Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mus gav upp!


AndersMa

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en acer aspire 8930G och en usb mus kopplad till den.

Windows 7 ultimate.

Igår slutade musen att fungera, helt plötsligt.Provade med att installera om drivrutiner men hjälper inte.

USB enheten känns inte igen. Har provat med en annan trådbunden mus men den fungerar inte den heller.

Tog med mig usb musen till jobbet och pluggade in usb sändaren och ..inga problem fungerade hur bra som helst.

Jag backade även mitt system, återstälde till en tidigare tidpunkt, Inget hjälper.

Vad kan ha hänt?

:thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Två alternativ:

1) Windos har gett upp

2) Hårdvaran har gett upp (totalt) eller enbart hårddiskskada.

Du kan få en viss uppfattning genom att starta datorn från CD/DVDn med ett Live-OS. dvs ett operativsystem som körs direkt från CD/DVD utan installation på hårddisken.

Funkar musen då så är det inget hårdvarufel (utom hårddiskfel)

Förslag Puppylinux , ca 130MB

http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/puppylinux/puppy-5.1.1/lupu-511.iso

Knoppix ca 700MB

ftp://knoppix.ftp.fu-berlin.de/ADRIANE-KNOPPIX_V6.4.3CD-2010-12-20-EN.iso

(båda är bra på att identifiera hårdvara och installera drivare men funkar inte musen med den ena, testa den andra)

bränns på kvalitets CD tex Verbatim eller Fuji som iso-fil med låg hastighet 16x eller 24x för bästa kvalitet=läsbarhet

Funkar musen med nån av de här CDna är min första gissning att hårddisken börjat ge upp.

Har du garanti kvar, lämna in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarufel är troligt men inte hårddisken utan USB-kontrollern på moderkortet. Skulle det bero på skada på hårddisk eller filsystem så skulle felet märkas först vid följande omstart. Musens funktion är oberoende av hårddisken efter att drivrutinerna laddats i minnet. Eftersom musen fungerar med en annan dator och en annan (USB?) mus inte heller fungerar så tyder det på fel på USB-kontrollern. Fungerar någon annan USB-enhet (t.ex. USB-sticka)? Hur är det med andra USB-portar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarufel är troligt men inte hårddisken utan USB-kontrollern på moderkortet. Skulle det bero på skada på hårddisk eller filsystem så skulle felet märkas först vid följande omstart. Musens funktion är oberoende av hårddisken efter att drivrutinerna laddats i minnet. Eftersom musen fungerar med en annan dator och en annan (USB?) mus inte heller fungerar så tyder det på fel på USB-kontrollern. Fungerar någon annan USB-enhet (t.ex. USB-sticka)? Hur är det med andra USB-portar?

Har provat andra usb ingångar, fungerar inte.usb minne fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att avinstallera/ta bort USB enheten/erna..

Starta om datorn.

Windows lägger in dom igen efter omstart.(XP)

Haft problem med externa enheter med USB som inte hittas/försvinner. (USB minne/hårddisk/SD kort.)

Detta hjälpte mig.

Hoppas att det hjälper dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova med att avinstallera/ta bort USB enheten/erna..

Starta om datorn.

Windows lägger in dom igen efter omstart.(XP)

Haft problem med externa enheter med USB som inte hittas/försvinner. (USB minne/hårddisk/SD kort.)

Detta hjälpte mig.

Hoppas att det hjälper dig...

 

Problemet är ur världen nu...stängde av datorn och drog sedan även ur nätsladden

sen fungerade musen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...