Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inga lediga PCIe-portar - byta moderkort lösningen?

Anguli

Recommended Posts

Jag är alls ingen "hårdvaruexpert" men kollade ändå upp PCI-portarna på min Dell Precision T1500 (ett år gammal). Det visar sig att det finns en PCIe x16 port där det sitter ett grafikkort (Nvidia Quadro FX580) och en PCIe x1 där det sitter ett ljudkort (Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme).

Sen är det slut på PCIe-portar och resten är två PCI-portar.

Är inte detta en klen bestyckning till att börja med?

Vad kan man ansluta till en PCI-port som inte är PCI-Express ? Finns det något som jag kan nyttja dessa kortplatser till?

Kollade upp ett USB 3.0 kontrollerkort men sådana finns tydligen bara för PCI-Express vilket nog är normalt mht till hastigheten jämfört med USB 2.0. Så jag kan inte ansluta min WDC My Book 3TB via USB 3.0 heller...

Förslag till något som jag kan använda de två PCI-kortplatserna till?

Ytterligare PCIe-portar kan jag väl bara få genom byte av moderkortet, eller hur?

Tack på förhand för tips och synpunkter.

Är inte detta en klen bestyckning till att börja med?

Helt normal bestyckning för en Dell dator.

(vi har Dell som leverantör på jobbet så jag vet hur de ser ut)

Men det var väl för priset du valde Dell?

Och om du läser Dells leveransvillkor så är allt OK.

I sammanfattning villkoren Dell leverar

när de vill

vad de vill

till vilket pris de vill

eller praktiskt exempel

Lisa "Sprängaren mfl" Marklund beställde en Dell bärbar på våren.

under sommaren levererade Dell en annan bärbar

Lisa skickade tillbaka den

på hösten levererade Dell den dator hon beställt på våren

den fungerade inte, Lisa kom inte fram på Dell support,

Dell hade dragit pengar för båda datorerna från hennes kort

nåja hon hade sin gamla dator och kunde skriva en krönika i Expressen.

Vill du ha en dator med större utbyggnadsmöjligheter nästa gång, köp en svenskbyggd dator.

t.ex från Inet. Men det kostar ju naturligtvis mera. Man får vad man betalar för.

Flyfisherman
Kollade upp ett USB 3.0 kontrollerkort men sådana finns tydligen bara för PCI-Express

Det är för att PCI-E (Express) har en betydligt snabbare busshastighet än vanliga PCI bussen.

USB 3.0 har en maxhastightet på 4,8 Gbit/sek (i praktiken lägre).

Snabb info:

PCI 133 MB/s

PCI-E (2.0) 500 MB/s (4Gbit/s) och bana (x1, x4, x8, x16 banor)

PCI-E kan skicka och ta emot data samtidigt (full duplex).

PCI expansions kort som du kan stoppa i kan tex. vara, ljudkort, nätverkskort, USB 2.0 kort, etc.

PCI-E 1x expansionskort samma typ av kort som ovan samt sådana kort som kräver högre hastighet USB 3.0, SATA Raid etc.

Olika kontakter, så det går inte att stoppa i fel.

Mvh

0

Helt normal bestyckning för en Dell dator.

(vi har Dell som leverantör på jobbet så jag vet hur de ser ut)

Men det var väl för priset du valde Dell?

Och om du läser Dells leveransvillkor så är allt OK.

när de vill

vad de vill

till vilket pris de vill

Hej och tack för svar.

Nej, jag har säkert fått vad jag beställde åtminstone efter lite strul i början strax efter uppackningen.

Om jag valde Dell för priset? Jag valde Dell därför att jag under min aktiva tid som anställd upphandlade ganska mycket utrustning både från Dell och HP och de är fortfarande mina leverantörer nu sedan jag är min egen.

Och Dells priser är i huvudsak marknadsmässiga - För min Dell Precision T1500 betalade jag 18 000 kr för hårdvara och 6 000 kr för mjukvara levererad med datorn från Dell. Ingen bildskärm ingick men datorn har både DVD RW och Blu-Ray RW.

Därefter har jag lagt ned 10 000 kr på uppgradering från Windows 7 32-bitar till 64-bitar (måste köpa helt ny eftersom OEM 32-bitar inte går att uppgradera), två nya hårddiskar WDC Black Caviar 1TB och 2TB, nytt grafikkort Nvidia Quadro FX580 och 16Gb minne istf 4Gb som levererades enl beställningen.

