstatera att din CPU-kylare sitter bra där den sitter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...