Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konvertera video med subtitle


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

 

Kanske någon har haft samma problem som jag (?)

 

Jag försöker att använda en konverterare som heter "Any Video Converter", med vilken man ska kunna lägga in undertext till sin egen videofilm.

Det finns en ganska lättläst beskrivning på programmets hemsida, som förklarar att man ska göra en textfil som ska heta exakt samma sak som den videofil man vill lägga undertexten till, men med efternamnet ".srt".

Båda filerna ska sedan finnas i programmets arbetskatalog.

 

Det finns också en möjlighet att förhandsgranska resultatet innan man konverterar...

 

Men, men ! Varken förhandsgranskningen eller utförd konvertering uppvisar minsta spår av någon undertext. Någonting fungerar ej, trots att jag gjort allting exakt så som anvisningarna säger...

Frågan är var felet ligger ?

Eller är programmet så genuint dåligt, att det lovar mer än det kan hålla...

 

Jag har provat med både avi-fil och mpg-fil som videounderlag....

 

Finns det något bättre alternativ ?

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bättre" kan ju vara en smaksak också..

Jag nyttjar TMPGEnc 4.0 XPress eller TMPGEnc Authoring Works 4 de ytterst få gånger jag så att säga behöver.

 

Har du någon länk till hjälptexten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Kanske någon har haft samma problem som jag (?)

 

Jag försöker att använda en konverterare som heter "Any Video Converter", med vilken man ska kunna lägga in undertext till sin egen videofilm.

Det finns en ganska lättläst beskrivning på programmets hemsida, som förklarar att man ska göra en textfil som ska heta exakt samma sak som den videofil man vill lägga undertexten till, men med efternamnet ".srt".

Båda filerna ska sedan finnas i programmets arbetskatalog.

 

Det finns också en möjlighet att förhandsgranska resultatet innan man konverterar...

 

Men, men ! Varken förhandsgranskningen eller utförd konvertering uppvisar minsta spår av någon undertext. Någonting fungerar ej, trots att jag gjort allting exakt så som anvisningarna säger...

Frågan är var felet ligger ?

Eller är programmet så genuint dåligt, att det lovar mer än det kan hålla...

 

Jag har provat med både avi-fil och mpg-fil som videounderlag....

 

Finns det något bättre alternativ ?

 

/Kalle

 

Hej!

Spelar du upp filen i t.ex Windows Media Player så syns inte .str-filen i vanliga fall.

En film bränd på dvd som spelas på en dvd-spelare ska visa undertexten om allt är OK.

Det behöver alltså inte vara programmets fel att du inte får någon text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Mikael63 !

 

Länken till Any Video Converters hjälpsida:

 

http://www.any-video-converter.com/add-srt-subtitle-to-output-video.php

 

 

Hakke !

 

Om instruktionerna visar hur, och att, man kan förhandsgranska hur undertexten ser ut (den ska kunna placeras på olika ställen på filmrutan [se länk ovan] !) så borde det ju också gå att se den på angivet sätt. Men där syns ingenting....

Tänkte ett tag att jag hade fel färg på texten, men där finns ingen valmöjlighet. Hjälpsidan visar vit text, vilket skulle passa mig...

Jag har bara kört en testversion än så länge, för att inte lägga ned för mycket jobb om det inte blir bra...

 

Jag avser inte att bränna någon DVD, eftersom detta ska bli en instruktionsvideo att lägga ut på internetsida...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är textfilen skapad på rätt sätt?

Alltså så som det beskrivs i hjälpen

Notes: SRT consists of four parts, all in text.

a. A number indicating which subtitle it is in the sequence.

b. The time that the subtitle should appear on the screen, and then disappear.

c. The subtitle itself.

d. A blank line indicating the start of a new subtitle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Mikael63 !

 

Ja !

 

Texten i srt-filen ser ut precis som den anvisade !

 

Fingranskat tidsangivelsen så att jag har timme-, minut-, sekund- och millisekundstart så som visas, med ett mellanum före "-->" och ett efter, innan motsvarande stopptider

 

Jag har också laborerat med att ha en tomrad av mellanslag i stället för bara ett enterslag mellan "styckena".

 

Använder en kort videosnutt och ett par titlar som jag testar med...

