Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplåsning av mobil


reso

Rekommendera Poster

Hej forumister

Jag har bytt operatör

och min operatör funkar inte med mobilen

Jag hade 3 innan

Troligtvis är den låst till 3 (tror jag)

Är det någon som vet hur man låser upp telefonen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Beror på vad det är för telefon.

En del kan man göra själv genom att knappa, en del måste man få gjort på verkstad (eller någon annan som har rätt utrustning och kunskap).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad det är för telefon.

En del kan man göra själv genom att knappa, en del måste man få gjort på verkstad (eller någon annan som har rätt utrustning och kunskap).

Ok. Mr. Andersson

Det är en Sony Ericsson W595

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några seriösa sajter som kan hjälpa till med sådant, men det är bara några tillverkare som det fungerar med att knappa sig ur en låsning idag, tyvärr tillhör inte Sony Ericsson detta sällskap, utan du måste lämna in den till någon som har rätt utrustning, datakabel, mjukvara och hårdvara (dongle).

 

Du får räkna med en kostnad på ca 250-300:- oavsett om du anlitar en tjänst på nätet, eller låter en telefonbutik hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl även slå ett pling till gamla operatören så kan de oftast låsa upp telefonen mot en avgift.

 

Vet att Tele2/Comviq ivartfall har den tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan låsa upp din mobil hos en operatör om bindningstiden är slut.

Det finns också upplåsningstjänster på nätet där du får en upplåsningskod som du skriver in i mobilen och låser upp den. Dessa hemsidor brukar oftast vara billigare än operatörerna och man behöver inte vänta tills sin bindningstid är slut.

Själv använder jag mig av Frimobil.se när jag ska låsa upp min mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan låsa upp din mobil hos en operatör om bindningstiden är slut.

Det finns också upplåsningstjänster på nätet där du får en upplåsningskod som du skriver in i mobilen och låser upp den. Dessa hemsidor brukar oftast vara billigare än operatörerna och man behöver inte vänta tills sin bindningstid är slut.

Själv använder jag mig av Frimobil.se när jag ska låsa upp min mobil.

 

Problemet som TS har är att det gäller en SonyEricsson, som inte går att låsa upp med vanliga s.k upplåsningskoder, man måste koppla detta märke till en specifik enhet med anpassad mjukvara, precis som jag säger i mitt tidigare inlägg.

 

Tittar man på den sajt som du hänvisar till, så vågar dom garantera att den "kod" man får skickad till sig fungerar, annars får man pengarna tillbaka, vad händer om det ändå inte fungerar med denna kod, man kanske får pengarna tillbaka, men får en mobil som kanske inte fungerar längre, den kan ha blivit låst/spärrad.

Vad gör man då, får man ytterligare hjälp från denna sajt, eller är man körd?

 

Också mycket svårt att utläsa vem som står bakom denna sajt, var den finns.

Detta är ju viktigt om man nu vill använda sajten och köpa en tjänst.

Vad får man för dessa ca 300-350:-, som dom flesta kostar?

 

Det är ju samma pris som det kostar att lämna in mobilen till butik, för att få den upplåst.

Det är ganska invecklat att låsa upp mobiler idag, för ca fem år sedan, var det mycket enklare, och det var vanligt att köra med en sådan här upplåsningskod, så är det inte idag tyvärr.

Mjukvaran i en mobil idag är betydligt mer avancerad än för ca fem år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går visst att låsa upp SE med upplåsningskoder, låste själv upp min X10.

Var också tveksam i början men efter att jag såg att det finns flera som erbjuder upplåsning för SE så tänkte jag att det inte kan vara en scam, t.ex. gnylf och förmedlingshuset erbjuder också dessa men anledningen till att jag valde frimobil var att priset var mycket lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga mig lite.

 

Med upplåsningskoder som man själv använder sig av, menar jag dom koder man får fram med hjälp av en speciell kodgenerator på en av dessa sajter som är behjälpliga med dessa, dessa koder kostar alltså ingenting att få.

Och då är det bara vissa mobilmärken/versioner som fungerar med dessa koder.

 

Dom flesta andra, måste man koppla upp mot speciell utrustning, annars går det inte.

 

Men du tipsar ju om koder från en webbbutik som man måste betala för, och få koden skickade via ett mail, och då är det naturligtvis mobilbutiken/webbsidan som har sådan anpassad utrustning som har kodat fram denna upplåsningskod som dom skickar i retur.

 

Men eftersom det ändå kostar ca runt 250-350:- per sådan kod, att få via ett mail, så är det ju ungefär lika dyrt som att lämna in sin mobil till en vanlig seriös mobilbutik, där du också får full garanti, om något fel inträffar/dom gör fel, och då återställer dom mobilen utan extra kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga mig lite.

