Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min webcam fungerar inte på laptopen. Drivrutin?


Ahmadgbg

Rekommendera Poster

Jag har en Packard Bell Easynote MH36 laptop men har problem med web camen. Enligt MSN så har jag ingen web cam installerad men när jag går in på Dator>Hantera>Enhetshanteraren så kommer det upp på Bildenheter att jag har en USB Camera installerad men drivrutiner från microsoft. Jag har letat på Packard Bells hemsida efter några web cam drivrutiner men hittar inte det. De har drivrutiner för allt utom Web camen.

 

E det någon som har en sådan laptop med en fungerande cam eller någon som vet hur man kan fixa drivrutiner till den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Att du inte hittar drivrutiner hos tillverkaren beror nog på att pc;n saknar inbyggd webkamera. Den kan ha vid något tillfälle ha varit försedd med en extern webkamera (usb ansluten).

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Att du inte hittar drivrutiner hos tillverkaren beror nog på att pc;n saknar inbyggd webkamera. Den kan ha vid något tillfälle ha varit försedd med en extern webkamera (usb ansluten).

/// Jari

 

Den har en webkamera uppe på skärmen. Här är en bild på laptopen:

 

Packard Bell Easy Note MH36

 

Laptop Spec:

 

Packard Bell Easynote MH36 Spec

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Packard Bells sida med drivrutiner för din datorn finns en länk "Need to know the hardware on your system to choose the right drivers?" och den leder till filen http://global-download.packardbell.com/FilesDownload%5CHWID%5CHWVendorDetection.exe

 

Har du prövat med att avinstallera kameran i Enhetshanteraren och sedan startat om datorn för att låta Windows installera drivrutinen på nytt? Eftersom drivrutinen kommer med Windows (alt. från Microsoft) borde det gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Packard Bells sida med drivrutiner för din datorn finns en länk "Need to know the hardware on your system to choose the right drivers?" och den leder till filen http://global-download.packardbell.com/FilesDownload%5CHWID%5CHWVendorDetection.exe

 

Har du prövat med att avinstallera kameran i Enhetshanteraren och sedan startat om datorn för att låta Windows installera drivrutinen på nytt? Eftersom drivrutinen kommer med Windows (alt. från Microsoft) borde det gå bra.

 

Testade med den saken från Packard Bell men visade bara Lan,Wlan och VGA.

 

Har redan prövat med att avinstallera den men testade ännu en gång men funkar fortfarande inte. Den installerar fortfarande USB Camera och MSN hittar USB Camera men kommer ingen bild.

 

Köpte datorn begangnat men vet inte om kameran fungerade då för den hade Vista innan men jag formaterade om datorn nästan direkt till Windows 7. kan det vara felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var ju en annan sak om MSN inser att där finns en kamera men inte kan använda den. Då behöver man nog kunskaper om MSN och det har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det var ju en annan sak om MSN inser att där finns en kamera men inte kan använda den. Då behöver man nog kunskaper om MSN och det har jag inte.

 

Har du någon annan sätt att kontrollera webcamen? Jag tänkte att MSN borde kunna kontrollera sånt men kanske har fel :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för OS?

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, några gula markeringar vid någon enhet som indikerar fel med den enheten?

 

I kontrollpanelen så skall väl kameran finnas och om du högerklickar och felsök. Kanske beror på vilket OS du har.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för OS?

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, några gula markeringar vid någon enhet som indikerar fel med den enheten?

 

I kontrollpanelen så skall väl kameran finnas och om du högerklickar och felsök. Kanske beror på vilket OS du har.

 

Mvh

 

Tror jag skrev det innan där uppe men jag har Windows 7 och har ej några gula markeringar i enhetshanteraren. Hittar "USB Camera" där utan några täcken under kategorin bildenheter.

 

Var i kontrollpanelen menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Till att börja med, i enhetshanteraren har du drivrutinen tex. så ser det ut så här på min stationära maskin med Windows 7 (fast jag har en Vista drivrutin) och något liknande borde det vara hos dig också.

 

post-73434-0-12075100-1300477491_thumb.png

 

 

Sedan i Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare => Så bör du ha Webcam

Högerklicka på Webcam ikonen och välj felsök

 

post-73434-0-97608300-1300477907_thumb.png

 

Dessutom så finns själva programvaran till Webcam i Programmenyn (jag har en Creative Live! Webcam) och du borde nästan också ha ett program för Webcam nånstans i programmenyn. Det heter säkert något helt annat.

