Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppgraderingspaket Intel Core i7 2600K - eller eget med i7 960 1366

Flyfisherman

Recommended Posts

Flyfisherman

Hej,

Funderar på att uppgradera datorn och såg ju detta Uppgraderingspaket Intel Core i7 2600K inkl. 8GB DDR3 på Inet för 4800:-

Hittar däremot inte några tester om moderkortet, men det kanske är ett bra paket?

Tänkte ev. stoppa in det i min befintliga Antec P180B -EU

Där jag redan har ett XFX Radeon HD5830 1GB grafikkort och 4 hårddiskar, minneskortläsare, DVD-brännare, 500W nätagg etc.

Får nog byta nätagget, men främst om det är ett hyfsat paket?

Jag hade annars planer på eget paket i7 960 3.2GHZ 1366 från Inet med helt nytt uppgraderat chassi Antec P193 V3 (större, tystare och bättre kylning samt USB 3.0 i fronten).

Minnena har jag använt Corsair minneskonfigurator (och har behov av mycket minne).

Det Moderkortet är ju fullmatat Mikrodatorn Test - Asrock X58 Extreme6

Synpunkter på det sista paketet, tex. om det är en bra kylare eller om det är överkurs med just Dominator minnen på denna processor/moderkort?

Finns ju vattenkylning också tex. Antec H2O 620

Jämförelse/synpunkter mellan dessa 2 paket främst moderkort/processor (utom minnesstorleken)?

Mvh

För alla utom verkliga experter som känner till skillnaderna mellan olika Sandy Bridge moderkort så är väl Sandy Bridge NO NO just nu.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1670&bih=858&q=sandy+bridge+problems&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&fp=d65544e9f6be2e87

så ditt eget paket

Moderkort, bara bra omdömen

CPU finns med på Asrocks lista

Minne FINNS VAD JAG KAN SE INTE MED på Asrocks lista

välj minne som finns med

http://www.asrock.com/support/SupportList.asp?cat=Memory

Vad det gäller Corsairs minneskonfigurator har jag lite erfarenhet av sådana

och den är att Minnestillverkarna inte sätter några gränser, de vill ju sälja.

Speciellt de små tillverkarna som Corsair.

Jag har köpt minne som skulle funkat till moderkortet men inte gjorde det.

Ta minne som finns på moderkortstillverkarens site.

Kylaren, har du tänkt på att den här kylaren enbart kyler processorn, inte chipen runt processorn

med luft från CPU-fläkten som Intels originalkylare.

(Har själv löst sånt här med extrafläkt som blåser luft över moderkortet.)

Vattenkylningen tex. Antec H2O 620

ALLT GÅR ATT SÄLJA MED LITE REKLAM

har du tänkt på att den här kylaren enbart kyler processorn, inte chipen runt processorn

med luft från CPU-fläkten som Intels originalkylare.

Bättre CPU vattenkylning har en fläkt ovanpå vattenblocket för kylning av chipen runt processorn.

Men man kan ju limma dit en fläkt själv på många vattenblock.

För alla utom verkliga experter som känner till skillnaderna mellan olika Sandy Bridge moderkort så är väl Sandy Bridge NO NO just nu.

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&biw=1670&bih=858&q=sandy+bridge+problems&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=&fp=d65544e9f6be2e87

Nja, det där stämmer inte. Inet's paket innehåller det nya reviderade moderkortet där Intel har löst problemet med sata portarna. Rev B3 korten är de nya moderkorten. Kan inte se någon anledning att köpa ett 1366 moderkort nu, eftersom det kommer att ersättas av socket 1356 senare i år.

Sandy Bridge har fått väldigt bra kritik i alla tester.

Här kan du läsa ett test av moderkortet. Det är visserligen MSI P67A-GD65 och inte MSI P67A-GD55. Men den enda skillnaden är att GD65 har 4 sata3 portar och GD55 har 2 sata3 portar.

Flyfisherman

Tack för synpunkterna jannejanne och vertpre.:rolleyes:

Skall läsa testen senare.

Ja när du nämner det jannejanne ang. Sandy Bridge så kommer jag på att jag läst något om att det inte enbart var problem med moderkorten och Intelkretsen. Även processorn har det varit en del negativa omdömen på. En snabb googling som sagt visar ju också det.

Tex. http://semiaccurate....pointment-year/

Men nu till CPU kylaren och kylning i allmänhet.

Helt rätt- jag hade faktiskt inte tänkt på det du nämnde ang. att man även vill kyla komponenterna runt CPU:n

Om vi börjar med chassit så har ju det nya uppgraderade Antec P193 V3 förbättrad kylning och skall enligt egen utsago från tillverkaren ha förbättrad luftgenomströmning.

