Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min webcam fungerar inte på laptopen. Drivrutin?


Ahmadgbg

Rekommendera Poster

På min är det Fn+F6 som jag menar och bilden du har bifogat är inte likadan som min dator.

 

Jag har en lins i min datorn :)

Okej, bilden är från manualen.. men det är nog som du säger att den är generell..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser är det många som har samma problem i google... varför har inte packard bell gjorde något åt det? kan det vara win 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. För att testa hårdvaran och eventuellt utesluta problem, så kan du använda Ubuntu-Linux (utan installation) om du har en DVD-brännare i datorn.

 

Har du ingen DVD-brännare i datorn eller kanske ingen DVD-skiva så hämtar du hem ett program som lägger över denna Ubuntu på ett USB-minne och gör detta bootbart.

C:a 2GB USB-minne krävs.

 

Du skall INTE göra en installation, bara boota datorn med Ubuntu-Linux.

Då installeras ingenting på din hårddisk utan allt körs då från skivan/USB-minnet och internminnet på datorn.

 

Det hela är väldigt enkelt, även om det ser jobbigt ut.;)

 

1. Hämta hem gratis Ubuntu Netbook Remix (Ubuntu-10.10-Netbook-i386.iso)

Just den distributionen vet jag att det finns en Webcam s/w som direkt skall fungera. Testat på min stationära burk med extern USB-Webcamera och jag kör denna installerad på min Asus eee 901 Netbook med inbyggd Webcamera.

http://ubuntu-se.org/drupal/download

 

2a. Bränn ut iso-filen till en DVD-skiva.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt DVD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

2b. Skapa ett bootbart Ubuntu USB-minne.

  • Hämta Universal USB Installer och kör programmet.
  • I dropdown menyn välj Linux distribution Ubuntu Netbook Remix 10.10
  • Klicka på browse och välj mapp och iso-filen du laddade hem tidigare i pkt 1.
  • Välj vilken enhetsbokstav du har ditt USB-minne istoppat. Viktigt - välj rätt bokstav!
  • Du kan bocka i Formatera USB-minnet och sedan klicka på Create
  • En kontrollruta kommer upp att det är rätt enhetsbokstav klicka Yes/No
  • När processen är klar klickar du på Close.

3. Se till att du ändrar boot ordningen vid uppstarten av datorn, kan vara F12 eller någon annan F-tangent eventuellt kanske du måste göra detta i Bios och boota upp datorn med Ubuntu skivan eller Ubuntu USB-minnet.

 

4a. Vid boot från Ubuntu DVD-skiva så kommer efter ett tag en meny upp och välj språk Svenska till vänster och sedan klickar du på Välj Prova Ubuntu

 

4b. Vid boot från USB-minnet så kommer man först till en meny och första valet där är

Run Netbook Remix from USB vilket du skall välja (den väljer själv det annars och kör efter några sekunder).

 

5. Det kommer upp en inloggningsruta (möjligen en annan ruta tidigare som du klickar ok på) logga in med

Login namn: ubuntu och inget lösenord eller passsword.

 

6. När Ubuntu efter ett tag är uppe och kör så klicka längst upp till vänster

Applications > Sound & Video > Cheese Webcam booth => Då startas Webcam s/w och då skall Webcameran fungera om allt är riktigt i din dator.

Kanske tänds det en liten lysdiod på skärmen också.

 

7. Längst upp till höger på skärmen i menyn kan du sedan välja stäng av eller helt sonika trycka på avstängningsknappen och starta om datorn med Windows som vanligt.

 

Mvh :thumbsup:

 

post-73434-0-99222400-1300576500_thumb.png

 

[Edit] Lagt in länk till Universal USB Boot installer samt korrigerat guiden i enlighet med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerade ej med unbuntu. Hittade inte kameran. kan det vara någon hårdvara fel?

 

Har bifogat bilder på F6 och linsen för kameran.

post-70458-0-85090900-1300633643_thumb.jpg

post-70458-0-37827500-1300633661_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Fungerade ej med unbuntu. Hittade inte kameran. kan det vara någon hårdvara fel?

Ja du, det lutar faktiskt åt det hållet.

 

  • Du är helt säker på att det inte finns någon inställning i BIOS tex. under Advanced?
  • Det är verkligen en kamera bakom glaslinsen?
  • Ingen knapp på skärmen för kameran eller annorstädes?

Annars är det nog något med hårdvaran, för nu har du ju testat med Ubuntu Netbook Remix och kört Cheese Webcam Booth s/w och då borde du ha fått igång kameran som sagt.

 

Det kan vara kabelbrott mellan moderkortet upp till skärmen, glappkontakt någonstans, trasig styrkrets, annat hårdvarufel etc.

 

Slut på ideér tyvärrr.:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Du är helt säker på att det inte finns någon inställning i BIOS tex. under Advanced?
  • Det är verkligen en kamera bakom glaslinsen?
  • Ingen knapp på skärmen för kameran eller annorstädes?

Annars är det nog något med hårdvaran, för nu har du ju testat med Ubuntu Netbook Remix och kört Cheese Webcam Booth s/w och då borde du ha fått igång kameran som sagt.

 

Det kan vara kabelbrott mellan moderkortet upp till skärmen, glappkontakt någonstans, trasig styrkrets, annat hårdvarufel etc.

 

Slut på ideér tyvärrr.:(

 

Står ju till och med i prisjakt att den ska ha en kamera: Packard Bell Easynote MH36

 

Hittar inget på BIOS. Finns inte ens en ett val för att se tempen på datorn. (Se bifogad bild)

 

Hittar inte en enda knapp. Finns bara den för dvd spelaren och en för WIFI men den för wifi ligger nära tangentbordet.

 

EDIT:

 

Fick svar från packard bell:

 

"Vi har inte dessa drivrutiner separat utan de installeras samtidigt som windows när man kör våra recoveryskivor.

Väljer man att använda ett annat operativsystem än det datorn kom med kan vi ej erbjuda dessa drivrutiner."

 

Jag har inga recoveryskivor... tråkiga är att man inte kan svara på mailet. "do_not_reply@packardbell.com"

post-70458-0-14670900-1300636797_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...