Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS Excel 2007 – Returnera värde från databas


adema99

Rekommendera Poster

Skriver till alla skickliga läsare av detta forum som hjälpt en mer än 1 gång.

 

Jag har ett artikel register bestående av uppgifter om artiklar såsom vikt, volym pris osv.

Exempel nedan

Artikel nr vikt volym pris

12345 10 0,5 500

 

Denna artikeldatabas har jag i ett excel blad. I ett annat excel blad vill jag skapa sammanställningar. Jag vill skriva in artikel nr och antal som nedan. Kan då excel hämta uppgifter om vikt, volym och pris och automatiskt fylla i detta? Får jag in exempelvis vikt uppgifterna för 1st så kan jag själv skapa en kolumn som räknar samman efter antalet som läggs in. Hur lägger jag upp detta denna automatiska hämtning?

 

Artikel nr Antal Vikt Volym pris

12345 1

 

 

tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du blad i samma arbetsbok eller blad i olika arbetsböcker? Om det senare kräver formlerna nedan boken med din tabell i är öppen för att det ska fungera.

 

men. Två alternativ, de vanliga. Paret PASSA+INDEX eller LETARAD (VTSÖK i Excel 2010)

Vilken version av Excel har du?

 

Jag antar att du inte har 2007/2010:

1: Skriv in formeln

=PASSA(A2:Blad1!A:A;0)

returen blir den (relativa) rad som värdet i A2 återfinns på i kolumn A på Blad1.

2: Du vill ha ett värde ur B-kolumnen på blad2, på den rad Passa har gett:

=INDEX(Blad2!B:B;$B2)

givet Passa står skriven i B2.

3: Värde ur C på samma vis

=INDEX(Blad2!C:C;$B2)

 

B-kolumnen, med passa i, kan du alltid dölja.

 

Letarad går i princip lika bra att använda om du hellre vill det, jag gillar dock PASSA-INDEX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du blad i samma arbetsbok eller blad i olika arbetsböcker? Om det senare kräver formlerna nedan boken med din tabell i är öppen för att det ska fungera.

 

men. Två alternativ, de vanliga. Paret PASSA+INDEX eller LETARAD (VTSÖK i Excel 2010)

Vilken version av Excel har du?

 

Jag antar att du inte har 2007/2010:

1: Skriv in formeln

=PASSA(A2:Blad1!A:A;0)

returen blir den (relativa) rad som värdet i A2 återfinns på i kolumn A på Blad1.

2: Du vill ha ett värde ur B-kolumnen på blad2, på den rad Passa har gett:

=INDEX(Blad2!B:B;$B2)

givet Passa står skriven i B2.

3: Värde ur C på samma vis

=INDEX(Blad2!C:C;$B2)

 

B-kolumnen, med passa i, kan du alltid dölja.

 

Letarad går i princip lika bra att använda om du hellre vill det, jag gillar dock PASSA-INDEX.

 

Jag kör Office 2007. SKa läsa igenom dina beskrivningar för det ser avancerat, vi är nog inte riktigt på samma nivå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du blad i samma arbetsbok eller blad i olika arbetsböcker? Om det senare kräver formlerna nedan boken med din tabell i är öppen för att det ska fungera.

 

men. Två alternativ, de vanliga. Paret PASSA+INDEX eller LETARAD (VTSÖK i Excel 2010)

Vilken version av Excel har du?

 

Jag antar att du inte har 2007/2010:

1: Skriv in formeln

=PASSA(A2:Blad1!A:A;0)

returen blir den (relativa) rad som värdet i A2 återfinns på i kolumn A på Blad1.

2: Du vill ha ett värde ur B-kolumnen på blad2, på den rad Passa har gett:

=INDEX(Blad2!B:B;$B2)

givet Passa står skriven i B2.

3: Värde ur C på samma vis

=INDEX(Blad2!C:C;$B2)

 

B-kolumnen, med passa i, kan du alltid dölja.

 

Letarad går i princip lika bra att använda om du hellre vill det, jag gillar dock PASSA-INDEX.

 

Ärligt talat jag förstår inte vad jag skriver och får inte rätt på det. Vad jag vill är att beroende på vad jag skriver för artikel nr (tex) så ska raden med det artikel nr returneras till det bladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2007, en uppdatering då:

Definiera/formatera din tabell som en tabell och använd tabellens namn i formlerna. Blir lite enklare och med dynamiskt.

 

Se bifogad fil

tabellexempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Excel 2007, en uppdatering då:

Definiera/formatera din tabell som en tabell och använd tabellens namn i formlerna. Blir lite enklare och med dynamiskt.

 

Se bifogad fil

 

 

Tack ska du ha, precis vad jag behövde. Tur jag fick din fil annars hade jag aldrig fixat det. Excel är mer än rader och kolumner. Tycker att hjälp funktionen i Excel är mycket bristande. Tur E-forum finns!

Man skulle ju vilja lära sig mer men svårt med självstudier? Nåja, nu räcker det för mitt problem. Tack åter igen!! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...