Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BOOTMGR SAKNAS


j.andersson

Rekommendera Poster

j.andersson

Jag hade från början 4 hårddiskar enligt följande:

SATA 1 = Hårddisk 1, Windows Vista

SATA 2 = Hårddisk 2, Annat

SATA 3 = Hårddisk 3, Annat

SATA 4 = Hårddisk 4, rester av ett tidigare Windows

 

Jag ville ändra enhetsbeteckning på hårddisk 4, men det gick inte på grund av att den innehöll växlingsfiler, systemfiler etc. Jag förstod då att det var resterna av en tidigare windowsinstallation. Jag tänkte då att jag skulle formatera hårddisken och det enda sättet var att göra det via min installationsskiva, dvs Windows Vista Home Premium.

 

När jag sedan startade om datorn så fick jag felmeddelandet:

"BootMGR Saknas tryck Ctrl-Alt-Delet för att starta om datorn".

 

Detta är samma felmeddelande som jag fick för bara några veckor sedan då jag formaterade hårddisk 2 (på samma sätt via installationsskivan). Det var som att datorn inte fattade att den ska leta på hårddisk 1 där Windowsinstallationen ligger och för att tvinga datorn att leta på hårddisk 1 så drog jag ur SATA 2 kabeln (till den formaterade hårddisk 2). Då funkade det. Operativsystemet drog igång precis som vanligt.

 

Denna gången så är det Hårddisk 4 som jag formaterat och får alltså samma felmeddelande:

"BootMGR Saknas tryck Ctrl-Alt-Delet för att starta om datorn".

 

Tänkte att, det är lätt fixat genom att dra ur SATA 4 då som går till hårddisk 4. Dvs den formaterade hårddisken. Tänkte att jag på samma sätt kunde tvinga datorn att boota från hårddisk 1. Denna gången fungerar det inte. Får fortfarande samma felmeddelande. Det slutade med att jag drog ur alla SATA kablar utom SATA 1 som går till operativsystemets hårddisk, men då får jag istället felmeddelandet:

"Reboot and select proper Boot device and press a key".

 

Alltså hur får jag datorn att hitta hårddisken där operativsystemet ligger?

 

I BIOS bland bootsekvenser så är denna hårddisk satt som nummer 3 och då jag endast har denna hårddisk att välja på så kan jag inte precis välja fel.

 

Jag har även provat att reparera dator via installationsskivan. Under systemåterställningsalternativ så finns inget operativsystem att reparera.

 

Där står "Om du inte kan se ditt operativsystem i listan kan du klicka på läs in drivrutiner för att läsa in hårddiskdrivrutiner".

 

Jag klickar då på "Läs in drivrutiner" och får då upp "Sätt i installationsmedia och klicka sedan på OK för att välja drivrutiner". Eftersom mitt installationsmedia redan sitter i så klickar jag på OK*.

 

Jag kommer därmed åt följande:

Lokal disk (C:) ==> Här ligger det operativsystem som inte vill starta

Boot (X:)

mappen "Sources" ==> *Denna mapp är vald som default efter att klickat OK

 

Vad väljer jag för drivrutiner här?

 

Detta blev lite långt, men mina frågor kan sammanfattas så här:

 

1) Varför i hela friden upphör datorn att boota från hårddisk 1 (där operativsystemet ligger) för varje gång som jag formaterar en helt annan hårddisk? Det verkar som datorn luras att tro att den ska starta från den hårddisk som senast blivit formaterad.

 

2) Hur får jag datorn att fatta att den ska boota från hårddisk 1? Bland hårddiskar finns ju bara SATA:PM-ST31000520 att välja på i BIOS där jag bestämmer boot-ordningen.

 

3) När det gäller reparera datorn, vilka drivrutiner ska jag välja för att läsa in hårddiskdrivrutiner? Referar till "Om du inte kan se ditt operativsystem i listan kan du klicka på läs in drivrutiner för att läsa in hårddiskdrivrutiner".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom rester av en gammal Windows-installation låg på hårddisk 4, så låg även bootmanagern (BootMGR) där. Du måste göra än reparation av Windows från installationsskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

j.andersson

OK tack!

 

Då befinner jag mig alltså i detta läge:

http://www.sevenforums.com/tutorials/68942-sata-drivers-load-windows-recovery-options.html

 

Dvs det är exakt det problemet jag har. Nämligen inget operativsystem hittas då jag försöker reparera. Det föreslås "Copy your SATA driver to a disk. (Floppy, CD, USB)". Var hittar jag dessa SATA drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...