Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk visar fel storlek


Pjurta

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle partitionera upp min 640GB ny inköpta Sata hdd med programmet EASUS Partition Master men under proceduren så hände nått och datan hängde sig och nu verkar det som det saknas utrymme som ni kan se på den bifogade bilden så stämmer inte storleken överrens mellan diskhanteraren och på den här datorn. Nu undrar jag om jag kan "återfå" utrymmet som jag tror gick förlorat i och med partitioneringen?

post-115131-0-72212300-1299976623_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAttar inte hur man tar bort de här inlägget :P haha så skriver bara nytt så här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att nån har ett humm eller vill att jag förklarar tydligare om de går så skriv gärna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på "System Volume Information" mappen. För att se hur stor den är, öppna Kontrollpanelen och sedan Mappalterntiv.

 

Klicka på Visning och bocka i Visa dolda filer och mappar, samt bocka av Dölj skyddade operativsystemfiler. Sedan kan du se hur stor den mappen är när du öppnar hårddisken. Den här mappen kan ta upp till 15% av hårddiskens utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på "System Volume Information" mappen. För att se hur stor den är, öppna Kontrollpanelen och sedan Mappalterntiv.

 

Klicka på Visning och bocka i Visa dolda filer och mappar, samt bocka av Dölj skyddade operativsystemfiler. Sedan kan du se hur stor den mappen är när du öppnar hårddisken. Den här mappen kan ta upp till 15% av hårddiskens utrymme.

 

Tackar och bockar, ska kolla om detta ger mig svaret på mitt problem

 

edit. Hmm den är tom?? :S förbannat underligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, mina tankar går åt annat håll...

"System Volume Information" är del av det normala filsystemet och ska inte påverka totala kapaciteten på en enhet. Det finns inga filer Windows kan lägga in som påverkar storleken, allt Windows gör sker innanför vallarna som filsystemet utgör.

 

Min tanke går mot ett pågående diskhaveri. Det vill säga - under formatering har Windows upptäckt att det finns skadade sektorer på disken och uteslutit dessa ur den del som används.

 

Tre saker du kan testa

1: Köra Checkdisk på enheten och se om Windows rapporterar några skadade sektorer.

 

2: Ladda hem HD Tune och ta en titt på Health-fliken om något värde är förhöjt

http://www.hdtune.com/

 

3: ta till tunga artilleriet och göra en full koll av disken.

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Precis som Monshi säger och något verkar ju inte friskt

 

Skulle partitionera upp min 640GB ny inköpta Sata hdd med programmet EASUS Partition Master men under proceduren så hände nått och datan hängde sig

 

Där måste något gått fel, möjligen beroende på hårddiskfel eller att du använt ett 3:e partsprogram som inte fungerar.

Windows egna diskhantering fungerar ju annars utmärkt.

 

När du kontrollerat disken så bör du kanske göra om proceduren.

 

Du har gjort en utökad partition och sedan en logisk enhet. Du använde väl hela den utökade partitionen för din logiska enhet, annars så finns det outnyttjat utrymme kvar. Fast det syns ju direkt i diskhanteraren.

 

Det går också istället skapa en Primär partition på den delen.

Jag vet inte vilket som är bättre.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Fly!

 

Till TS - ge oss en bild som bara visar Diskhanterarens bild. men testa även disken som jag sade, steg 1 och 2 är enkla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Fly!

 

Till TS - ge oss en bild som bara visar Diskhanterarens bild. men testa även disken som jag sade, steg 1 och 2 är enkla.

 

Tack Flyfisherman och Monshi för tipsen ska genast hård kolla. Måste bara kolla med dig Monshi när du menar det "tunga artelleriet" syftar du då på hdd tillverkarens egna hdd program som kollar hdd?

 

Bild endast från Diskhanteraren, kan även tillägga att i EASUS Partition master så visar den 7 mb ofördelat utrymme

post-115131-0-21182800-1300278435_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack Flyfisherman och Monshi för tipsen ska genast hård kolla. Måste bara kolla med dig Monshi när du menar det "tunga artelleriet" syftar du då på hdd tillverkarens egna hdd program som kollar hdd?

Ja det kan man nog utgå ifrån. Den sidan har länkar till HDD-tillverkarnas egna diagnostikprogram och är lättare att hitta igen via den sidan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man nog utgå ifrån. Den sidan har länkar till HDD-tillverkarnas egna diagnostikprogram och är lättare att hitta igen via den sidan.

 

Mvh

 

 

Okej tack :) har nog de programmet liggandes nånstans på disken, så får kika om ja kan hitta på de eller ladda ner de på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, punkt 3 = tunga artilleriet = en fullständig koll av disken via tillverkarens programvara.

 

HD Tune borde i sig kunna, via SMART, ge en indikation lite snabbare och enklare.

 

Gör en felkoll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: ta till tunga artilleriet och göra en full koll av disken.

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

Jag har också diskproblem (//eforum.idg.se/topic/328277-felmeddelande-vid-wipning-av-ny-harddisk/) och tänker köra Samsungs HUTIL- och/eller ES-Tool-program.

 

Men jag hittar ingen information om hur man kör programmet varken på TackTech eller Samsung. Jag misstänker att det ska läggas in på en bootbar diskett eller CD och köras från den vid datorstart. Stämmer det?

 

Och hur sparar man eventuella felmeddelanden om det körs på DOS-nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar hem ISO-filen som finns och bränner ut den på en CD som du sedan startar datorn från. Inget konstigare än så.

