Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande vid wipning av ny hårddisk


pajjen

Rekommendera Poster

Jag har för vana att wipa nyinköpta diskar med Norton Ghosts GDISK i DOS. Detta har gått bra med alla diskar hittills, men en bit in i wipningen av den senast köpta disken (Samsung SpinPoint F2EG 1TB), så meddelar GHOST:

 

"GDISK (E) Cannot write to sector 288214488 of fixed disk 2 -- Int13 error:

invalid function in AH or invalid parameter (0x01)"

 

och efter ca 10 min kommer ett likadant meddelande för nästa sektor, 288214489 - och nästa sektor, osv. Så tycks det kunna hålla på hur länge som helst; jag avbröt efter ca 50 min.

 

Av olika anledningar misstänker jag att Ghost tappar kontakten med disken, snarare än att det är fysiska skrivproblem.

 

Vad tror ni? Vad göra? Känner ni igen felet? Vet ni vad "Int13" och "AH" betyder?

 

 

Tack på förhand för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Int 13 kommer jag ihåg sen Windows95, om det skedde vid installationen av W95och avbröts tack vare detta fel så var man tvungen att lägga in gamla DOS systemet med disketter och då försvann detta fel och det gick att installera W95.

Det är visst nån sektor i FAT tabellen som skrivs över fel?

Och hårddiskarna var inte stora då.

Verkar vara en gammal bug?

 

http://www.programmersheaven.com/mb/x86_asm/365492/365528/re-int13ah02-bugs/?S=B10000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Vedex, men det känns inte relevant för Ghosts felmeddelande vid wipning av en sprillans ny hårddisk.

 

Men jag lägger ditt svar på minnet, det är ju en pusselbit som kan komma till användning i något sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Jo, det är just för att kunna upptäcka eventuella fel på nya hårddiskar som jag wipar dem det första jag gör. Och har de inga fel, så har de ju i alla fall fått ett "heltäckande gympapass".

 

Men det som får mig att tro att Ghost tappat kontakten med disken, snarare än att det är fysiska skrivproblem, är följande.

 

Varför skulle ett program ägna hela 10 minuter åt att rent fysiskt försöka skriva i en och samma sektor på hårddisken innan det ger upp och försöker skriva i nästa sektor i 10 minuter innan det ger upp och ...? Ja, så höll det alltså på i åtmonstone 50 minuter innan jag avbröt.

 

Det känns mer sannolikt att 10 minuter är programmets maximala väntetid för att få kontakt med hårddisken innan det går vidare för att utföra nästa åtgärd, att etablera kontakt och skriva i nästa sektor osv.

 

Dessutom, när jag avbrutit wipningen, så kunde Ghost inte hitta hårddisken. Men efter att ha stäng av datorn - och strömmen - i en minut, och åter startat datorn så hittade Ghost disken igen.

 

Nåväl, nu har jag bytt ut både el- och signalkabeln till den aktuella hårddisken och ska i natt göra ett nytt försök att wipa den.

 

Men forfarande undrar jag vad "Int13 error: invalid function in AH or invalid parameter (0x01)" betyder. Det borde ju ge viss vägledning att kunna uttyda det felmeddelandet. Frustrerande att googla sig halvt fördärvad utan att hitta svar ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig låter Int13 som en förkortning av interrupt 13, men det beror väl på att jag har hållit på med hårdvarunära programmering.

 

Du kanske skulle köra ett testprogram för att se efter om det är fel på hårddisken eller dess kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar också Int13 som interrupt 13, men det gör mig tyvärr inte klokare.

 

Som jag nämnt tidigare så har jag nu bytt ut el- och signalkabeln till hårddisken, och inatt gjorde jag en ny wipning som gick bra utan felmeddelanden. Det kan tyda på att det var som jag misstänkte: kontaktproblem snarare än skrivproblem.

 

Nu står jag i valet och kvalet om min teknikskeptiska själ kan få ro av detta, eller om jag ska gå vidare med Samsungs diagnostik-program ES-Tools, eller bara partitionera och formatera disken och se om Windows ratar något utrymme på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt vanligt att SATA-kablar blir dåliga och behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter mycket om och men och nya wipe-tester:

 

Knaset berodde/beror med 99,9% sannolikhet på en bugg i GDISK som bara tycks kunna uppstå med "stora" diskar.

 

Det finns ju diverse "magiska gränser" för diskstorlekar i olika sammanhang, och GDISK tycks trivas bäst innanför någon av av dessa gränser. Men ibland klarar den av att ta sig över gränsen = jättetrevlig bugg ;o)

 

Förövrigt körde jag Samsungs diagnostik-program ES-Tools, som - efter ca 11 timmar! - hade jobbat klart och meddelade att disken var okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...