 

Har du testat och fått ett positivt resultat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 !

 

Ja !

 

Texten i srt-filen ser ut precis som den anvisade !

 

Fingranskat tidsangivelsen så att jag har timme-, minut-, sekund- och millisekundstart så som visas, med ett mellanum före "-->" och ett efter, innan motsvarande stopptider

 

Jag har också laborerat med att ha en tomrad av mellanslag i stället för bara ett enterslag mellan "styckena".

 

Använder en kort videosnutt och ett par titlar som jag testar med...

 

Har du testat och fått ett positivt resultat ?

 

Jag använder ju inte detta program själv utan i förekommande fall ett program där jag skriver in texten utan att behöva skriva tidsangivelsen.

 

Vet inte om du använder Any Video Converter Free eller Any Video Converter Pro.

 

Jag laddade hem Any Video Converter Free och testade med en film som har tillhörande undertext och då fungerar det bra. Eller - texten visas vid förhandsgranskningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Provade först med den fria varianten, som inte fungerade... Sedan tog jag hem ett ex av Pro, som inte blev bättre m a p resultatet...

 

Innan hade jag tittat på flera merge-program, det ena mer obegripligt än det andra...

 

Har nu laddat hem TMPGEnc Authoring Works 4, som jag ännu inte haft tid att testa !

 

Man undrar ju om det är någonting av insticksmodul el dyl. som fattas i operativsystemet. Men om detta är det svårt att få några uppgifter !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade först med den fria varianten, som inte fungerade... Sedan tog jag hem ett ex av Pro, som inte blev bättre m a p resultatet...

 

Innan hade jag tittat på flera merge-program, det ena mer obegripligt än det andra...

 

Har nu laddat hem TMPGEnc Authoring Works 4, som jag ännu inte haft tid att testa !

 

Man undrar ju om det är någonting av insticksmodul el dyl. som fattas i operativsystemet. Men om detta är det svårt att få några uppgifter !

Bra tänkt!

Kanske är det VobSub som behövs. Kanske du kan testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har testat på två korta filmer 15 resp.30 sek både mpg och wmv och det fungerar med utformat mpg, mkv och flash.

Gjorde egna texter i Anteckningar.

 

Du får upp xxx.srt vid underrubriken.

 

Windows 7

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

OK !

 

Jag har uteslutande hittills jobbat med en XP-maskin... Kanske ligger felet där, och att jag bör ha W7 som op.sys ? !

 

Ska testa på en annan dator, som har detta system, i morgon !

 

Men å andra sidan har jag inte noterat någonstans att det inte ska fungera med XP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK !

 

Jag har uteslutande hittills jobbat med en XP-maskin... Kanske ligger felet där, och att jag bör ha W7 som op.sys ? !

 

Ska testa på en annan dator, som har detta system, i morgon !

 

Men å andra sidan har jag inte noterat någonstans att det inte ska fungera med XP...

 

Free versione som jag använder fungerar även med eftertext i XP (prof)

 

Har man gjort och sparat eftertexten enligt guiden,konfigurerat (Ändra-alternativ-subtitles)också enligt guiden och man sen kan välja den som Underrubrik så fungerar det här hos mej..

 

Bra att kontrollera med annan dator.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Skrev om srt-filen och sedan fungerade det !

 

Den nya filen såg exakt likadan ut, så det måste ha smugit sig in något kontrolltecken bland tidsangivelserna...

 

Tackar för goda råd och anvisningar !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om jag förstod rätt så skriver du Manuellt, Här får du ett tips till ett bra program ( Det bästa tycker jag).

http://www.nikse.dk/SubtitleEdit Det är en dansk kille som plockat dom bästa delarna från olika program, och gjort ett eget Freeware.

 

Du laddar filmen du villa ha text till och sedan är det bara att skriva.

 

Har du en fil med text och film men Frames inte stämmer så synkar programmet allt på 2 sek.

Har du Text men på annat språk så kan den automatiskt översätta( det kan behövas lite justeringar sedan).

 

Olika format på text fil.

Massor av olika möjligheter som man kan tänkas behöva.

 

Använder själv Any video Converter För inläggning av text.

 

Tack för ni delar med er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...