Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"degig" slö dator samt kan inte öppna program


Torparen

Rekommendera Poster

Har en ganska ny stationär dator (Acer) men op-systemet Window 7, har nu fått två problem,

Såhär är det ena: Datorn har blivit senfärdig gäller inte enbart då jag är ute på nätet.. Ibland då jag skriver ex.vis i open office kommer bokstäver några sekunder efter det att hamrat på berörd tangent. Händer också att cursern inte följer med musens rörelse. HD:n är inte på långa brist på plats, mer än halva är tom.

 

Så till problem 2

som kommit kanske eventuellt troligen

efter det att jag kört C-Cliner.

 

Såhär är just nu kända problem: Kan inte öppna Element 7, programmet finns på HD:n.

Då jag försöker om installera program får jag beskedet Windows install saknas.

 

Nu ser jag med spänning fram mot förslag som gör mig glad i gen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en ganska ny stationär dator (Acer) men op-systemet Window 7, har nu fått två problem,

Såhär är det ena: Datorn har blivit senfärdig gäller inte enbart då jag är ute på nätet.. Ibland då jag skriver ex.vis i open office kommer bokstäver några sekunder efter det att hamrat på berörd tangent. Händer också att cursern inte följer med musens rörelse. HD:n är inte på långa brist på plats, mer än halva är tom.

 

Så till problem 2

som kommit kanske eventuellt troligen

efter det att jag kört C-Cliner.

 

Såhär är just nu kända problem: Kan inte öppna Element 7, programmet finns på HD:n.

Då jag försöker om installera program får jag beskedet Windows install saknas.

 

Nu ser jag med spänning fram mot förslag som gör mig glad i gen.

 

Min Sambo har exakt samma problem som du har med att datorn halkaefter etc, jag har precis installerat om hennes operativsystem och det tog bara en vecka så var problet där, min gissning är att något har trillat in i datorn som skadar den (mjukvara) lättast är att installera om allt från början.

 

Tips två, kör inte som administratör när du är ute på nätet och surfar, ha alltid ett installationskonto och ett surfkonto, då kan inget skada din dator då det kontot du befinner dig i inte kan installera/ändra på filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tips två, kör inte som administratör när du är ute på nätet och surfar, ha alltid ett installationskonto och ett surfkonto, då kan inget skada din dator då det kontot du befinner dig i inte kan installera/ändra på filer.

 

Hej,

med UAC aktiverat så är detta inte nödvändigt.

UAC förhindrar de flesta starter av program, utan kontroll, i Windows Vista och Windows 7.

http://windows.micro...Account-Control

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Hej,

med UAC aktiverat så är detta inte nödvändigt.

UAC förhindrar de flesta starter av program, utan kontroll, i Windows Vista och Windows 7.

http://windows.micro...Account-Control

Mvh

Mats H

 

I teorin är det så... JA!

Men i praktiken är det helt annorlunda..

 

Så att normalt vara inloggad som användare är fortfarande ett stort krav.

Vidare bör man ändra UAC så att den kräver att du anger Adminkontots lösenord.

 

Detta ger flera lager av skydd..

Det första och viktigaste är att, vänner etc. som "lånar datorn" när du sätter på kaffe, går på muggen etc. inte KAN installera konstigheter, varken medvetet eller omedvetet.. Då de inte kan admin-lösenordet.. Detta hindrar även barn från att "råka" installera smittade program etc.. (Smittor är vanliga i t.ex. Spelfusk-filer och IP-changer mm. som ungar vill installera)

 

Det andra är att lösenordkravet hindrar dej från att, av ren vana, klicka Ja på UAC-prompten innan du hunnit reflektera över ifall det verkligen fanns skäl för en UAC-prompt?

Folk har ju en ovana att alltid "klicka bort" alla meddelanden och larm som visas..

Det är därför de aldrig vet vad de godkände i brandväggen eller VAD det var för smitta virusskyddet larmade om, De vet än mindre vilken åtgärd viruskyddet vidtog!

Och det är detta automatiska "bort klickande" av meddelanden som hindrar UAC från att göra sitt jobb.. När folk klickat Ja i UAC-prompten är smittan redan installerad och körs..

 

Denna ovana hindras som sagt av UAC med lösenordkrav.. Då folk får chans till eftertanke!

Att det även blockerar obehöriga från att installera saker samt smitta datorn via USB-enheter, klick på länkar etc. är bara ett ytterligare plus i kanten. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...