Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP till WIN2Kserver


Danne

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag kör idag en webserver och sqlserver på Windows XP pro.

Problemet med denna lösning är som många känner till, antalet samtidiga anslutningar till webservern. Har lyckats få upp gränsen till 40, men med ett gäng bilder och frames så capar nog den gränsen ganska snart.

 

Min fråga är om det finns något enkelt, eller ens möjligt sätt, att "nedgradera" från XP Pro till Windows 2000 Server utan att förlora databasinställningar, webserverinställningar osv. Alternativt om någon vet om det går att bara "kopiera" databas och web till en clean win2kserver-installation?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag förstått finns det inget enkelt sätt att göra detta på.

 

Har du bara tillgång till en dator skulle jag försöka mig på dualboot.

D.v.s. antingen partionera upp hårddisken eller sätta in en ny.

 

Sedan installerar Windows 2000 på den nya partitionen. När du installerat programmen du behöver kan du helt enkelt kopiera över dina databaser och root-mappen till din webbsida.

 

Fungerar det bra kan du ta bort din Windows XP partition sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En säkerhetsvarning:

Eftersom det finns många kända öppna säkerhetshål till Windows 2000, pga av att säkerhetsuppdateringar inte tas fram till den längre, är det olämpligt att ansluta en dator med Windows 2000 till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

"Nedgraderingen" funkade på sätt och vis. Installerade 2000 och flyttade över databas och web. Däremot läste jag på lite, och tillsammans med ett av tipsen så bestämde jag mig för win2003 server istället. Får se hur det går med kompatibiliteten.

 

Hälsningar Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...