Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra namn på användare


Börni

Rekommendera Poster

Jag har för första gången köpt en begagnad dator. Jag kom in som användare utan inloggning vid uppstart och när jag konstaterat att den verkade funka OK började jag genast konfigurera och installera allt som jag behöver i maskinen utan att tänka mig för. När jag lagt ner en massa tid på detta insåg jag plötsligt att datorn ansåg att jag heter Greta. Jag har ändrat mitt namn som användare vid inloggning och även skapat ett lösenord men användarprofil- resp -katalog är namngiven till Greta och jag kan inte hitta något sätt att ändra detta. Jag kan (kanske) ta bort hela användarkatalogen för alternativet finns vid högerklickning men det känns inte attraktivt i det här läget.

Hur gör man, någon? Operativsystemet är Windows 7 Home Premium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vågar gå in i registret/regedit, så kan du ändra namnet där direkt.

 

Klicka på Start och kör, skriv regedit och enter.

 

Följ exakt denna väg, så ska du hitta var du ändrar namnet.

 

Klicka på pilen vid HKEY_LOCAL_MACHINE

Leta upp och klicka på pilen vid SOFTWARE

Leta upp och Klicka på pilen vid Microsoft

Leta upp och klicka på pilen vid Windows NT

Klicka på mappen CurrentVersion

I det högra fönstret så letar du upp RegisteredOwner, och dubbelklickar på denna, ett litet fönster öppnar sig, och du kan där skriva in vad du önskar.

 

Har du inte gjort detta någon gång, så kan vi lotsa dig rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vågar gå in i registret/regedit, så kan du ändra namnet där direkt.

 

Klicka på Start och kör, skriv regedit och enter.

 

Följ exakt denna väg, så ska du hitta var du ändrar namnet.

 

Klicka på pilen vid HKEY_LOCAL_MACHINE

Leta upp och klicka på pilen vid SOFTWARE

Leta upp och Klicka på pilen vid Microsoft

Leta upp och klicka på pilen vid Windows NT

Klicka på mappen CurrentVersion

I det högra fönstret så letar du upp RegisteredOwner, och dubbelklickar på denna, ett litet fönster öppnar sig, och du kan där skriva in vad du önskar.

 

Har du inte gjort detta någon gång, så kan vi lotsa dig rätt.

 

Tack för snabbt svar. Jo, det var något sådant jag tänkte mig fast jag visste inte var jag skulle gå in. Tyvärr hjälpte det bara halvvägs. Jag gissar att jag nu inte längre får förslaget Greta när jag ska registrera någon programvara eller liknande men det hjälpte inte när det gäller namnet på användarmappen (C:\Användare\Greta). Den går fortfarande inte att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar inte ett byte av namnet på användarmappen, du kan ha program som har lagrat namnet "Greta" i sökvägar till inställningsfiler, var filer sparas etc.

 

Min rekommendation är att du installerar om Windows så att du är säker på att datorn är fri från skadliga program, t ex keyloggers. Då får du ju chansen att få ett Windows som är precis som du vill när det gäller storlekar på partitioner, användarnamn och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar inte ett byte av namnet på användarmappen, du kan ha program som har lagrat namnet "Greta" i sökvägar till inställningsfiler, var filer sparas etc.

 

Min rekommendation är att du installerar om Windows så att du är säker på att datorn är fri från skadliga program, t ex keyloggers. Då får du ju chansen att få ett Windows som är precis som du vill när det gäller storlekar på partitioner, användarnamn och annat.

 

Cecilia, du är som vanligt mycket förståndig. Fast det var ju det du föreslår som jag ville slippa ... :-). Men jag har ändå två frågor av nyfikenhet:

 

OM det skulle gå att döpa om mappen, skulle man då klara sig undan problemet med sökvägar genom att köra Sök/Ersätt på registret och byta ut alla Greta mot vad jag nu vill kalla mig?

 

Vilket program är bäst på att hitta skadliga program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar försöka vara det ;)

 

OM det skulle gå att döpa om mappen, skulle man då klara sig undan problemet med sökvägar genom att köra Sök/Ersätt på registret och byta ut alla Greta mot vad jag nu vill kalla mig?
Vet ej

 

Vilket program är bäst på att hitta skadliga program?
Det finns inget sådant utan man behöver många, se min webbsida http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill testa att ändra namnet, öppnar du Kontrollpanelen-Användarkonto och Ändra namnet på ditt konto. Jag har Vista, men det är väl samma på Win7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en begagnad dator du köpt, och kanske inte har hunnit installera något själv ännu, så kan du göra såhär.

 

Gå in och gör ett helt nytt konto, som du kallar det du vill, därefter så kör du på detta konto tills du ser så allt i datorn fungerar så som du vill, därefter, tar du helt enkelt bort det gamla kontot som heter Greta, följ rådet och ta bort allting.

