Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

räkna/sammanställa excel 2003


Matisyahu

Rekommendera Poster

det uppstod ett problem. jag måste ta reda på hur många 1:or som har samma värde. samma med 2,3,4. Går det att göra en passa funktion här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hädanefter gillar jag pivottabeller, grymt. men har hittat ett fel, när jag markerar de data som ska vara med i tabellen. Så försvinner den översta raden, i S1 har tal 2 och värde 60 försvunnit. de blev istället namn på x och y-axeln i pivotten.

 

Går det att få det sammanlagda värdet på kvm i pivotten?

 

De rader jag skrivit för hand brevid är hur det ska vara uppställt...finns det något enklare sätt än det manuella i detta fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubrik. Du måste ha en rubrik i dina tabeller som är grunden för Pivottabellen. Verktyget antar att översta raden är rubriker.

 

Summera? Du kan lägga till en beräknad formel. Om vi säger att du satt rubrikerna Lgh och Kvm på dina tabeller skapar du en formel, i Pivottabellen:

=Lgh*Kvm

 

du får nu en summering för varje Lgh samt en totalsumma per rad. Enda sättet att dölja delsummorna som jag kan finna är genom att dölja hela kolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ej att skriva in formel i pivottabellen.

 

Har 3 element nu, Kvm, Lgh och Total kvm, de är mina rubriker.

 

Felmeddelande: En formel för element eller fältnamn kan inte skrivas in i en pivottabellrapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte hitta en formel på blad3. Men jag är iofs trött, och det är dags att gå hem nu. det kanske klarnar imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formeln finns "i" pivottabellen, klicka på beräknade fält. Du kan hitta det valet om du markerat cell i Pivot och sedan... mmh, excel 2003...minns inte exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades hitta det i verktygsfältet..

laborerat lite nu, och jag får samma resultat som dig. och det är fel. kolla blad3 andra kolumnen. det ska vara 53 och inte 106. det verkar som att den tar 26.5*2*2.

tar den både lgh antal och total?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska medge att det inte är ofta jag arbetar med dessa beräknade fält, därav att det blir lite galet.

 

Men ändra formeln för det beräknade fältet till:

=Kvm*ANTAL(Kvm)

så ska du se att det blir rätt.

Helt logiskt, ska medges, att värdena i det beräknade fältet är helt oberoende av hur de presenteras i rapporten. Vill man ha antal i fältet får man räkna fram antalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir rätt, men jag kan inte förstå varför du slänger in ANTAL(Kvm) i formeln. Det finns inget i dokumentet som kan härföras till den titeln. Och formeln baseras på rubriker man själv sätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte med...

Kvm är rubriken i tabellen. korrekt. Den blir det namn du använder i formler. Ändrar du namnet måste du, troligen, uppdatera formeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antal av kvm och summa av totstorlek. dessa rubriker, hur gjorde du för att få in dessa?

 

Kvm är med i rubriken. men formel står Kvm* antal(kvm). kvm* antalkvm är inte riktigt rätt i mitt huvud. kvm*antal kan jag godta, då kvm*antal blir tot kvm.

 

det brinner i skallen men jag kan inte se helheten....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser nu var antal kommer ifrån, det är i fältinställningar. då förstår jag hehe. tack monshi +2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...