Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Splitter, kabel modem/router - 2-tråd eller 4-tråd för ADSL


kniro

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte nyligen en ny D-Link DSL-2740B modem/router. Jag hade tidigare en Thomson Speedtouch också med modem/router och en sk. splitter att sätta i telefonjacket vid anslutningen.

DSL-2740B har 4-trådsanslutning i DSLjacket och även 4-trådskabel (medlevererad i förpackningen) mellan splittern och DSL-2740B.

Min gamla Speedtouch har 2-tråds DSL-jack och 2-trådskabel till splittern samt 2-trådsjack i splittern.

 

Jag har köpt ny 4-trådssplitter, då jag förmodar att det hela vägen ska vara antingen 4-tråd eller 2-tråd.

Jag kan installera den nya DSL-2740B med 2-tråds splitter och 2-tråds DSL-kabel trots 4-trådsjacket i DSL-2740B. Men får jag då med full funktion i t ex krypteringen eller någon annan funktion som jag kanske inte känner till?

 

Jag har frågat D-Link supporten, säljare på Claes Olson, säljare på Teknikmagasinet och säljare på Expert vad jag riskerar att förlora med 2-trådslösningen om jag inte får igång 4-trådskopplingen. Ingen "tror" att det betyder något, men är det säkert att det är så? Jag är förvånad att ingen av alla de tillfrågade - särskilt D-Link supporten - inte vet hur det ska fungera.

 

Jag bytte ut Speedtouchen mot DSL-2740B för att kunna få , WPA, WPA2-PSK -kryptering på trådlösa nätverket då jag bara haft WEP på den gamla apparaten.

 

Finns det någon i forumet (kanske en HW-telekunnig) som säkert kan klara ut detta. Mitt intryck är att genomgående 4-trådslösning möjligen kortsluter uppkopplingen, för den går inte igång som den ska. Kan det vara så?

 

Mvh

Kniro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

En adsl anslutning använder sig av ett trådpar (2-tråd) och det är också det det som är indraget i fastigheten. 4-tråd används av telefoner för att kunna seriekoppla flera. Du missar ingen säkerhetsfunktion då dessa finns inbyggda i gatewayen och sitter mellan wan-anslutningen (till telefonjacket) och lan-anslutningen, ethernet eller trådlöst.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...