Specen samt Manualen

Det sitter 2 st.140mm fläktar i toppen som suger ut luft.

Det sitter 1 st. 120mm bak som suger ut luft.

Det sitter 1 st. 200mm på sidan som blåser in luft mot grafikkortet är det väl tänkt.

Option är 3 st. extra 120 mm varav 2 st. som skall sitta före hårddiskarna och blåsa luft bakåt över dessa och tar in luft från fronten, samt 1 st i mitten (fast då kan man med mittenfläkten inte använda övre HDD-kassetten).

Fast optionsfläktarna skippar jag nog. Tveksamt om dom tillför något förutom ökat oljud.

Till detta tillkommer ju fläktarna från PSU, CPU-fläkten och grafikkortet (fast det har väl minst påverkan eftersom det tar in luft via kåpan och trycker ut den varma luften bak genom plåten). Egentligen är det väl nätaggregatets fläkt som har minst påverkan eftersom det sitter i en egen kammare.

Hur blir det egentligen då med all luft inne i chassit, luftströmmar från flera olika håll låter ju inte helt optimalt. Tror att McLarens F1 designer skulle ruska på huvudet..;)

Eller blir det inte så stor negativ påverkan tack vare dom 2 stora i toppen som drar ut luften?

Då kommer ju frågan om CPU fläkten, en traditionell sådan blåser väl luft nedåt över kylaren och CPU:n och uppvärmd luft mot moderkortet och dess komponenter?

Ska den blåsa åt sidan så vill man väl att den luften inte skall krocka med luften som är på väg ut ur chassit?

Något tips ang. CPU kylare eller räcker stockkylaren?

Ja, det blev några funderingar som sagt..

Mvh

Tack för synpunkterna jannejanne och vertpre.:rolleyes:

Skall läsa testen senare.

Ja när du nämner det jannejanne ang. Sandy Bridge så kommer jag på att jag läst något om att det inte enbart var problem med moderkorten och Intelkretsen. Även processorn har det varit en del negativa omdömen på. En snabb googling som sagt visar ju också det.

Tex. http://semiaccurate....pointment-year/

Först tack för poängen. Sedan tror jag inte att man ska titta för mycket på den recensionen. Han har använt ett H67 moderkort, vilket man måste om man vill använda grafiken i processorn. För min del kommer jag aldrig att ha en dator utan grafikkort. ;)

Sedan har han använt Linux utan att ha drivrutiner tillgängliga. Slutligen är recensionen gjord 2 jan. Det har hänt mycket sedan dess. :)

Flyfisherman

..//.. Kan inte se någon anledning att köpa ett 1366 moderkort nu, eftersom det kommer att ersättas av socket 1356 senare i år..//..

Ja förvisso, men det kommer hela tiden ut nya grejor, så det som man idag köper är omodernt imorgon i vilket fall och hålla på att hela tiden vänta för att det snart kommer ut något nytt, då blir det ju aldrig något nytt och det är nu jag vill ha nya grejor...

Intel Sandybridge LGA1155 är väl en fortsättning på Intel LGA1156 medans Intel kommer ut med en helt ny processor som efterföljare till LGA1366 som tydligen är en LGA1356 och även LGA2011 (dual CPU moderkort?) möjligen blir det också en LGA1367 (antal anslutningar på processorn). Dessutom verkar en ny 1366 Core i7-990X Extreme Edition 3.46GHZ 12MB Cache vara på väg. Har inte full koll på allt som sker på den fronten.

http://www.nordichar...-kvartalet.html

Intressant att Gigabyte nyss har släppt ett högpresterande X58 moderkort för främst gamers. Detta är ju för 1366 processorer.

Inte för att jag är intresserad av just detta.

http://mikrodatorn.i...t-fran-gigabyte

Jag har inte bestämt mig för vilket av dom 2 alternativen i mitt första inlägg ännu, förutom att det blir ett nytt Antec chassi oavsett. Jag gillar designen och storleken samt att det har en frontlucka som kan svänga upp 270 grader. Väldigt nöjd med mitt gamla Antec men det är precis på gränsen för ett långt grafikkort. Var tvungen att flytta 2 hårddiskar till nedre hdd-kassetten och ändå tar grafikkortet i precis på kassetten.

CPU kylaren som jag skrev om i tidigare inlägg har jag heller inget bra alternativ på.

Kanske någon har?

Mvh

[Edit] Såg ju denna test av CPU kylare förstås, vet inte vilken som kan vara värd att satsa på , men någon som fick bäst betyg i allafall.

Mikrodatorn - Sex processorkylare i stort test - Augusti 2010

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...