Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet segar på olika sätt...


drum_man32

Rekommendera Poster

Hej! Senaste veckorna har mitt Internet börjat sega som tusan. Youtube vet vi ju att det kan vara riktigt segt ibland men nu har de flesta sidor börjat med. Från ett musklick till resultat kan ta en halv minut ibland och ibland. Det konstiga är att det är ibland och när jag laddar torrents t.ex. så går det i normal och bra fart, men just när jag surfar, ja, det går knappt längre. Har virussökt och spy- och malwaresökt och defraggat datorn osv. Hjälpte ej. Och inget fel från Telias sida, då jag har 8 Mbit ADSL. Och det borde väl inte vara fel på min anslutning/router osv för då hade väl inte torrents gått i den farten den gör heller?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där låter helt klart lite märkligt.

 

Om du kör torrent på en ADSL anslutning brukar allt annat gå segt. Även en stund efter att torrent-programmet stängts av fortsätter andra klienter försöka ansluta till din dator.

 

Men om du upplever att det är segt närdu inte haft torrent igång på ett tag beror det nog på något annat.

 

Nu har jag bara vilda gissningar, men du kanske har långsamma DNS-servrar?

Prova t.ex. med OpenDNS (IP 208.67.222.222/208.67.220.220. Ändra DNS i Windows)

 

Är det lika segt om du provar en annan webbläsare? (Internet Explorer/Firefox/Chrome/Safari)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att byta till OpenDNS, blev ingen direkt skillnad.

Det är så konstigt för det är som det glappar. Helt död ena minuten, sen helt plötsligt laddar den på...

Ibland hittar den sidor direkt, andra gånger blir det "Webbsidan kunde inte hittas" eller så kommer den bara att man får vänta ett par-tre minuter. Ibland laddar den klart sidan halvfärdigt och nöjer sig där...

 

Sen provade jag olika webbläsare, ingen skillnad.

Har även kopplat bort routern nu och kör nätverksladd från modem till dator direkt. Ingen skillnad.

Har även testat Internetuppkopplingen på min PS3 och Wii, men det verkar dött där med nu. Har blivit värre allting idag.

 

Men när jag kör igång en torrent t.ex. som sagt, då går det i sin vanliga speed på mina 8 Mbit/s från Telia ADSL, i ungefär 300-750 kB/s. Det är när jag surfar alltså det krånglar...

Usch så tråkigt det här är, när man inte har en aning om vad fan det kan vara.

 

Kan det vara modemet? Eller nätverkssladd? Men varför funkar då nedladdningarna på torrents men inte surfa? :S :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den säger att jag har godkänt. Har provat den ett antal ggr nu. Så den hittar inga fel. Efter jag väl laddat klart sidan och fått fram själva mätningen så gör den det. Hm.

 

Misstänker att det är modemet kanske...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du provat städa ur datorn med hjälp av t.ex "Ccleaner"? Du har förmodligen en väldigt många "gamla" cookies i webbläsarens cache som spökar.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har virussökt och spy- och malwaresökt och defraggat datorn osv.
Vilka program använde du?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är till nån hjälp så verkar det som att i statusfältet där nere på webbläsaren så står det t.ex. "Väntar på http://www.eforum.idg.se". Det är där den stannar upp. Säger det er nåt?

Och ibland är det som man klickar i tomma intet fast jag klickar på en länk. Händer inte nåt, inte ens i statusfältet...men det kanske är för att sidan inte laddat klart och länkarna på sidan inte skapats än, vad vet jag.

 

Jari: Det hade jag glömt, men körde precis det nu, men problemet kvarstår tyvärr. Jag körde den scanningen mde alla rutor som är automatiskt checkade. Kan det vara bra att köra med alla rutor checkade kanske...?

 

Cecilia: AVG som virusprogram och som spy och malware många; Spybot, Malwarebytes, Superanti Spyware och säkert nåt mer.

Har även kört RegistryBooster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att låna modem och/eller router av någon kompis för att pröva om det blir bättre?

Har du gjort någon "reset" av modem och/eller router (vad du nu har för något)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...