Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera raderad hårddisk i samband med ominstallation av Windows


Börni

Rekommendera Poster

Har skaffat ny (begagnad dator) och ska sälja min gamla. Den innehåller ekonomiskt känslig information så jag tänker radera hårddisken så gott det går med Killdisk som bl a Cecilia rekommenderar (För den som är intresserad: Man får intrycket av Killdisks hemsida att man ska kunna göra Windowsbaserade bootable disks och användarmanualen visar bara sådana men vad man får är DOS-baserade. Första försöket med en USB-disk kunde min ASUS inte boota från men med en CD går det). Sen tänker jag installera om hela systemet med den Recovery-skiva som följde med datorn. Eftersom jag aldrig gjort detta praktiskt förut vill jag ha svar på följande fråga innan jag kör igång:

 

Jag gissar att raderingen med Killdisk även tar bort filsystemet (NTFS). Kan jag utgå från att recoveryskivan innehåller en formateringsfunktion som först formaterar hårddisken på nytt innan den skriver över systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara något problem.

 

Recoveryskivan är som en vanlig installationsskiva bara att den är besudlad med en del extra program och liknande.

Jag utgår då från att det är en fysisk skiva vi talar om, en DVD, och INTE en återställningspartition på hårddisken. Kör du killdisk på disken då försvinner denna partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara något problem.

 

Recoveryskivan är som en vanlig installationsskiva bara att den är besudlad med en del extra program och liknande.

Jag utgår då från att det är en fysisk skiva vi talar om, en DVD, och INTE en återställningspartition på hårddisken. Kör du killdisk på disken då försvinner denna partition.

Jo, det finns en återställningspartition också som man kan använda som alternativ men jag hade tänkt använda den fysiska skivan. Min tanke var att det är säkrast att radera hela hårddisken. Verkar det vettigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, risken att någon snokar igenom disken kan iofs bara du bedöma hur stor den är relaterat till vilka data som finns på den, hur känsligt det vore om någon annan fick fram dem.

 

Det räcker nog egentligen med om du tar och raderar partitionen med känsliga data, återskapar och formaterar om den. Visserligen kan det gå att få fram data från den men då krävs det lite mer än en vanlig dator.

Vill du bli ännu säkrare så finns det säkert program som kan fylla partitionen med nonsens som du även kan köra men om det nu inte är försvarshemligheter vette tusan om det behövs.

 

Det vore snällt av dig att lämna kvar återställningspartitionen, den är smidigt att arbeta med och man tappar inte bort den. Skivor kan duga men återställning via disk känns enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad KillDisk kan göra, men med GDISK i Norton Ghost kan man wipa/skriva över datat på hela disken eller en viss partition så många gånger man vill. Sju gånger påstås vara idiotsäkert, men det torde ta en hiskelig tid om disken är stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks faktiskt som Killdisk klarar det med, att ta bort data på en specifik partition.

Fast i mitt tycke, lite overkill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks faktiskt som Killdisk klarar det med, att ta bort data på en specifik partition.

Fast i mitt tycke, lite overkill.

Det är lustigt att du tycker det är overkill att göra det svårt att återställa informationen när man ser så mycket varningar i datapressen om hur lätt man kan råka illa ut om man bara gör en enkel överskrivning. Jag säger inte att du har fel, bara att jag tycker situationen är lite lustig.

Hursomhelst, så hittar jag två partitioner C: och D: men förstås ingen antydan om vad som kan vara återställningspartition. Ett samtal till ASUS support ger vid handen att den partitionen är "hemlig" och inte visas i Utforskaren. Killdisk visar inte partitionerna med sina enhetsbeteckningar utan efter något numreringssystem. Så frågan är - hur jag kan vara säker på att jag tar bort C: och D: men lämnar återställningspartitionen intakt? ASUS vägrade uttala sig om den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att det kan vara overkill är att om du manuellt tar bort partitionen, skapar nya och genomför en komplett formatering går det inte att återskapa något egentligen.

Visst, det finns spår kvar men det är inga man enkelt kan tar fram genom att skanna av disken med godtyckligt program.

 

Killdisk, identifiera partitioner? Tittar på hemsidan för Killdisk, i deras User guide. Där tycks det som att Killdisk visar enheten beteckning och namn.

 

Hur kör du Killdisk? Via CD i DOS-läge?

Då borde de se ut såhär

http://www.killdisk.com/erasepartition.htm

exempelvis.

Du ser inte storleken på partitionerna?

 

Klart att Asus inte kan hjälpa, inte deras produkt och kunden blir knappast en glad kund om de skulle ge ett felaktigt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar den tillhörande recovery-skivan, och du inte har ändrat något i hårdvaran, så räcker det gott och väl att återställa datorn i leveransskick, som denna recovery-skiva gör.

