Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar ej


Fred:1

Rekommendera Poster

Från en dag till en annan så startar ej datorn, på bildskärmen visas att operativsystem ej hittas och denna sökning gör om och om igen, tangentbordet har ingen kontakt med datorn, det står även att några f- tangenter som kan tryckas ner för olika alternativ men inget händer.

Vad kan ha hänt? tacksam för råd.

Fred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Testa och byt ut mus och tangentbord.

Hjälper inte det misstänker jag moderkortsfel även om just bristen på operativsystem skulle kunna vara en hårddiskskada.

Du kan testa att återställa BIOS. Genom att tabort BIOS batteriet från moderkortet under 1 timme (batteriet är platt stort som ca en 1-krona)

Sedan sätta tillbaka batteriet igen.

Allt sånt här gör jag på den rostfria diskbänken som skydd mot statisk elektricitet.

Barfota iförd bomullskläder och tar regelbundet i diskbänken med handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har ingen skiva sitter i CD/DVD-läsaren om det finns en sådan.

Svar nej, ingen skiva sitter i, har provat att starta om datorn med skivan för omformatering, men ingen skillnad den står och stampar på samma ställe där den söker operativsystem och inget hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och byt ut mus och tangentbord.

Hjälper inte det misstänker jag moderkortsfel även om just bristen på operativsystem skulle kunna vara en hårddiskskada.

Du kan testa att återställa BIOS. Genom att tabort BIOS batteriet från moderkortet under 1 timme (batteriet är platt stort som ca en 1-krona)

Sedan sätta tillbaka batteriet igen.

Allt sånt här gör jag på den rostfria diskbänken som skydd mot statisk elektricitet.

Barfota iförd bomullskläder och tar regelbundet i diskbänken med handen.

Ska prova och plocka bort batteriet en timme och sen försöka igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Svar nej, ingen skiva sitter i, har provat att starta om datorn med skivan för omformatering, men ingen skillnad den står och stampar på samma ställe där den söker operativsystem och inget hittas.

Har du ändrat i BIOS så att datorn ska startas från skivan och inte från hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...