Det som var fel från början var att datorn kom med ett Quadro NVS295 grafikkort i st f ATI FirePro V3750. Det hade Dell bytt utan att fråga mig - fanns iofs i den "finstilta" bekräftelsespecen men man utgår från att den stämmer med den order man lägger om inte annat meddelas klart och tydligt.

När jag sedan bytte 500Gb hårddisken i samband med attjag satte in den nya systemdisken på 1TB såg jag att Dell levererar även Precision T1500 med WDC Blue Caviar hdd och inte WD RE4 eller ens Black Caviar som man kanske skulle förvänta sig. T1500 är faktiskt såld som professionell workstation för CAD och grafiktillämpningar.

Där kan jag nog tycka att Dell har sparat lite för mycket på hundralapparna - att sätta in en 300-kronors hårddisk i en 18 000-kronors dator utan möjlighet för kunden att uppgradera vid ordertillfället är något magstarkt.

Det är för att PCI-E (Express) har en betydligt snabbare busshastighet än vanliga PCI bussen.

USB 3.0 har en maxhastightet på 4,8 Gbit/sek (i praktiken lägre).

Snabb info:

PCI 133 MB/s

PCI-E (2.0) 500 MB/s (4Gbit/s) och bana (x1, x4, x8, x16 banor)

PCI-E kan skicka och ta emot data samtidigt (full duplex).

PCI expansions kort som du kan stoppa i kan tex. vara, ljudkort, nätverkskort, USB 2.0 kort, etc.

PCI-E 1x expansionskort samma typ av kort som ovan samt sådana kort som kräver högre hastighet USB 3.0, SATA Raid etc.

Olika kontakter, så det går inte att stoppa i fel.

Mvh

Hej och tack för svar.

Nätverkskort har jag ett som är integrerat på moderkortet (Broadcom 57XX Gigabit) och USB 2.0 finns det ju 10 st portar för redan från början.

Kanske är det dumt att sätta ljudkortet i en PCIe-slot som Dell gör med SoundBlaster X-Fi Xtreme? De kanske skulle använda en PCI-slot till ljudkort istället och lämna PCIe x1-porten fri för ett kontrollerkort till USB 3.0 ?

I synnerhet om man har ett moderkort med så få PCIe-portar.

Antar att jag skulle kunna riva ut mitt nuvarande SoundBlaster PCIe och sätta in ett PCI-kort istället? Med den cirkus som väl blir med att byta drivers till ljudkortet. Brukar sluta med ominstallation av Windows...

Alternativet är ju att byta moderkortet för att få flera PCIe-portar. Men det låter i dagsläget som overkill.

Min WDC My Book 3TB fungerar ju både för USB 2.0 och 3.0. Skillnaden i överföringshastighet är egentligen ointressant för mig eftersom det ändå är huvudsakligen för backup som jag använder den externa hårddisken.

Flyfisherman

Ja det är väl trist om du måste köpa ett nytt ljudkort naturligtvis.

Men ett Soundblaster X-Fi Xtreme Audio PCI kanske skulle vara tillräckligt bra?

Vet inte vad som skiljer på detta och det du har: http://se.creative.c...2&listby=system

Eller Soundblaster X-Fi Xtreme gamer PCI http://se.creative.c...1&listby=system

Prisjakt Soundblaster X-Fi Xtreme Audio http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=122204

Mvh

men man utgår från att den stämmer med den order man lägger om inte annat meddelas klart och tydligt[/Quote]

Som jag skrev ovan

vad de vill

Läser man leveransvillkoren står ovan helt klart. Dell leverar vad de vill

Tydligt att du inte jobbade nära IT-avdelningen på ditt tidigare jobb för då hade du också vetat om de ytterst begränsade möjligheterna det är att komplettera en Dell dator.

Illustrerat av att när vår IT ville öka på antalet hårddiskar i en Delldator så fanns det 2 hårddiskutgångar på moderkortet, en till hårddisken och en till CDn, 0 lediga. Så det blev att installera ett hårddiskkontroller kort i ett PCI-slot.

Varför köper storföretagen Dell? Jo för bra pris, ca 30% rabatt på Dells internetpriser.

Dessutom återställnings DVDer, drivrutins CDer.

