Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DATORN STARTAR EJ KOREKT


micke999

Rekommendera Poster

hej min dator startar inte som den ska ,jag har xp, den startar endast när jag håller in reset knappen en stund ,,, vad kan det va för fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss datorn anamnes, dvs sjukdomshistoria. En sökning på eforum ger att du tidigare haft problem med en dator med XP installerat på, är det samma dator?

 

Men spontant - det är troligen ett problem med spänning och ström. Antingen att nätagget är gammalt och trött eller att moderkortets komponenter, främst kondensatorerna, börjar nå ålderns höst.

 

Gör en okulär besiktning av moderkortet. Titta på alla kondensatorer och se om någon har börjar läcka eller om någon ser "havande" ut.

 

Se denna tråd

//eforum.idg.se/topic/328102-datorn-stangs-av-vid-uppstart/page__view__findpost__p__1536563

för bra exempel på hur det inte ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge oss datorn anamnes, dvs sjukdomshistoria. En sökning på eforum ger att du tidigare haft problem med en dator med XP installerat på, är det samma dator?

 

Men spontant - det är troligen ett problem med spänning och ström. Antingen att nätagget är gammalt och trött eller att moderkortets komponenter, främst kondensatorerna, börjar nå ålderns höst.

 

Gör en okulär besiktning av moderkortet. Titta på alla kondensatorer och se om någon har börjar läcka eller om någon ser "havande" ut.

 

Se denna tråd

//eforum.idg.se/topic/328102-datorn-stangs-av-vid-uppstart/page__view__findpost__p__1536563

för bra exempel på hur det inte ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat och svar i samma svar tack. Eller inget citat, även det går bra. Men inte post med enbart citat, det vill vi inte se.

 

Hur vet du att nätagget ger det det ska? kanske ripplar i strömmen vid uppstart? Har du stresstestat det? Hur långt kommer datorn vid uppstart? Hur gammal är datorn?

Skillnad om datorn varit helt strömlös en tid? Dvs ingen ström alls in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...