Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med installation av ny hårddisk


Andreas.Lundström

Rekommendera Poster

Andreas.Lundström

Har en dator (HP Pavilion T3616.sc) hemma för lite reparation. Efter körning med diverse diagnostikprogram så kom jag fram till att det var hårddisken som hade skrivfel/läsfel (WD 2000JS). Beställde hem en ny hårddisk (WD 2500AAKX).

 

Monterade den nya hårddisken utan problem, bios hittade den utan problem. Nu är det bara det att när jag sätter i återställningsskivorna som jag har beställt från HP. Så påbörjas återställningen av Windows utan problem och det går smärtfritt ett tag, sen kommer det en blå skärm där det står förljande:

 

"A problemhas been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

If this is the first time you've this stop error screen, restart your computer. If this screen appers again, follow these steps:

 

check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive to make sure it is properly configuredand terminated. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer.

 

Technical information:

 

*** STOP: 0x0000007B (0xF79AE640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

 

Passar inte hårddisken trots allt eller är det något annat som strular?

 

Någon som vet vad man kan göra för att avhjälpa det här problemet? För jag har inte en aning! Har testat att köra återställningen några ggr, men det blir likadant varje gång.

 

Tack på förhand//

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kanske kan hjälpa:

 

Change the SATA mode in BIOS to IDE mode. Disabling some of the advanced features of SATA drives in BIOS could stop the STOP 0x0000007B error from showing up, especially if you're seeing it in Windows XP or during a Windows XP installation.

 

Note: Depending on your BIOS make and version, SATA mode may be referred to as AHCI mode and IDE mode may be referred to as either Legacy, ATA, or Compatibility mode.

 

Note: While not a common solution, you may also want to try the reverse - see if IDE mode is selected in BIOS and if so change it to AHCI, especially if you see the STOP 0x0000007B error in Windows 7 or Windows Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas.Lundström

Nu till nästa problem, jag hittar inte i bios var man kan ändra från SATA till IDE.

 

Kollade runt lite och upptäckte att man kan installera Sata raid. men då var man tvungen att gör det från en diskett. Blir svårt då datorn inte har någon diskettstation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Din gamla HDD WD 2000JS är en SATA-300 och din nya HDD WD 2500AAKX är en SATA-3GB och då kanske att det inte stöds i BIOS eller drivrutinerna även om den "syns" i BIOS.

Det är möjligt att du måste ha tillgång till drivrutiner för denna typ av SATA-disk under installationen.

 

I BIOS:

Antingen AHCI till IDE (ATA) Legacy mode

eller

SATA Operation > RAID Auto/AHCI till RAID Auto/ATA

 

I huvudsak dom sajter med liknande Stop koder STOP: 0x0000007B (0xF79AE640, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000) varav den fetstilta är den som är huvud-felkoden.

 

HP-Support forum

TechSpot

About.Com PCSupport - Förklarar vad STOP 0x0000007B betyder och orsakas av.

CyberTech Help

tom's hardware

Microsoft Support - Här pratar man om fel i registret/korrupt register alt. fel disktyp samt en fix.

 

Jag har bara skummat, så detaljerna i länkarna och om det är relevant till 100% vet jag inte.

Hoppas att något är användbart ;)

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...