Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla dotorljudsystem till TV?


Euro

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har ett ljudsystem för dator, Logitech Z-5300, som står och samlar damm och jag undrar om jag kan koppla den till TV:n för att få lite bättre ljud där. På TV:n finns det ju alla möjliga in-/utgångar medan ljudsystemet bara har de tre för front/rear/center (grön/svart/orange), finns det något sätt att få detta att fungera? Kommer inte ihåg var jag har hört det men någon har nämnt att det ska finnas nån adapter från grön/svart/orange till Optisk eller nåt sånt där. Är det någon här som har bättre koll på det här och kan hjälpa mig? Jag bifogar en bild på TV-kontakterna.

post-54543-0-10849400-1299752574_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bild ur manualen

post-8996-0-52073600-1299753130_thumb.png

ger att du nog kan ta ut ljudet med vanliga RCA-kablar och ansluta dem till en adapter. Kanske fungerar direkt med RCA in i enheten?

 

Tyvärr bara stereo dock.

 

Det är min gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller - RCA från TV till stereokontakt (3,5 mm) till högtalarens gröna (?) kabel

post-8996-0-41304900-1299753652_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för förslagen.

 

Jag hade väl hoppats att jag skulle kunna utnyttja 5.1-systemet fullt ut på nåt sätt. Annars känns det ju onödigt att hålla på med detta system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högtalarna har ingen digital ingång av vad jag kan se så tyvärr bara stereo.

 

Nu får nog bättre ljud från dessa än från din TV så testa och se hur bra det blir. Kanske duger för idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att koppla fronthögtalarna direkt i TV:n för att kolla om det iallafall blir lite bättre men det hörs bara jättelite ljud i dom då. Kanske är nån inställning i TV:n för att få det att funka eller behöver inte högtalarna "drivas" med subwofern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att hela anläggning behöver kopplas in. Att, som du säger, subwofern är den som driver de övriga och sköter signalbehandlingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju inte vara några konstiga kablar... så det borde inte vara något problem.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, jag vet inte riktigt om jag hänger med på ditt senaste inlägg. Inga konstiga kablar?

 

Ut från TV:n är det väl de vanliga standardanslutningarna och in i ljudsystemet också de vanliga som jag antar ska komma från ett ljudkort på en dator. Men hur får jag ihop dessa då de är helt olika, det är det som är min fråga. Jag bifogar en bild på ljudsystemets anslutningar för att undvika ev. missförstånd.

post-54543-0-08608900-1299792254_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ut stereo via RCA från TVn

Du har port 1 och 3 markerade med stereo på din högtalare. Ser ut som RCA-kontakter? Eller vad är det för kontakt?

 

Med andra ord RCA från dator till kontakt 1 och 3 på högtalaren? Fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag är inte så jättehaj på detta (vilket kanske har märkts) men är inte RCA den röda och vita kontakten märkt "Audio out, R + L" på TV:n? Kontakterna på "subben" är de mindre "hörlurskontakterna", kanske de du kallar 3.5 mm i tidigare inlägg. Mellan dessa verkar det ju finnas adaptrar, jag får köpa och testa imorrn. Då är vi väl tillbaka till dina två första inlägg där det står något om att högtalarna kan mixa stereosignalen till iallafall center och bakre R+L högtalare om man kopplar på detta sätt. Är jag helt ute och cyklar eller tänker jag hyfsat rätt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har nog rätt. Det där är inga RCA-kontakter. Det är nog snarare 3,5 mm högtalarkontakt men dessa brukar vanligen bära stereo. Du kan testa om det är det via ett par vanliga hörlurar till Mp3 spelare eller telefon. Om dessa passar i högtalarens ingång är det 3,5 mm kontakt.

 

Hur ser kablarna som hör ihop med högtalarna ut?

 

Men ja, jag tolkar det hela som, från manual och din bild, att om du kopplar in 1+3 tar den in stereo från dessa och mixar ut de i alla högtalare.

 

Köp kablage på öppet köp, om du kan, och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Jag har ett ljudsystem för dator, Logitech Z-5300, som står och samlar damm och jag undrar om jag kan koppla den till TV:n för att få lite bättre ljud där. På TV:n finns det ju alla möjliga in-/utgångar medan ljudsystemet bara har de tre för front/rear/center (grön/svart/orange), finns det något sätt att få detta att fungera? Kommer inte ihåg var jag har hört det men någon har nämnt att det ska finnas nån adapter från grön/svart/orange till Optisk eller nåt sånt där. Är det någon här som har bättre koll på det här och kan hjälpa mig? Jag bifogar en bild på TV-kontakterna.

Hej,

Jag kör en liknande lösning och använder en decoder från Creative, vet inte om den finns att köpa längre. Den har i alla fall ett antal ingångar, bla optisk och ansluts sedan till ditt ljudsystem. Ger ett rejält lyft jämfört med det vanliga TV-ljudet. Kan kolla ikväll vad dekodern heter.

Hittade den, DDTS-100 men som jag sa finns den inte att köpa längre. Borde finnasandra liknande lösningar

post-122777-0-66505800-1300356411_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...