Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla modem och router, internet fungerar enbart på en dator


DanteAlighieri

Rekommendera Poster

DanteAlighieri

Efter att ha använt modem ett tag så behöver jag koppla in fler datorer till internet. Jag hittade då en gammal zyxel-router som jag kopplat in, men olyckligtvis fungerar internet enbart på en dator med hjälp av routern och när en till dator är inkopplad fungerar ingen dator.

 

Huvuddator: Stationär gammal Dell, med Windows XP.

Bärbar dator: HP Pavillion med Windows Vista.

 

Modem: Zyxel

Router: Zyxel

 

Såhär ser kopplingen ut: Telejack -> Modem -> Port 1 Modem nätverkskabel -> Router port 1 -> Port 2 nätverkskabel till huvuddator -> port 3 nätverkskabel till bärbar dator.

 

När jag enbart har huvuddatorn inkopplad så fungerar internet. Men när jag sedan kopplar in den bärbara så uppkommer ett systemfel på huvuddatorn och internet fungerar inte på någon dator.

 

Jag kan göra tvärtom och använda den bärbara datorn, då funkar internet, men när jag kopplar in huvuddatorn så fungerar inte internet.

 

Hur kan jag lösa detta?

 

Mvh Dante

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen en router och inte en switch som du har?

 

För att kunna dela ut nätverk internt behövs en router med en WAN-port (dit du kopplar modemet till) och flera LAN-portar, dit du kopplar dina datorer i hemmanätverket till.

Du kommer du få interna IP-adresser (vanligtvis inom scope 192.168.x.x) kan kan direkt ansluta till nätet på flera datorer samtidigt (med automatiska inställningar)

 

Återkom med modellbeteckning på din "router" Zyxel så kan vi säkert lösa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DanteAlighieri

Nu säger inte en bild mycket men jag har denna router: http://alltomdatorer.bloggsida.se/files/2010/08/zyxel-router.jpg

 

Har inte routern på plats så kan tyvärr inte kolla modellbeteckningen.

 

Jag kan ha använt fel port på routern för modem - router om det ska vara WAN. Jag tror jag använde LAN1-porten. Men konstigt att internet fungerar ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger inte en bild mycket men jag har denna router: http://alltomdatorer...yxel-router.jpg

 

Har inte routern på plats så kan tyvärr inte kolla modellbeteckningen.

 

Jag kan ha använt fel port på routern för modem - router om det ska vara WAN. Jag tror jag använde LAN1-porten. Men konstigt att internet fungerar ändå?

 

Om du ansluter modemet till en LAN-port så fungerar routern som switch och AP. Men endast lika många datorer som du får publika IP-nummer av din ISP kan vara anslutna till Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Du måste som sagt koppla in kabeln FRÅN modemet till routerns WAN-kontakt

 

Datorernas kablar kopplar du sedan till routerns LAN-kontakter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...