Allt ovan sånt småföretagaren normalt inte får idag.

Så det är inget konstigt att ca 90% av Dells omsättning idag kommer från storföretag.

Som jag skrev ovan

vad de vill

Läser man leveransvillkoren står ovan helt klart. Dell leverar vad de vill

Tydligt att du inte jobbade nära IT-avdelningen på ditt tidigare jobb för då hade du också vetat om de ytterst begränsade möjligheterna det är att komplettera en Dell dator.

Illustrerat av att när vår IT ville öka på antalet hårddiskar i en Delldator så fanns det 2 hårddiskutgångar på moderkortet, en till hårddisken och en till CDn, 0 lediga. Så det blev att installera ett hårddiskkontroller kort i ett PCI-slot.

Varför köper storföretagen Dell? Jo för bra pris, ca 30% rabatt på Dells internetpriser.

Dessutom återställnings DVDer, drivrutins CDer.

Allt ovan sånt småföretagaren normalt inte får idag.

Så det är inget konstigt att ca 90% av Dells omsättning idag kommer från storföretag.

Jag jobbade inte direkt med IT men var ansvarig för ekonomi, finans, logistik och administration vilket medförde att större investeringar inom IT alltid föll på mitt bord.

Vi upphandlade enligt väl definierade kravspecar när det gällde både servers, nätverk, printrar och PC och hade Dell och HP som våra huvudleverantörer. Dell huvudsakligen på PC-sidan och HP när det gällde Unix och NetWare, printrar mm.

Kan inte minnas att det var något problem när det gällde uppskalning av persondatorer även om grundkonfigurationen inte var särskilt märkvärdig och inte heller behövde vara det - det mesta vi sysslade med gick i client-servermiljö så en PC jobbade mycket som terminal och lokalt utfördes relativt enkla saker. Vi körde på den tiden NT4 på alla klienter.

När det gäller min egen Dell Precision T1500 valde jag den för att den innebär bättre möjligheter till individuell anpassning och uppgradering än Optiplex och Vostro. T1500 och Dell Vostro 430 är uppenbarligen samma grundkonfiguration- mitt moderkort kallar sig faktiskt Vostro 430 och inte T1500.

Precision T1500 är relativt väl utrustad från början.

Finns spec här:

http://www.dell.com/...-spec-sheet.pdf

Jag har själv bytt ut den lilla - bara 500Gb - WDC Caviar Blue hårddisken som ingick i grundkonfigurationen mot två WDC Caviar Black på 1TB resp. 2TB och byggt ut minnet till maximala 4x4Gb. Antalet USB-portar är sammanlagt 12 och det går att ha en DVD RW samt en Blu-Ray RW.

Det finns inte plats för ett stort fläktkylt grafikkort heller och nätaggregatet är för övrigt bara på 350W. Men Precision T1500 är inte tänkt som speldator utan som arbetsredskap för CAD och multimedia/grafik tillämpningar.T1500 är instegsmodellen i Precision-serien och för den som behöver kraftfullare workstations finns sådana för dubbla och tredubbla priset av en T1500!

Det enda problemet är alltså egentligen det faktum att ett grafikkort likt Nvidia Quadro FX580 och ett SoundBlaster PCIe-kort tar upp de två PCI Express-portarna och endast två vanliga PCI-portar återstår. Detta är ganska svagt eftersom ett moderkort med fler PCIe-portar knappast skulle kosta mer än några extra hundralappar.

Men det verkar som om Dell filar på kostnaderna på ett sätt som jag inte känner igen från de år jag upphandlade många Dell-datorer. Då hade vi utvärderingar (det är ca 10 år sedan) då vi jämförde HP Vectra och Dell Optiplex inför investeringsbeslut och det var då iaf som att jämföra BMW och Mercedes.

Idag kanske Dell är litet av datorernas Ryanair när man tänker efter...

Vi körde på den tiden NT4 på alla klienter.

