Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dator "fryser"

Pejo

Recommended Posts

Hej,

Jag misstänker att min huvuddator har packat ihop. Sedan igår kväll fryser den mer eller mindre direkt vid uppstart, dvs skärmbilden blir kvar men datorn är helt okontaktbar. Ingen blåskärm eller annan information. Ibland kommer jag ända till Windows, men det händer också under starten av BIOS vilket får mig att misstänka hårdvaruproblem. Det verkar inte heller bero på någon överhettning eftersom det sker även vid kallstart.

Kan det vara något med spänningen? Är det någon idé att rota i detta problem? (Jag är inte särskilt hemma på hårdvara.) Annars är datorn snart fem år och jag hade väl redan börjat snegla på en ersättare. Den kanske kände det på sig ...

Hälsningar

/Johan

• 2 weeks later...

När jag väl tog mig tid att öppna burken visade sig felet inte svårt att hitta ... Ena fästet till nordbrygge-kylaren (passiv variant) har lossnat och därmed även själva kylaren så småningom. Nu inställer sig några nya frågor:

1. Går att limma fast det lösa fästet, eller måste jag ta ut hela moderkortet för att löda eller så på undersidan? Går det i så fall med vilket superlim som helst?
  2. Hur får jag bäst bort resterna av den gamla kylpastan, utan att skada komponenten?
  3. Jag har eventuellt en gammal tub kylpasta någonstans, men är det något bäst-före-datum på sådant?

Hälsningar

/Johan

Tack för länken.

...

1. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur nordbryggskylare kan sättas fast.

...

När det gäller det lösa fästet är det bara en liten bygel som ursprungligen satt i två små hål på moderkortet. Den går att stoppa tillbaka, men eftersom själva hållaren till kylaren spänns fast vill jag nog säkra fästet lite bättre ... Funderingen gällde närmast om det överhuvudtaget går att limma fast en sådan pryl, eller om det finns några risker med att kladda superlim på moderkortet.

/Johan

Flyfisherman
Funderingen gällde närmast om det överhuvudtaget går att limma fast en sådan pryl, eller om det finns några risker med att kladda superlim på moderkortet.

Ja men det finns risker med superlim, eftersom om det kommer i kontakt med skyddslacken över ledarbanorna på kretskortet så kan det lösa upp lacken och frilägga ledarbanorna.

Dessutom är kretskortet i sig gjort av glasfiber-epoxy laminat (Fr4) som eventuellt också kan lösas upp.

Finns andra typer av lim för detta iof. det viktiga är vilka lösningsmedel dessa innehåller.

Inom elektronikproduktionen använder man en speciell typ av lim.

Tex. ett urval: Loctite 5145 eller Loctite 5140 eller Loctite 360 (uv-härdande). Tyvärr så är dessa extremt dyra.

Finns naturligtvis andra fabrikat av dessa typer av lim som är godkända för att limma elektronikkomponenter på kretskort och billigare.

Men exakt var eller hur hade du tänkt att limma?

Kanske finns alternativa lösningar?

Visst allt går ju, men det är en risk du får ta om du använder ett vanligt superlim eller 2-komponentslim.

Mvh

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...