 

Med upplåsningskoder som man själv använder sig av, menar jag dom koder man får fram med hjälp av en speciell kodgenerator på en av dessa sajter som är behjälpliga med dessa, dessa koder kostar alltså ingenting att få.

Och då är det bara vissa mobilmärken/versioner som fungerar med dessa koder.

 

Dom flesta andra, måste man koppla upp mot speciell utrustning, annars går det inte.

 

Men du tipsar ju om koder från en webbbutik som man måste betala för, och få koden skickade via ett mail, och då är det naturligtvis mobilbutiken/webbsidan som har sådan anpassad utrustning som har kodat fram denna upplåsningskod som dom skickar i retur.

 

Men eftersom det ändå kostar ca runt 250-350:- per sådan kod, att få via ett mail, så är det ju ungefär lika dyrt som att lämna in sin mobil till en vanlig seriös mobilbutik, där du också får full garanti, om något fel inträffar/dom gör fel, och då återställer dom mobilen utan extra kostnad.

 

Sant. Men när du lämnar in din mobil till en mobilbutik låser dem inte upp telefonen med kod utan dem "flashar" den som de heter och när du flashar din mobil så gäller inte din tillverkargaranti längre. Medans när du låser upp med kod öppnar du bara den spärr som finns och du lägger inte in någon ny mjukvara, så din garanti försvinner inte.

Så jag rekommenderar att du antingen låser upp hos operatören eller någon hemsida som t.ex. frimobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Men när du lämnar in din mobil till en mobilbutik låser dem inte upp telefonen med kod utan dem "flashar" den som de heter och när du flashar din mobil så gäller inte din tillverkargaranti längre. Medans när du låser upp med kod öppnar du bara den spärr som finns och du lägger inte in någon ny mjukvara, så din garanti försvinner inte.

Så jag rekommenderar att du antingen låser upp hos operatören eller någon hemsida som t.ex. frimobil.

 

Fel, om du lämnar din mobil till en mobilbutik, så talar du ju om vad du vill att dom ska göra, och då kan du naturligtvis välja om du bara vill låsa upp den eller om du vill t.ex återställa/flasha om den till annan nivå.

 

Låter du en seriös mobilbutik som säljer ditt märke/modell bara låsa upp den, så gäller kanske inte garantin längre, men det beror ju på att du inte kan/får låsa upp den förrän ditt abonnemang gått ut, och då har ju den vanliga garantin ändå gått ut, så då spelar det ju ingen roll längre.

 

En mobil utan abonnemang, är ju inte låst, så man har ju inte problemet då.

 

Men du har inte svarat på min tidigare fråga, vad händer om den kod man får från din "länk", inte fungerar, skickar dom en ny kod då, eller släpper dom sitt ansvar?

 

Man får ju bara 3-5 gånger på sig att knappa in koden man får, sedan blir mobilen helt låst, och man måste då koppla upp telefonen mot rätt utrustning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anledningen till att jag valde frimobil var att priset var mycket lägre.

Var verkligen inte anledningen att frimobil är din egen webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte min hemsida. Men du får gärna tro det om du vill.

och då kan du naturligtvis välja om du bara vill låsa upp den eller om du vill t.ex återställa/flasha om den till annan nivå.

Här har du helt fel eftersom låsa upp den är samma sak som flasha den när du är i en mobilbutik som inte är operatören.

 

Låter du en seriös mobilbutik som säljer ditt märke/modell bara låsa upp den, så gäller kanske inte garantin längre, men det beror ju på att du inte kan/får låsa upp den förrän ditt abonnemang gått ut, och då har ju den vanliga garantin ändå gått ut, så då spelar det ju ingen roll längre.

 

En mobil utan abonnemang, är ju inte låst, så man har ju inte problemet då.

Här har du fel igen. När du låser upp din mobil innan abonnemanget gått ut försvinner garantin från operatören men du har fortfarande kvar tillverkargarantin. Men när du flashar/låser upp via kabel så modiferar du mjukvaran och då försvinner även tillverkargarantin. Med upplåsningkoder försvinner bara operatörens garanti och i flesta fall kan man ändå komma undan med detta eftersom dem inte sitter och testar andra simkort när du skickar in telefonen på service. Om du skickar en telefon som du låst upp via kabel på service märker dem ganska snabbt att det ligger en annan mjukvara på telefonen eftersom dem alltid kollar så att telefonen har senaste mjukvaran.

 

skickar dom en ny kod då, eller släpper dom sitt ansvar?