Det förklarar dina erfarenheter av Dell. Det är ju några år sedan NT4 var aktuellt (även om vi körde det 2001) Och Dell har förändrats. I början på 90-talet, för 20 år sedan, toppade Dell kundundersökningar. Service, support osv. För 10 år sedan hade ryktet börjat falla. Dell låg då till min stora för våning långt ner på "Köpa dator guiden", nedlagd tror jag 2002. Och nu är det många låga betyg hos Cint. Som

"Valfriheten är alltför begränsad, oftast stämmer inte slutpriset med det du sett i annonser. Supporten och garantierna är under all kritik. Dell har förekommit ett antal gånger på Råd & Röns svarta lista vilket i sig är en värdemätare. Undvik!"

från

http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=44914&LastJudgement_ID=395333&ShowAll=Yes

kort Dell har försämrats de sista 10 åren vilket syns när man kollar börskursen på tex Yahoo

http://finance.yahoo.com/echarts?s=DELL+Interactive#chart2:symbol=dell;range=my;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=undefined

Det förklarar dina erfarenheter av Dell. Det är ju några år sedan NT4 var aktuellt (även om vi körde det 2001) Och Dell har förändrats. I början på 90-talet, för 20 år sedan, toppade Dell kundundersökningar. Service, support osv. För 10 år sedan hade ryktet börjat falla. Dell låg då till min stora för våning långt ner på "Köpa dator guiden", nedlagd tror jag 2002. Och nu är det många låga betyg hos Cint. Som

"Valfriheten är alltför begränsad, oftast stämmer inte slutpriset med det du sett i annonser. Supporten och garantierna är under all kritik. Dell har förekommit ett antal gånger på Råd & Röns svarta lista vilket i sig är en värdemätare. Undvik!"

från

http://www.cint.se/s...333&ShowAll=Yes

kort Dell har försämrats de sista 10 åren vilket syns när man kollar börskursen på tex Yahoo

http://finance.yahoo...ource=undefined

Lanseringen av NT 1993 var en viktig milstolpe för Microsoft - det var ju det första 32-bitars OS som lanserades utvecklat från grunden för företagens och forskningens behov snarare än för hembruk och spel som dittills hade varit Windows huvudsakliga användningsområden.

Faktum är ju att från NT3.1/NT4 Workstation går det en rak linje i utvecklingen via Windows 2000 Professional och det fenomenalt stabila och fortfarande mycket använda Windows XP fram till dagens fullmatade och mycket kapabla Windows 7 (och det kommande Windows 8).

Ja det är väl trist om du måste köpa ett nytt ljudkort naturligtvis.

Men ett Soundblaster X-Fi Xtreme Audio PCI kanske skulle vara tillräckligt bra?

Vet inte vad som skiljer på detta och det du har: http://se.creative.c...2&listby=system

Eller Soundblaster X-Fi Xtreme gamer PCI http://se.creative.c...1&listby=system

Prisjakt Soundblaster X-Fi Xtreme Audio http://www.prisjakt....kt.php?p=122204

Mvh

Tack för tipsen.

Det lutar åt att jag byter ut mitt Sound Blaster X-Fi Xtreme PCIe-kort mot motsvarande PCI-kort. Det bör räcka för mitt behov - jag vill självklart ha ljud men jag behöver inget extremt ljud för jag har inte högtalare ändå som uppfyller krav på surroundljud i bioklass!

Sen sätter jag in ett Deltaco USB 3.0 kontrollerkort i PCIe-porten så jag kan använda USB 3.0 på min WD MyBook 3TB drive. Hoppas jag kan få till drivrutinerna för ljud- och USB-kort så jag slipper installera om Windows (igen)!

(Förra gången var det för att få två skrivare från HP att tåla varandra - när det gäller skrivare är det alltid bäst att göra rent hus med alla gamla rester av drivrutiner, för grafikkort också, eller hur?).

Flyfisherman

Hej, ja det blir kanske inte så mycket pengar för ett sådant ljudkort som du ser på länken från prisjakt.

Men en sak som är värt att kolla upp om kortet har drivrutiner för ditt operativsystem.

Det framgår på hemsidan till ljudkortstillverkaren, funderar du på något av SB tipsen så står det i länkarna ovan. Annars kanske du måste leta efter en annan tillverkare.

Ett tips är att du avinstallerar programvaran samt drivrutinerna för ditt nuvarande ljudkort innan du installerar ett nytt, för att minimera ev. krångel. Starta inte om datorn om du har det gamla kortet i, eftersom Windows då kanske försöker att ominstallera drivrutinerna igen.

Jag kan inte se varför du skall behöva installera om Windows för att du byter ut hårdvara i burken såsom expansionskort.

Så vad har du för operativsystem?

Samt 32 eller 64 bitars operativsystem?

Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...