 

Felmeddelanden kan du skriva av eller ta kort på. Samsung har i sig ingen anledning att tvivla på dig om du säger att ES-tool har gett ett visst felmeddelande när du reklamerar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du laddar hem ISO-filen som finns och bränner ut den på en CD som du sedan startar datorn från. Inget konstigare än så.

 

Felmeddelanden kan du skriva av eller ta kort på. Samsung har i sig ingen anledning att tvivla på dig om du säger att ES-tool har gett ett visst felmeddelande när du reklamerar disken.

 

Tack Monshi! Jag trodde dock att en bootbar CD eller diskett krävde mer innehåll än Samsungs diagnostikprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, punkt 3 = tunga artilleriet = en fullständig koll av disken via tillverkarens programvara.

 

HD Tune borde i sig kunna, via SMART, ge en indikation lite snabbare och enklare.

 

Gör en felkoll.

 

 

HD Tune visar bra på health eller ja ok, och efter en snabb error scan kolla så såg allt ok ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar, ska kolla om detta ger mig svaret på mitt problem

 

edit. Hmm den är tom?? :S förbannat underligt

 

Som de andra säger har det nog inget med saken att göra.

Hur som helst. Vill du se hur stor den är, högerklicka, egenskaper, säkerhet och sedan lägg till. Skriv in ditt användarnamn och ge full behörighet.

Sedan kan du öppna mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tillbaka till TS.

 

Fast jag förstår inte din senaste bild där (eller så är jag lite trött nu) men din logiska enhet Disk 1 från vilken disk kommer den enheten från?

Ser ju ut som hela den disken är en logisk enhet och det är ju ingen vits.

 

Jag menar normalt skulle det väl se ut ungefär som denna, fast jag istället har skapat 2 st. ytterligare primära partioner på min Disk 1:

 

post-73434-0-71653800-1300302105_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till TS.

 

Fast jag förstår inte din senaste bild där (eller så är jag lite trött nu) men din logiska enhet Disk 1 från vilken disk kommer den enheten från?

Ser ju ut som hela den disken är en logisk enhet och det är ju ingen vits.

 

Jag menar normalt skulle det väl se ut ungefär som denna, fast jag istället har skapat 2 st. ytterligare primära partioner på min Disk 1:

 

post-73434-0-71653800-1300302105_thumb.png

 

 

Disk 1 är min Sata disk, har inte partitionerat upp den eftersom jag efter det som skedde är rädd att hela disken ska rasera vilket jag absolut inte vill.

Men om du syftar på de som ÄR upp partitionerade så är de min 200 GB IDE disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra säger har det nog inget med saken att göra.

Hur som helst. Vill du se hur stor den är, högerklicka, egenskaper, säkerhet och sedan lägg till. Skriv in ditt användarnamn och ge full behörighet.

Sedan kan du öppna mappen.

 

 

Okej, ja jag kan ju alltid kolla för att se hur stor den är iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Disk 1 är min Sata disk, har inte partitionerat upp den eftersom jag efter det som skedde är rädd att hela disken ska rasera vilket jag absolut inte vill.

Men om du syftar på de som ÄR upp partitionerade så är de min 200 GB IDE disk.

Jag syftar till informationen i ditt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inge fel hittade, disken tycks fungera men det finns en skillnad mellan uppgiften diskantereran ger och vad utforskaren ger.

 

Men - kör igång kommandoeditorn, som admin, och skriv

chkdsk d:

 

Detta kommer få checkdisk att gå igenom din disk och tillslut spotta ur sig något i stil med:

 

141796351 kB diskutrymme totalt.

65591600 kB i 131818 filer.

77064 kB i 27036 index.

0 kB i skadade sektorer.

281727 kB används av operativsystemet.

65536 kB hårddisksutrymme används av loggfilen.

75845960 kB ledigt utrymme.

 

Den fetmarkerade texten är av intresse.

 

Nästa steg, om nu inga konstigheter återfinns, är nog att helt enkelt ta bort den logiska partitionen, och den utökade, och skapa en ny primär partition istället. Kopiera ut alla data och gör om, gör rätt med andra ord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, inge fel hittade, disken tycks fungera men det finns en skillnad mellan uppgiften diskantereran ger och vad utforskaren ger.

 

Men - kör igång kommandoeditorn, som admin, och skriv

chkdsk d:

 

Detta kommer få checkdisk att gå igenom din disk och tillslut spotta ur sig något i stil med:

 

141796351 kB diskutrymme totalt.

65591600 kB i 131818 filer.

77064 kB i 27036 index.

0 kB i skadade sektorer.

281727 kB används av operativsystemet.

65536 kB hårddisksutrymme används av loggfilen.

75845960 kB ledigt utrymme.

 

Den fetmarkerade texten är av intresse.

 

Nästa steg, om nu inga konstigheter återfinns, är nog att helt enkelt ta bort den logiska partitionen, och den utökade, och skapa en ny primär partition istället. Kopiera ut alla data och gör om, gör rätt med andra ord.

 

 

 

 

Okej får testa det återkommer med resultatet :)

edit. 0 kb i skadade sektorer, så *suck* jag antar att för att lösa det måste göra om allting. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summan av använt utrymme och ledigt utrymme är alltid mindre än kapaciteten hos hårddisken. Både värdet på det använda och lediga utrymmena är korrekta men då en fil alltid måste uppta hela kluster så kommer i medeltal ett halvt kluster per fil av kapaciteten att gå förlorad (2048 B/fil med standardklusterstorlek).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...