Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Knastrigt och eftersläpande ljud. Kan det bero på CPU?


Dampe

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en bärbar HP-dator (Pavilion Entertainment) och har till och från problem med ljudet.

 

Tänkte först att det berodde på spruckna högtalare, men det är inte konstant så det kan det inte vara.

 

Har lyckats få fram en CPU-mätare på datorn och ser att den ofta slår i taket (100 %). Kan det vara det som är problemet? Och vad innebär det då? För klen maskin? Är det möjligt att uppdatera eller ska jag byta ut datorn? Den är bara dryga året.

 

Nåt tips?

 

//David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en bärbar HP-dator (Pavilion Entertainment) och har till och från problem med ljudet.

 

Tänkte först att det berodde på spruckna högtalare, men det är inte konstant så det kan det inte vara.

 

Har lyckats få fram en CPU-mätare på datorn och ser att den ofta slår i taket (100 %). Kan det vara det som är problemet? Och vad innebär det då? För klen maskin? Är det möjligt att uppdatera eller ska jag byta ut datorn? Den är bara dryga året.

 

Nåt tips?

 

//David

 

Att cpun slår i taket innebär att något är problem med någon mjukvara

mjukvaror som ofta slår i taket är Internet explorer, använd istället firefox som är snällare både mot cpu och minne.

 

Uppgraderingsbiten: Minne är aldrig fel att uppgradera (RAM, Arbetsminnet)

Windows XP rekomenderat minimumkrav = 1,5GB

Windows vista/Windows 7 = 2 rill 2,5GB

 

Andra problem som jag stött på.

Windows vista, kräver mycket mer av hårddisken än Windows xp

 

Jag kör nämligen vista med gammal 160GB SATA disk och hårddisken tänker i ett..

 

Att tänka på ha en hårddisk som klarar av höga data överföringar vid windows vista och uppåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats få fram en CPU-mätare på datorn och ser att den ofta slår i taket (100 %). Kan det vara det som är problemet? Och vad innebär det då?

Och vad innebär det då?

 

Ja den vanligaste förklaring är att du har webbens mest processorkrävande program aktivt.

FLASH

Stäng av Flash i din webbläsare när du inte använder Flash, t.ex. kolla film på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=238021

och aktivera Flash enbart när det är nått du vill se.

 

Vad det gäller kraftfullare dator så visst hjälper det. När man vill titta på Flashfilmer.

Jag har 4 kärnor i den här processorn, 4GB RAM-minne, använder ca 1 GB minne (se bild)

men har jag Flash aktivt på eforum så blir det såååååå seeeeeeegt. Skicka ett inlägg gåååååår normalt iiiiiiinte med Flash aktivt.

post-42633-0-62836100-1299944432_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den vanligaste förklaring är att du har webbens mest processorkrävande program aktivt.

FLASH

Stäng av Flash i din webbläsare när du inte använder Flash, t.ex. kolla film på http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=238021

och aktivera Flash enbart när det är nått du vill se.

 

Ok, tack för svaret. Här följer en följdfråga: Hur slåra jag av och på Flash?

 

//Dampe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att cpun slår i taket innebär att något är problem med någon mjukvara

mjukvaror som ofta slår i taket är Internet explorer, använd istället firefox som är snällare både mot cpu och minne.

 

Ok, är google chrome också "snällare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...