Den här frågan är jag inte så säker på eftersom det aldrig har hänt mig. Men så som jag har förstått det så kollar dem om det finns någon alternativ kod hittar dem ingen annan kod får du pengarna tillbaka.

Sen behöver man ju inte använda alla 5 försök man har, räcker med att försöka 1-2 gånger.

Sen finns det ju risker med alla upplåsningsmetoder, låser du upp via kabel så kan du t.ex "bricka" telefonen även om det är ytterst sällan det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte min hemsida. Men du får gärna tro det om du vill.

Okej, sannolikheten för att innehavaren av domänen frimobil.se har en kod hos Binero som är så lik den mejladress som du är registrerad med här på Eforum måste vara väldigt låg, fast det är klart noll är den ju inte.

http://www.dnsstuff.com/tools/whois/?tool_id=66&token=&toolhandler_redirect=0&ip=Frimobil.se

Du är dessutom så insatt i vad upplåsning mm innebär, dvs verkar ha specialkunskaper som inte är allmänt spridda.

 

Mitt intresse i frågan beror på det reklamförbud för egen vinning som gäller i Eforum. Det finns så många nyblivna domänägare som tror att man kan sprida reklam hur som helst i forum utan de blir upptäckta.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte min hemsida. Men du får gärna tro det om du vill.

 

Här har du helt fel eftersom låsa upp den är samma sak som flasha den när du är i en mobilbutik som inte är operatören.

 

 

Här har du fel igen. När du låser upp din mobil innan abonnemanget gått ut försvinner garantin från operatören men du har fortfarande kvar tillverkargarantin. Men när du flashar/låser upp via kabel så modiferar du mjukvaran och då försvinner även tillverkargarantin. Med upplåsningkoder försvinner bara operatörens garanti och i flesta fall kan man ändå komma undan med detta eftersom dem inte sitter och testar andra simkort när du skickar in telefonen på service. Om du skickar en telefon som du låst upp via kabel på service märker dem ganska snabbt att det ligger en annan mjukvara på telefonen eftersom dem alltid kollar så att telefonen har senaste mjukvaran.

 

 

Den här frågan är jag inte så säker på eftersom det aldrig har hänt mig. Men så som jag har förstått det så kollar dem om det finns någon alternativ kod hittar dem ingen annan kod får du pengarna tillbaka.

Sen behöver man ju inte använda alla 5 försök man har, räcker med att försöka 1-2 gånger.

Sen finns det ju risker med alla upplåsningsmetoder, låser du upp via kabel så kan du t.ex "bricka" telefonen även om det är ytterst sällan det händer.

 

 

Stämmer i stort gällande garantierna, men en seriös serviceperson, i en seriös butik, eller webbbutik med rätt utrustning, använder alltid den senaste mjukvaran, och det är samma mjukvara som tillverkaren använder.

Och fortfarande, så är det skillnad på att bara låsa upp operatörslåset med en kod, och att ändra något annat i mjukvaran genom att flasha.

 

Redan när jag höll på med detta för ca 5 år sedan, så kunde man enkelt välja om man ville ta bort enbart operatörslåset eller göra någon annan ändring, via mjukvarans gränssnitt, det vara bara att markera på rätt ställe, oftast var det bl.a tre olika lås som man valde att låsa upp, där lås 1 gällde att enbart ta bort operatörsspärren.

 

Man ska undvika att "bricka" sin mobil, dvs att nedgradera mjukvaran igen, alltför stora risker att den inte går igång igen, om man inte har rätt utrustning, och att man vet precis vad man håller på med, du måste ju bl.a ha tillgång till behövliga äkta versioner av mjukvaran

 

Man måste i dom flesta fall för att bara plocka fram en kod utgå ifrån GID1, GID2 och MSIN, för att hitta rätt upplåsningskod, men det lär du ju känna till, du verkar ju också ha gjort detta tidigare, har man bara hittat en sajt och anlitat denna för att låsa upp sin mobil, så brukar man normalt inte känna till, ha sådan kunskap om detta.

Därför tror jag att du vet mer än vad du här vill erkänna.

 

Men i stort gällande dessa mjukvaror så tror ju inte att utvecklingen av dessa har gått bakåt med tiden.

 

Att jag undrar över den webbutik som du tydligen anser är bra, är ju att den dels är såpass ny, det finns absolut ingen information någonstans om ursprunget, det finns ingen info om att butiken har F-skattsedel, som bör stå eftersom man tjänar pengar på sina tjänster, och man får förutsätta att den är registrerad som minst enskild firma, och jag hittar inte heller någon disclaimer, som normalt också finns, och då är det inte så lätt att lita på en sådan webbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...