 

Tycker också det är lite overkill att vara tvungen att köra med andra överskrivningsprogram, och sedan formatera om hårddisken på detta, har du sådan oerhörd känslig information, så kanske det är bättre att helt enkelt sätta in en annan hårddisk, och köra recovery skivan på istället, och sedan fysiskt förstöra den känsliga hårddisken istället,

 

Upplyser du inte om att det kan finnas känslig info kvar på hårddisken, och du återställer datorn med recovery-skivan, så ska det normalt räcka, inte troligt att en vanlig köpare direkt försöker återskapa/leta efter någon "smaskig" info att gotta sig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att det kan vara overkill är att om du manuellt tar bort partitionen, skapar nya och genomför en komplett formatering går det inte att återskapa något egentligen.

Visst, det finns spår kvar men det är inga man enkelt kan tar fram genom att skanna av disken med godtyckligt program.

 

Killdisk, identifiera partitioner? Tittar på hemsidan för Killdisk, i deras User guide. Där tycks det som att Killdisk visar enheten beteckning och namn.

 

Hur kör du Killdisk? Via CD i DOS-läge?

Då borde de se ut såhär

http://www.killdisk.com/erasepartition.htm

exempelvis.

Du ser inte storleken på partitionerna?

 

Klart att Asus inte kan hjälpa, inte deras produkt och kunden blir knappast en glad kund om de skulle ge ett felaktigt råd.

Verkligheten är liter annorlunda, vad som visas på min ASUS är:

Local Disk (1:)

Local Disk (2:)

PE (3:)

Primary Unknown

Unallocated

 

Inga enhetsbeteckningar men storlek och utnyttjande visas. Även filsystem visas, 1: och 2: är NTFS och PE är FAT32. Därav kan man klart sluta sig till att 1: och 2: måste vara C: resp D:. PE som är på 4,9 GB måste vara återställningspartitionen, dom två sista är mycket små. Jag har nog överdrivit risken för att radera fel partition.

 

Hur menar du att jag ska "manuellt ta bort och skapa nya partitioner och genomföra en komplett formatering" om jag inte ska använda Killdisk? Och om jag först använder Killdisk och därefter återtäller med återställningspartitionen, är det BIOS som ser till att de raderade partitionerna formateras innan nya systemet skrivs in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raderar alla partitioner och startar upp återställningen, från CD eller disk, kommer denna att presentera dig en skärm där du får bestämma hur hårddisken ska formateras.

 

BIOS bryr sig inte om vad som finns på disken, enda BIOS är intresserat av är startsektorn på disken som i sin tur är den del som ser till att operativsystemet laddas.

 

Med största sannolikhet har du rätt, FAT32 partitionen på 4,9 GB är troligen din återställningspartition.

 

Manuell partitionering? Tja, in med hårddisken i en annan dator eller starta upp med exempelvis Ultimate Boot CD och använd ett verktyg därifrån.

http://www.ultimatebootcd.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raderar alla partitioner och startar upp återställningen, från CD eller disk, kommer denna att presentera dig en skärm där du får bestämma hur hårddisken ska formateras.

 

BIOS bryr sig inte om vad som finns på disken, enda BIOS är intresserat av är startsektorn på disken som i sin tur är den del som ser till att operativsystemet laddas.

 

Med största sannolikhet har du rätt, FAT32 partitionen på 4,9 GB är troligen din återställningspartition.

 

Manuell partitionering? Tja, in med hårddisken i en annan dator eller starta upp med exempelvis Ultimate Boot CD och använd ett verktyg därifrån.

http://www.ultimatebootcd.com/

In med hårddisken i en annan dator är inget alternativ, det är ju en 2,5" och jag har ingen bärbar som har plats för någon extra disk. Ultimate boot låter ju intressant, den ska jag kolla på, kan säkert komma till användning. Men egentligen - en genomsnittlig användare som ska återställa sitt system antingen med CD eller återställningspartition förväntar sig väl inte att behöva fundera över partitioner och sådant utan vill att återställningen sköts automatiskt så att datorn blir som den var innan, i det här fallet med två partitioner C: och D:.

 

I det här stadiet tyckte jag diskussionen hittills gett mig tillräckligt för att ta Gud i hågen och köra igång. Jag lät Killdisk ta kål på C: och lät D: vara eftersom där inte finns någon personlig information. Sen startade jag återställningen från återställningspartitionen. Det visade sig att man inte får något alternativ annat än att köra eller avstå. Återställningen gick smidigt och sen bootade maskinen om med nyinstallerade Windows XP. När den kom till att ange namn på användaren skrev jag "Användare" eftersom jag inte vill sätta onödiga spår i datorn - den ska ju säljas. Det gick inte heller att gå förbi - något namn måste skrivas in. Sen skulle datorn startas om igen men vad hände? När den kom till inloggningsskärmen med texten "Klicka på ditt namn när du vill logga in" så visas inget namn att klicka på. Man kommer inte vidare och den enda utgång som finns är att klicka på "Stäng av".

Var det namnet "Användare" som fick Windows att spåra ur och måste jag göra en ny återställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta i säkerhetsläge, dvs F8 när du startar datorn, och logga in om admin.

 

Skapa sedan en vanlig användare. Bör fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta i säkerhetsläge, dvs F8 när du startar datorn, och logga in om admin.

 

Skapa sedan en vanlig användare. Bör fungera.

Det funkade, tack! Tydligen var det namnet användare som inte gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...