 

post-73434-0-59720800-1300479126_thumb.png

 

[Edit] Och det är ingen gul markering i Enhetshanteraren vid någon annan enhet tex. USB-styrenheter etc.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Till att börja med, i enhetshanteraren har du drivrutinen tex. så ser det ut så här på min stationära maskin med Windows 7 (fast jag har en Vista drivrutin) och något liknande borde det vara hos dig också.

 

post-73434-0-12075100-1300477491_thumb.png

 

 

Sedan i Kontrollpanelen > Maskinvara och ljud > Enheter och skrivare => Så bör du ha Webcam

Högerklicka på Webcam ikonen och välj felsök

 

post-73434-0-97608300-1300477907_thumb.png

 

Dessutom så finns själva programvaran till Webcam i Programmenyn (jag har en Creative Live! Webcam) och du borde nästan också ha ett program för Webcam nånstans i programmenyn. Det heter säkert något helt annat.

 

post-73434-0-59720800-1300479126_thumb.png

 

[Edit] Och det är ingen gul markering i Enhetshanteraren vid någon annan enhet tex. USB-styrenheter etc.?

 

 

Asså allt e konstigt.. när jag går in på kontrollpanelen och felsöker står det så här: "Det gick inte att identifiera problemet under felsökningen"

 

Har inga gula markeringar på enhetshanteraren.

 

Har inget installerat program för webcamen.

 

Jag är rätt så bra på datorer men har aldrig sett detta problemet innan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

I manualen står det ingenting om någon Webcamera heller - vad jag kan se.

http://www.packardbe...ontent/download

 

Vad händer om du:

Start > i sökfältet skriver Webcam => Normalt skall applikationen/programmet listas och du kan starta det för att aktivera kameran.

 

Normalt skall väl kameran aktiveras via ett program tex. Skype, nåt av programmen som jag länkade till eller Webcam programmet som skall följa med etc.

 

En googling gav inte mycket mer än det jag nyss skrivit heller.

 

Annars har jag ingen aning.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I manualen står det ingenting om någon Webcamera heller - vad jag kan se.

http://www.packardbe...ontent/download

 

Vad händer om du:

Start > i sökfältet skriver Webcam => Normalt skall applikationen/programmet listas och du kan starta det för att aktivera kameran.

 

Normalt skall väl kameran aktiveras via ett program tex. Skype, nåt av programmen som jag länkade till eller Webcam programmet som skall följa med etc.

 

En googling gav inte mycket mer än det jag nyss skrivit heller.

 

Annars har jag ingen aning.

 

Mvh

 

Inget kommer upp när jag skriver Webcam. Har tittat på manualen som jag fick med och där står ju knappt något.

 

Har testat google söka, msn och yawcam. inget verkar fungera.

 

Testade att skriva till support hos packard bells hemsida. förhoppningsvis så svarar dom.

 

Får du några mer idéer skriv ner dom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En tanke bara, det sitter ingen klisteretikett för hålet?

Kan du verkligen se kameralinsen i hålet eller är det ett tomt hål?

 

Ja vi får hoppas att du får svar från supporten, det är nog säkraste tipset i det här fallet.

Mvh :rolleyes:

post-73434-0-44785600-1300486422_thumb.png

 

[Edit]

Har tittat på manualen som jag fick med och där står ju knappt något.

Nja jag vet inte det, pdf-manualen (i länken) är på 56 sidor och var rätt så bra - utom att det inte stod nåt om Webcam...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke bara, det sitter ingen klisteretikett för hålet?

Kan du verkligen se kameralinsen i hålet eller är det ett tomt hål?

 

Ja vi får hoppas att du får svar från supporten, det är nog säkraste tipset i det här fallet.

Mvh :rolleyes:

post-73434-0-44785600-1300486422_thumb.png

 

[Edit]

 

Nja jag vet inte det, pdf-manualen (i länken) är på 56 sidor och var rätt så bra - utom att det inte stod nåt om Webcam...;)

 

Jag ser linsen och den är ingen etikett över men en etikett skulle ju inte påverka så att datorn inte hittar kameran.

