Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Sven Eriksson

Trådlös accesspunkt?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har precis tagit över ett café och ska ha in en ny kortmaskin(BABS) som istället för att gå på telefonen kopplar upp sig över internet.

Saken är den att BABSen har en nätverksport där man kopplar in internet men jag vill helst slippa dra en nätverkskabel till den för det är väldigt besvärligt och det finns ett trådlöst nätverk med bra signal.

Fattar jag det rätt att jag kan köpa en trådlös accesspunkt som fångar upp signalen från det trådlösa nätverket och dra en kabel från den in till BABSen?

I så fall vad ska jag köpa? Är detta säkert?

// Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerheten kan väl vara en aspekt men jag vet inte hur det skulle gå att komma åt terminalen via trådlöst nätverk..

Tillförlitligheten är det jag först tänker på. Hur tillförlitligt är det trådlösa egentligen?

Jag har ingen egen erfarenhet av sk. Home-Plug men det skulle kanske vara ett alternativ?

Ex. http://www.kjell.com/ sök homeplug

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall ha en trådlös brygga eller en accesspunkt som kan agera brygga.

Om vi förutsätter att det är ditt trådlösa nät som finns tillgängligt samt att du kör en WPA2-key så är det tillräckligt säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

allt trådlöst är icke säkert. Finns massa sätt att lura punkterna att de tror att de pratar med verandra. Medans de egentligen pratar med varandra med en annan dator imellan som tar upp all information som skickas. Lägger upp en video.

Liknande detta. Så ifall folk vill så kan de komma åt det mesta som är trådlöst. Det som är säkrast är att köra trådbundet även då det ser fult ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
allt trådlöst är icke säkert. Finns massa sätt att lura punkterna att de tror att de pratar med verandra

Hur då? Det du/videon pratar om är en man-in-the middle attack, aka arp poisoning. En sådan attack förutsätter en viktigt sak: access till nätverket - dvs antingen fysisk access för ett trådbudnet LAN eller att du känner till WPA2-nyckeln för ett trådlöst nät. Utan denna går det inte att injicera ngn data. På videon injicerar de på ett ÖPPET trådlöst nät - inte samma sak som ett skyddat.

Visst finns det säkerhets-problem med trådlösa nätverk, med det finns det å andra sidan med trådbunda också. Ser man bara till att använda rätt protokoll/mekanismer för att sätta upp det kan man bygga mycket säkra trådlösa nät i dagsläget.

Nyttja en bra key/password som inte går att köra brute force/dictionary attack på. Gå till ex in på http://strongpasswordgenerator.com/ välj 20 tecken o "include symbols". Använd denna som din WPA2-nyckel så är det ingen som knäcker den detta århundradet iaf... :D

Redigerad av joe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett exempel :P

Jag litar iallfall inte på trådlöst =)

Hört så mycket skit om hur folk försöker göra attacker mot dem.

http://www.securityfocus.com/news/7438

Det är OK om du inte litar på det. Att allmänt säga att det är osäkert stämmer dock inte.

Artikleln du länkade till var för övrigt från 2003. :rolleyes:

Det har hänt litet på 8 år.

Det enda sättet att knäcka WPA2 idagsläget om man inte satt upp en nyckel med ett namn eller ngt ord - utan en helt slumpvis följd av tecken: är via brute force. Se tex http://en.wikipedia.org/wiki/Brute-force_attack och notera speciellt:

AES permits the use of 256-bit keys. Breaking a symmetric 256-bit key by brute force requires 2128 times more computational power than a 128-bit key. A device that could check a billion billion (10^18) AES keys per second would in theory require about 3×10^51 years to exhaust the 256-bit key space.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...