Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Airport express


peter.l

Rekommendera Poster

Hej

 

Hur fungerar en airport express för att köra airplay ?

 

Vad jag förstått så är den har wlan samt har ljud utgång och nätverksport.

 

Jag har ju ett befintligt n nätverk som jag kör datorerna på idag, men om jag vill spela itunes, iphone mm trådlöst till stereon så är det ju en sådan man skall ha har jag förstått.

 

Men hur fungerar detta, måste man ansluta datorn till denna accesspunkt då varje gång man skall spela musik eller kan man länka ihop den men den befintliga routern jag har för att köra "den vägen" ? trådat eller trådlöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du behöver ha ett program vid namn "Airfoil" installerad på datorn du skall spela upp musik från. Du skall även installera administrationsverktyget på samma maskin, Sedan är det bara att plugga in "Airport express" i ett vägguttag nära stereon, konfigurera "anslutningen" till befintligt trådlöst nätverk. "Airport express" kommer att fungera som en trådlös klient som överför musiken trådlöst till stereon. Programmet "Airfoil" är inte gratis, jag har för mig att licensen kostar runt 350 sek. "Airport express" fungerar utmärkt för trådlös överföring av ljud via befintligt wlan och med de flesta program för uppspelning av ljud. Använder själv det för att lyssna på radio via Songbird på kontoret.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du behöver ha ett program vid namn "Airfoil" installerad på datorn du skall spela upp musik från. Du skall även installera administrationsverktyget på samma maskin, Sedan är det bara att plugga in "Airport express" i ett vägguttag nära stereon, konfigurera "anslutningen" till befintligt trådlöst nätverk. "Airport express" kommer att fungera som en trådlös klient som överför musiken trådlöst till stereon. Programmet "Airfoil" är inte gratis, jag har för mig att licensen kostar runt 350 sek. "Airport express" fungerar utmärkt för trådlös överföring av ljud via befintligt wlan och med de flesta program för uppspelning av ljud. Använder själv det för att lyssna på radio via Songbird på kontoret.

/// Jari

 

 

Tackar för lite förklaring, ser ju va en pryl som kan vara värd att skaffa....

Airfoil hade jag ju hört talas om att man behövde för att typ köra spotify den vägen och det är ju ganska viktigt.

 

Verkar ju även "sambo säkrad" , så enkelt så damen i huset kan använda det utan att man skall få höra vad krångligt allt är och inget fungerar ;)

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...