 

Det jag menade men pdf-filen är att det står knappt något om datorns specifikation eller det står inte ens vad datorn heter. Var tvungen att hitta namnet genom BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen funktionstangent eller annan knapp för att aktivera?

På ex. Amilo är det en knapp med en filmkamerasymbol. Lyser en blå diod vid webcam när man aktiverar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen funktionstangent eller annan knapp för att aktivera?

På ex. Amilo är det en knapp med en filmkamerasymbol. Lyser en blå diod vid webcam när man aktiverar.

 

Hittar ingen knapp...dock hittar en konstig knapp. fn+F6. Ser ut som en högtalare med en vit sak bakom och när jag trycker på den två gånger så piper den men webcamen startar inte. Kanske inte är något speciellt men ritade upp den på paint :) se bifogad bild.

post-70458-0-18726600-1300534536_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du har nog 3 st. högtalarsymboler: en för mute (inget ljud) en höjer och en annan sänker volymen.

Det är bara att starta något som spelar upp musik eller nåt och testa sig fram.

 

Sedan har du säkert motsvarande ökning resp. minskning av ljusstyrkan på skärmen.

Kanske också för att sätta på och stänga av den inbyggda trådlösa nätverket för Wifi. Brukar vara en radiomast symbol.

Etc.

Kolla i manualen.

 

Kom på en sista sak.

Jag har en Asus eee 901 Netbook med inbyggd 1.3 Mpixel kamera i skärmen och i dess Bios så finns en inställning under Advanced > Onboard Device och i denna meny finns Camera Enable/Disable

 

Ett långskott, men kanske du skulle kolla dina Bios-inställningar efter något liknande?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog 3 st. högtalarsymboler: en för mute (inget ljud) en höjer och en annan sänker volymen.

Det är bara att starta något som spelar upp musik eller nåt och testa sig fram.

 

Sedan har du säkert motsvarande ökning resp. minskning av ljusstyrkan på skärmen.

Kanske också för att sätta på och stänga av den inbyggda trådlösa nätverket för Wifi. Brukar vara en radiomast symbol.

Etc.

Kolla i manualen.

 

Kom på en sista sak.

Jag har en Asus eee 901 Netbook med inbyggd 1.3 Mpixel kamera i skärmen och i dess Bios så finns en inställning under Advanced > Onboard Device och i denna meny finns Camera Enable/Disable

 

Ett långskott, men kanske du skulle kolla dina Bios-inställningar efter något liknande?

 

Mvh

 

Jag har 3 ljud knappar (ökning,sänkning och mute) sen 2 för ljusstyrka och 1 för Wifi. Sen kommer den konstiga knappen som piper när man trycker på den.

 

Har redan tittat på BIOS och där finns knappt några alternativ. Har boot meny, något med att känna Lan och något annat men sen finns det inget mer. Vet att på andra datorer så kan man välja mycket mer som t.ex cpu inställningar m.m.

 

iallafall hittade jag inget med kamera inställningar. har försökt att hitta en bios uppdatering men hittar ingen på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
iallafall hittade jag inget med kamera inställningar. har försökt att hitta en bios uppdatering men hittar ingen på hemsidan.

Bry dig inte om Bios uppdatering om det inte finns på tillverkarens hemsida.

Dessutom blir det inte fler funktioner som det inte finns stöd för i hårdvaran.

M.a.o. Bios uppdatering kommer inte att lösa ditt Webcam problem.

 

Sen kommer den konstiga knappen som piper när man trycker på den.

Vad säger manualen om den knappen då?

Annars kanske någon annan vet, själv har jag inte den symbolen på någon av mina datorer.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger manualen om den knappen då?

Annars kanske någon annan vet, själv har jag inte den symbolen på någon av mina datorer.

 

I manualen står det inget om det och datorn som står i manualen är inte ens lik min. Jag tror att det är en manual för många olika packard bell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn+F7 är väl Play/Pause?

 

Googlar man så finns flera som har samma bekymmer, för någon så visade det sig att det INTE fanns någon kamera, bara ett hål..

post-52940-0-02137300-1300565258_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn+F7 är väl Play/Pause?

 

Googlar man så finns flera som har samma bekymmer, för någon så visade det sig att det INTE fanns någon kamera, bara ett hål..

 

På min är det Fn+F6 som jag menar och bilden du har bifogat är inte likadan som min dator.

 

Jag har en lins i min datorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...