Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Grunder i databasbyggande?

Wippika

Recommended Posts

Hej

Jag har använt mig en hel del av databser när jag gjort hemsidor. Min kunskap då sträcker sig till att göra tabeller och skapa relationer mellan dessa. Sen skrivs och hämtas lite information som presenteras via ett webb.

Jag ska börja på en ny nu som kommer bestå av ganska många tabeller och kopplingar. Då min kunskap inte sträcker sig längre än beskrivit ovan så skulle ju uppskatta tips på vad man ska ta hänsyn till när gör lite större databasprojekt...

Som sagt, jag villg öra det här bra från start och försöka planera det ordenligt, nu sitter jag i excel och ritar upp alla tabeller och kulumner samt kopplingar för att få lite överblick..

en sak t.ex: har jag gjort en databas någon gång och jag ser en kolumn där samma värde återkommer väldigt ofta så har jag direkt skapat en relation till en annan tabell som innehåller värdet, och bara tilldelat kolumnen ett id nummer till nästa tabell..

Frågan är om jag tjänar något på att göra så?

det som återkommer i kolumnen är kanske ett ord på 3 bokstäver, tjänar jag mycket på att skapa en relation i ett sånt fall??

rent generellt vad finns det man sak tänka i större databas projekt?

Tacksam för alla tips, ideer och erfarenheter..

Mvh

Vilken databas och vilket programspråk tänkte du använda för din hemsida?

Anledningen till att jag frågar är att jag ganska nyligen fått upp ögonen för OR-Mappers. Det gör att du kan beskriva de objekt du vill använda när du programmerar. Och OR-Mappern kommer att skapa tabeller och relationer åt dig. På så vis kan du koncentrera dig på att skapa dina objekt och inte oroa dig allt för mycket för databasen. Men om det finns or-mappers för alla programspråk och databaser vet jag inte.

Sen kanske detta inte är idealt i alla lägen. Men när du beskriver din erfarenhet så har du nog kommit en bit på väg trots allt. Börja litet och bygg vidare. Skapa några få tabeller. Sätt relationer och index på dem. Och gå vidare. Rita och kladda mycket på papper. Jag upplever att det är mycket enklare att bygga databaser visuellt. Genom att kladda på papper hur man vill ha sina tabeller och relationer så blir det lättare att se om man missat något.

Annars kan en så kallad nosql databas vara något. Då slipper du tabeller helt och hållet. Jag har bara för två dagar sedan installerat en sådan och börjat använda. Kan inte säga att det är bättre eller sämre än en vanlig relationsdatabas än. Men ganska positiva erfarenheter har jag då jag bara beskrivit mina objekt i C# och dessa gick att spara ned, ladda och söka i databasen. Och jag gjorde ingenting med mina objekt förutom att sätta en Id egenskap på dem.

en sak t.ex: har jag gjort en databas någon gång och jag ser en kolumn där samma värde återkommer väldigt ofta så har jag direkt skapat en relation till en annan tabell som innehåller värdet, och bara tilldelat kolumnen ett id nummer till nästa tabell..

Frågan är om jag tjänar något på att göra så?

det som återkommer i kolumnen är kanske ett ord på 3 bokstäver, tjänar jag mycket på att skapa en relation i ett sånt fall??

Generellt kan man säga att man vill ha bort all redundant data, men varje extra join i dina frågor gör också att det blir mer tungt att köra. Så det är alltid en avvägning skulle jag säga, speciellt när det gäller väldigt små datamängder.

Men sedan finns också aspekten hur det fungerar när man skall uppdatera data, behöver man då göra uppdateringar i 14 tabeller kan det absolut vara värt att ha datan i en egen tabell med en relation mellan. Men man kan också göra stored procedures för att göra uppdateringar på flera ställen.

Kolla lite på ER-diagram, nedan en länk till wikipedia som som har en bra översikt samt att man lär sig lite begrepp som man kan söka vidare på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Entity-relationship_model

Men framförallt, tänk till innan. Bestäm vad du skall kunna göra och se ifall kan göra det innan du börjar skapa tabeller.

Tack för tipsen...

Sitter mycket i excel och ritar upp struktur och samband och relationer m.m. Fungerar rätt bra, kan visualisera tankarna på ett bra sätt och det är lätt att ändra..

Men det är som ni säger en avvägningsfråga...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...