Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hopkopplade stationär - bärbar


AndersMa

Rekommendera Poster

Hej

 

Kan jag köra min stationära Xp dator via min bärbara W7.

Eller kan man koppla ihop dessa så jag kan använda min stationära dators hårdiskar som backup ex. till min bärbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan jag köra min stationära Xp dator via min bärbara W7.

Eller kan man koppla ihop dessa så jag kan använda min stationära dators hårdiskar som backup ex. till min bärbara?

Via fjärrskrivbordet eller annan fjärrstyrningsmjukvara ex. VNC, TightVNC, TeamViewer, Remote administrator m.fl. så kan du ta över en annan PC. Enkelt om detta sker på samma LAN, lite mer pillande om du ska fjärstyra "över internet".

 

Om du delar ut en mapp på XP-burken så ska du komma åt den via W7.

Tillägg: Om detta krånglar kan det vara enklare att installera en gratis ftp-server (ex. FileZilla) på XP'n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via fjärrskrivbordet eller annan fjärrstyrningsmjukvara ex. VNC, TightVNC, TeamViewer, Remote administrator m.fl. så kan du ta över en annan PC. Enkelt om detta sker på samma LAN, lite mer pillande om du ska fjärstyra "över internet".

 

Om du delar ut en mapp på XP-burken så ska du komma åt den via W7.

Tillägg: Om detta krånglar kan det vara enklare att installera en gratis ftp-server (ex. FileZilla) på XP'n

 

 

kopplar jag ihop datorerna med nätverkskabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kopplar jag ihop datorerna med nätverkskabel?

Är inte de båda datorerna kopplade till en router för att båda ska få internetåtkomst?

 

Eller: Beskriv hur ditt hemmanätverk ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte de båda datorerna kopplade till en router för att båda ska få internetåtkomst?

 

Eller: Beskriv hur ditt hemmanätverk ser ut.

 

Jag har en stationär(ny) + en bärbar trådlöst ansluten till D-link router(vit med tre spröt)

det är min gamla stationära(utan skärm) som jag inte använder och tänkte ha som extra lagring för min bärbara och tänkte det kanske går att koppla ihop dom och få åtkomst till diskarna bara genom att starta upp den stationära och se den i utforskaren på den bärbara.

 

Eller måste det gå via routerkoppling och kan man då använda den gamla(utan skärm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär(ny) + en bärbar trådlöst ansluten till D-link router(vit med tre spröt)

det är min gamla stationära(utan skärm) som jag inte använder och tänkte ha som extra lagring för min bärbara och tänkte det kanske går att koppla ihop dom och få åtkomst till diskarna bara genom att starta upp den stationära och se den i utforskaren på den bärbara.

 

Eller måste det gå via routerkoppling och kan man då använda den gamla(utan skärm)

Anslut den gamla datorn med antingen en nätverkskabel eller trådlöst om du har, eller kan skaffa, trådlöst nätverkskort.

Du måste på den gamla dela ut den eller de mappar som det ska finnas åtkomst till.

Detta behöver du bara göra en gång.

 

Jag föreslår att du installerar TightVNC server (gratis, enkel) på den gamla så kan du från de andra datorerna komma åt den gamla för administration (uppdateringar osv) utan att den behöver ha skärm inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...