Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Val av router för ca 60 datorer

poppop

Recommended Posts

I denna forumavdelning är man ju välkommen att ställa sina frågor men jag vill ändå rekommendera er att besöka denna guide, skriven av flora50.

hej, Jag skulle behöva hjälp med att välja en router. Routern kommer användas till ett LAN och kommer då behöva klara rätt kraftig belastning. Vi köpte in en som inte klarade belastningen , så har du något tips om någon bra "LAN" router ?

info om de behövs. antal uppkoplade datorer på LAN:en , ca 60. Internethastighet: 100 mb.

Nu kanske jag missförstod det hela men det finns väl inga routrar som man kan DIREKT ansluta 60 datorer till?

Den vanliga lösningen är väl att routern är just router och efter routern kopplas det in switchar som svarar för anslutningen till alla datorerna.

Och ska det här funka så måste ju också switcharna ha tillräckliga prestanda, inte bara tillräckligt antal portar.

Vilken router, fabrikat, modell har inte räckt till?

Vilka switchar används, fabrikat, modell?

Mitt förslag är att ni använder en dator med 2 nätverkskort som router/brandvägg. Pfsense (BSD) eller någon linuxdistribution. En gammal dator med Pentium IV eller Athlonprocessor klarar belastningen galant. Skärm, tangentbord och mus behövs inte efter installationen.

Läs denna artikel:

http://techworld.idg...er-10000-kronor

Sedan köper ni en som passar ert behov...

Har brandväggar alltid den egenskapen att de kopplar ihop 2 olika nätverk WAN och LAN, dvs utom filtrering så har de också en IP-adress IN och en annan IP adress UT.

Har för mig att att på jobbet har vi först en brandvägg från CISCO följt av en router från CISCO.

Två olika prylar.

Nu kanske jag missförstod det hela men det finns väl inga routrar som man kan DIREKT ansluta 60 datorer till?

Den vanliga lösningen är väl att routern är just router och efter routern kopplas det in switchar som svarar för anslutningen till alla datorerna.

Och ska det här funka så måste ju också switcharna ha tillräckliga prestanda, inte bara tillräckligt antal portar.

Vilken router, fabrikat, modell har inte räckt till?

Vilka switchar används, fabrikat, modell?

nej nej så klart inte . vi hade en ny router som vi kopplade till en av våra 4 gigabit switchar. routern fungerade endast som access för dom som ville köra via Wifi och som "kopplingspunkt"

har inte så mycket information om vad vi hade / har , men det jag vet var att switcharna är bra iaf. våran " tekniker" sa nu att den routern va skit , som han uttryckte sig, och att han hade en bra lösning på hur vi skulle fixa problemet. (genom att bygga en "router" dator) som fagerja skrev.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...