 

Då har du sedan ett helt okej konto med rätt namn på alla mappar och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill testa att ändra namnet, öppnar du Kontrollpanelen-Användarkonto och Ändra namnet på ditt konto. Jag har Vista, men det är väl samma på Win7?

Jo, ändra namnet på kontot kan man göra men det påverkar inte namnet på mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en begagnad dator du köpt, och kanske inte har hunnit installera något själv ännu, så kan du göra såhär.

 

Gå in och gör ett helt nytt konto, som du kallar det du vill, därefter så kör du på detta konto tills du ser så allt i datorn fungerar så som du vill, därefter, tar du helt enkelt bort det gamla kontot som heter Greta, följ rådet och ta bort allting.

 

Då har du sedan ett helt okej konto med rätt namn på alla mappar och sådant.

Jo, det var nog så jag skulle ha gjort men tyvärr började jag med att installera en massa program och annat.

Jag drar slutsatsen av det som sagts att man kanske inte BÖR ändra namnet på mappen. Om det på något sätt GÅR att ändra det är inte klarlagt men det är kanske en akademisk fråga.

Min fru tycker med rätta att jag lagt ner nog med tid på datorn nu så jag får väl leva med att datorn tycker jag heter Greta. Jag har i alla fall lyckats se till att jag är registrerad ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens försökt att göra det jag föreslog?

 

Du kan inte förstöra något med att skapa ett nytt konto, och se om datorn med dina nya program fungerar som du vill.

 

Om du märker att datorn fungerar när du kör nya kontot, kan du därefter ta bort det gamla.

Om datorn mot förmodan inte fungerar som du tänkt, så kan du välja att ta bort ditt nya konto, eller köra med det gamla, valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan ändra på Datorns namn genom att

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > menyn till vänster Avancerade systeminställningar > i rutan Systemegenskaper välj fliken Datornamn > klicka på knappen Ändra => så kan du ändra namnet på Datorn

 

Men det påverkar inte ditt användarnamn på inloggningen.

Ett gott råd som redan sagts är att göra en nyinstallation av Windows eftersom det är en begagnad dator och du har inte en aning vad för skadliga program och spionprogram etc. som kan finnas på den - även utan föregående ägares vetskap.

 

Du får ju då en fräsch dator som antagligen kommer att fungera mycket bättre också.

Mvh

 

post-73434-0-03594200-1300182881_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ändra namnet på kontot kan man göra men det påverkar inte namnet på mappen.

 

Högerklicka och byt namn på mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka och byt namn på mappen.

Tyvärr, alternativet "Byta namn" visas inte vid högerklickning, troligen för att det inte ska gå att byta namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka och byt namn på mappen.

Tyvärr, alternativet "Byta namn" visas inte vid högerklickning, troligen för att det inte ska gå att byta namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ändra på Datorns namn genom att

Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > System > menyn till vänster Avancerade systeminställningar > i rutan Systemegenskaper välj fliken Datornamn > klicka på knappen Ändra => så kan du ändra namnet på Datorn

 

Men det påverkar inte ditt användarnamn på inloggningen.

Ett gott råd som redan sagts är att göra en nyinstallation av Windows eftersom det är en begagnad dator och du har inte en aning vad för skadliga program och spionprogram etc. som kan finnas på den - även utan föregående ägares vetskap.

 

Du får ju då en fräsch dator som antagligen kommer att fungera mycket bättre också.

Mvh

 

post-73434-0-03594200-1300182881_thumb.png

Datorns namn har jag ändrat, det var användarmappen som det var problem med.

Till alla som tycker jag ska installera om Windows vill jag säga att jag till fullo förstår varför det är ett bra förslag. Att jag inte följt förslaget beror som sagt på att det tar för mycket tid. Jag kör alla virus/malware-scanalternativ som Cecilia föreslagit, ett efter ett, det tar visserligen lång tid men det är datorn som får jobba - inte jag. Sen finns det ett annat bra skäl också. Det visade sig att datorn innehåller en äkta registrerad fullversion av Office 2007. Den tycker jag är synd att kasta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ens försökt att göra det jag föreslog?

 

Du kan inte förstöra något med att skapa ett nytt konto, och se om datorn med dina nya program fungerar som du vill.

 

Om du märker att datorn fungerar när du kör nya kontot, kan du därefter ta bort det gamla.

Om datorn mot förmodan inte fungerar som du tänkt, så kan du välja att ta bort ditt nya konto, eller köra med det gamla, valet är ditt.

OK, jag ska testa detta men först ska jag slutföra ett annat projekt som hänger ihop med detta: //eforum.idg.se/topic/328292-formatera-raderad-harddisk-i-samband-med-ominstallation-av-windows/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...