Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur nollställa lösen ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Sålde en beg iMac av lite äldre modell pga att jag fått in den som betalning för ett jobb och inte hade användning för den.

Den var endast testad enligt uppgift och jag hade inte tid att testköra den, men den såg så gott som ny ut och i originalförpackningen.

 

Han jag sålde den till mailade nu och säger att det är ett lösenord satt på den ?!

Eftersom jag inget kan om Mac så undrar jag om det är ett lösen i operativsystemet eller i Bios (vilket jag inte fått svar på än) och hur man nollställer lösenordet dels i Bios (hur kommer man in i Bios på en Mac ?) ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Googlat mig till följande, är det rätt ?

 

Sätt i skivan för MacOS, Boota datorn och håll samtidigt ner C-knappen tills du hör ett pip, då kan du släppa knappen. När skivan startat, kan du ev välja språk, annars är standardspråket i menyerna engelska. Klicka bara genom fönstren tills du kommer till Utilities. Välj Återställ lösenord från menyn.

Välj den skiva som Mac OS X finns på.

Välj sedan den användare du vill byta lösenord på från menyn. Byt INTE lösen på root-användaren.

Välj sedan Avsluta Installeraren i menyn, och när datorn startar om loggar du in med det nya administratörslösenordet du bytt till.

 

Varför ska man inte byta lösen på root ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...