Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn stänger och startar om

K Olagus

Recommended Posts

Jag har en dator som är ett halvår gammal. Den är specialbyggd av Inet för mig. Moderkort - GA-X58A-UD3R, CPU - Core i7 930 2,80 GHz, minne - DDR 6GB Vitesta 1600MHz PC3-12800/3x2048MB, nätaggregat - Corsair CMPSU-650HXEU 650W 80+, systemhårddisk - SSD 160 GB Corsair SATA, grafikkort - GK Gigabyte GF 9800GT 1024MB Silent Cell.

Operativsystem Windows 7 Pro 64 bit.

Igår skulle jag starta, men kom bara till BIOS, så stängde datorn och startade om. Inga felmeddelanden visades. Ingenting hann laddas vad jag kunde se före den stängde av sig. Vad kan man misstänka? Vad bör jag undersöka? (Naturligtvis har jag kollat alla kablar med anslutningar).Idag startade datorn helt normalt.

Flyfisherman

Hej,

Intermittenta fel är bland det svåraste att felsöka på, just för att det ibland fungerar.

Men du säger att du kontrollerat alla kablar med anslutningar - inbegriper det att du öppnat lådan och kontrollerat kablaget inuti?

Koppla från nätspänningen och använd helst ett ESD-armband och undvik kläder av syntet och ylletröjor eller sådant som du vet ger statiska urladdningar så håret står på ända.

Har du inget ESD-service kit eller ESD-matta så håll till på diskbänken.

Ta först själv i diskbänken, koppla ESD-armbandet till datorns chassi innan du öppnar burken (om du hittar någon olackad yta annars får du öppna locket först och fästa klämman på kanten). Det är du och chassit som skall ha samma elektriska potential.

Undvik därefter att gå omkring medan du håller på, så du inte blir uppladdad med statisk elektricitet igen.

Kontrollera noga allt kablage och alla kontakter från nätaggregatet - gå igenom kontakterna en efter en - lossa och sätt i igen, gå vidare med nästa osv.

Kontrollera särskilt SATA-kontakterna på moderkortet (som går till hårddiskar etc.).

Dessa har en tendens att kunna komma loss, dom sitter inte speciellt bra ibland.

Lossa och tryck i dom igen så du säkerställer att dessa sitter riktigt.

Gör lika på andra änden av SATA-kablen den kontakten som sitter på hårddisken och DVD spelaren.

Kontrollera att minnesmodulerna sitter riktigt och upprätt, tryck till dessa lite lagom.

Detsamma med grafikkortet, tryck till det med båda händerna rejält, så det verkligen sitter riktigt istoppat i busskontakten på moderkortet.

På Grafikkortet sitter det nog också en eller flera extra strömkontakter bak - kontrollera även dessa.

Kontrollera om det finns damm mellan kylflänsarna på processorn och på grafikkortet.

Gör en okulärbesiktning av innanmätet och se så allt ser bra ut och att inget kort eller annan enhet ser ut att sitta snett eller felmonterad.

När du lyfter på chassit, så vicka på det och lyssna så det inte finns lösa detaljer som skramlar omkring och ställer till förtret.

När du kopplar in datorn igen så starta den med öppet chassi, så du kan kontrollera att fläktarna snurrar på processorn, grafikkortet samt nätaggregatet, ja givetvis chassifläktarna också.

Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...