Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skype och bluetooth


joad

Rekommendera Poster

Hej. Jag köpte för några år sedan ett headset till min mobiltelefon, som funkar utmärkt, Jabra BT3030. Det är smidigt på alla vis då det hänger runt halsen som en id-bricka och jag kan använda vilka lurar jag vill, då det använder en vanlig hörlursingång.

 

Till mitt problem. Jag fick för mig att jag skulle koppla mitt headset till datorn (Windows XP SP3) för att använda när jag snackar i Skype, skönt att slippa tänka på sladdar. Med min billiga bluetooth-dongle som jag köpte på Clas Ohlson för drygt 100 kr följde Toshibas bluetooth stack v. 7.00.11, enligt egen utsago med stöd för bluetooth 1.1, 1.2, 2.0 samt 2.1.

 

Efter lite meck för att få bort Microsofts bluetoothstöd som ställde till det, får jag nu riktigt bra ljud när jag lyssnar på musik. Däremot har jag inte lyckats få mikrofonen att funka med exempelvis ljudinspelaren, jag förstår inte varför, exempelvis är Bluetooth Wave angivet som standardalternativ i Kontrollpanelen/Egenskaper för ljud och ljudenheter, både för uppspelning och inspelning. Borde jag leta på fler ställen?

 

Med stacken följer en programvara som är särskilt tänkt för anslutning till Skype. Om jag "avaktiverar" den programvaran låter Skypes testssamtal ok men jag får felmeddelande att det är något lurt med mikrofonen som förstås inte funkar, även om jag väljer Bluetooth Wave eller Bluetooth Wave(Voice) där det går i Skypes ljudinställningar. (Det spelar förstås heller ingen roll om jag väljer mitt ljudkort där, SoundMAX inbyggt på mitt ASUS moderkort.)

 

Om jag däremot aktiverar Skype-manicken så fungerar testsamtalet, men både min röst och tjejen i andra ändan låter som om vi snackar utlandssamtal i en gammal grå televerkare, bokstavligt talat!

 

När jag är inne och råddar i Toshibas gränssnitt så ser jag att två saker är registrerade headset/handsfree, jag har testat båda varianterna men det blir samma resultat och "hörlurar". Jag får också veta att jag inte kan kombinera funktionerna för hörlurar och headsset.

 

Har jag glömt något i min beskrivning? Går det att få mina bluetooth-lurar och min dongle att snacka med Skype utan att backa 25 år i ljudkvalitet? Vad kan jag ha missat som gör att XP inte känner igen mitt headsets mikrofon och skulle det vara till hjälp om Windows gjorde det? När jag kör hörlursvarianten så låter ju Skype ok, om mikrofonen i mitt headset kan hanteras på samma sätt som hörlursdelen kanske det funkar för Skype, men hur når jag dit? Jag har googlat fingrarna blodiga här!

 

Jag behöver inte ansluta flera apparater till samma bluetooth-enhet eller styra min pc med knapparna på min "dogtag" även om jag förstått att det skulle kunna vara möjligt, jag vill bara få ljudet att låta ok i Skype. Hjälp! :)

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...