Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorskärmen slocknar


daniello

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått en dator från min farbror. Idag stötte jag på problem med den. Det som händer är att skärmen slocknar och tycks inte få någon kontakt med datorn. Datorn är fortsätter att var igång men inget syns på skärmen. Min farbror sa att han hade haft problem med grafikkortet en gång förut och varit och bytt det eftersom garantin ännu var kvar. Men det verkar ännu vara problem med grafikkortet eftersom skärmen bara la av idag. Det verkar som om det lägger av när någonting mer krävande av grafikkortet ska köras. Det la av när jag surfade på Youtube och hackade oändligt mycket när jag försökte spela lite.

 

Vad ska jag göra? Är det bara att kasta skiten eller är det bara någon inställning. Tilläggas ska det att det verkar funka om man bara surfar lite och lyssnar på musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som överhettning.

Är den ren från damm?

Öppna den på diskbänken (rostfri diskbänk är normalt bra jord) ta i diskbänken innan du rör något.

Iförd bomullskläder och barfota för att minska risken för statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som överhettning.

Är den ren från damm?

Öppna den på diskbänken (rostfri diskbänk är normalt bra jord) ta i diskbänken innan du rör något.

Iförd bomullskläder och barfota för att minska risken för statisk elektricitet.

 

Hej!

Jag öppnade locket på datorn idag och det var rent runt grafikkortet, det var bara ytterst lite damm vid nätaggregatets fläkt. Kom på idag att jag fått bluescreen någon gång och där det stod att det var fel med någon drivrutin och sen en massa siffror och bokstäver efter. Vad menas med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Framförallt det du skall titta efter är om kylflänsarna som sitter på kylaren mellan processor och fläkt är igensatta med damm.

Det hindrar isåfall luftgenomströmningen och därmed kylningen.

 

Gäller både CPU och GPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt det du skall titta efter är om kylflänsarna som sitter på kylaren mellan processor och fläkt är igensatta med damm.

Det hindrar isåfall luftgenomströmningen och därmed kylningen.

 

Gäller både CPU och GPU.

 

Okej tar en titt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Passa på att kontrollera allt kablage och alla kontakter, så dessa sitter korrekt intryckta.

 

Kontrollera även att grafikkortet sitter riktigt istoppat i kontakten på moderkortet. Tryck till kortet med fingrarna fram och bakkant samtidigt.

 

Kontrollera strömförsörjningskontakterna till grafikkortet om det har extra kablar för detta på sidan eller bakkanten.

 

Mvh

 

[Edit] Ibland kan det vara bra att lossa kontakten och direkt sätta tillbaks den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

När du skruvar fast skärmkabel-kontakten på grafikkortet och på skärmen, se till att kontakten är rakt iskruvad - skruva fast omvartannat skruvarna på kontakten, så du inte skruvar ena skruven i botten och sedan den andra.

Dessa har ibland en benägenhet att att glappa och få dålig kontakt pga. kontakten sitter snett - har själv varit med om detta flera gånger.

 

Om du har en VGA > AVI adapter till skärmkabel-kontakten så prova med den andra utgången på grafikkortet eller hur det nu ser ut hos dig.

 

Om du har möjlighet:

Testa med en annan kabel.

Testa med en annan skärm.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...