Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använder fortfarande IE6?


Thirteen

  

9 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder någon vän eller bekant fortfarande IE6?

    • Ja
      3
    • Nej
      4
    • Dags att kolla dem!
      2


Rekommendera Poster

Flyfisherman

Jag känner en och vet om ett företag som också har IE6 på flera burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner en och vet om ett företag som också har IE6 på flera burkar.

Någon idé om varför man inte uppdaterar, på tio år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Privatpersonen har en väldigt gammal härk som knappt går med styrfart och tycker inte det är värt besväret - han skall ju ändå byta dator...Fast det har jag hört i flera år nu :D

 

Företaget har en konstig filosofi dels av ägaren/chefen och dels av IT-ansvarige som lever kvar i nån villfarelse att det skulle kosta pengar och ge stora problem med stopp etc. Att man inte funderat på alternativen och kostnaderna för att inte uppgradera går liksom inte hem.

C:a 30 anställda och en 6-7 datorer varav dom flesta är gamla och kör IE6.

 

Konstigt nog är dom noggrann med backup och brandskåp för kopior och diskar.

 

Jag har har inget att göra med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja dessutom Skatteverket glömde jag bort. Lokala kontoret hade i somras ett flertal datorer med IE6 och IE7 fast dom höll iof. på med utbyte av delar av datorparken då.

 

Så jag antar på goda grunder att dessa är borta nu.Men där tror jag det hade något med deras interna system att göra och många av dessa datorer går heller inte att komma utanför intranätet med heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Privatpersonen har en väldigt gammal härk som knappt går med styrfart och tycker inte det är värt besväret - han skall ju ändå byta dator...Fast det har jag hört i flera år nu :D

 

Företaget har en konstig filosofi dels av ägaren/chefen och dels av IT-ansvarige som lever kvar i nån villfarelse att det skulle kosta pengar och ge stora problem med stopp etc. Att man inte funderat på alternativen och kostnaderna för att inte uppgradera går liksom inte hem.

C:a 30 anställda och en 6-7 datorer varav dom flesta är gamla och kör IE6.

 

Konstigt nog är dom noggrann med backup och brandskåp för kopior och diskar.

 

Jag har har inget att göra med dom.

 

Jag tycker du skall fråga företagaren vilka applikationer som företaget har som INTE har stöd för nyare versioner av Internet Explorer...

 

För det är i de flesta fall där företag "hänger kvar" vid IE6 så att något verksamhetskritiskt program inte har stöd för andra än IE6...

 

Då IE6 är väldigt gammalt så bör leverantören av denna applikation redan för länge sedan passat på att uppdatera denna programvara.. (och företagaren missat detta?)

 

Om inte tillverkaren stödjer denna verksamhetskritiska applikation längre så är det ett rent självmord för företaget att förlita sig på den programvaran..

 

Det är då inte en fråga OM ett byte skall ske..

Frågan är NÄR det skall ske..

 

Slutar programvaran att fungera så står ju företaget still..

 

Om ingen verksamhetskritisk programvara bromsar bytet till IE8, så finns det inga som helst skäl att INTE byta upp sig till en nyare version av webbläsaren..

Ett byte ökar säkerheten vid webbbesök från företagets datorer..

 

Det finns i dag tusentals Exploits (utnyttjanden av sårbarheter) mot just IE6.

Exploits som många virusskydd eller brandväggar inte skyddar mot,

Explits som ger angriparen full åtkomst till systemet.

 

Antalet exploits mot IE8 är betydligt färre.

 

Det är inte så ovanligt att konkurrenter använder exploits för att snoka vad deras konkurrenter gör.. Har företagaren allt oftare förlorat avtal för att en konkurrent i de flesta fall gett aningens lägre anbud..

Då har företagaren starka skäl att misstänka att information om offerter smiter ut bakvägen.. Och bör inse att arbetet med att uppdatera (=minska sårbarhetsytan) kan spara in mer pengar än den kostar att utföra.. :thumbsup:

 

 

Som kuriosa kan även nämnas att Internet Explorer sedan IE5.01 (som släppters för hela 11 år sedan) haft totalt 644 sårbarheter.. vilket ger ett snitt på 58 sårbarheter per år! :thumbsup: :thumbsup:

 

FireFox (som många icke säkerhetskunniga inbillar sig är "säkrare" än internet Explorer) har sedan 1:a versionen 0.x släpptes för 6 år sedan haft ofantliga 880 sårbaheter..

vilket ger ett snitt på 146 sårbarheter per år! :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

 

Företagare (och andra som kräver bättre säkerhet) bör därmed uppgradera till senaste Internet Explorer versionerna.

 

 

PS! Exploits dvs. utnyttjanden av olika sårbarheter ÄR den den enskillt största säkerhetsrisk man kan drabbas av. En sårbarhet som kan utnyttjas på distans (sk. Remote exploit) kan ge en angripare FULL KONTROLL äver den angripna datorn..

Angripare kan t.o.m. stänga av skyddsprogram. Och kommunikationen mellan den angripna datorn och angriparen sker oftast via HTTP eller HTTPS-trafik.. En trafik som INGEN BRANDVÄGG STOPPAR.. (Då hade användarna inte kunnat surfa etc.)

 

Internet Explorer 6´s sårbarheter repareras inte längre av microsoft, då de slutat ge denna support till denna uråldriga programvara, För IE8 så repareras upptäckta sårbarheter regelbundet! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet Explorer 6´s sårbarheter repareras inte längre av microsoft, då de slutat ge denna support till denna uråldriga programvara
Är du säker på det för när jag försöker googla på "end of life" (eller liknande uttryck) för IE6 så hittar jag bara sidor som anser att supporten upphör samtidigt med XP SP3, dvs april 2014, t ex http://answers.microsoft.com/en-us/ie/forum/ie8-windows_other/question-about-internet-explorer-6-got-dropped-by/21e4ceb7-dddc-4ba9-b7db-29dc4a958bf4

 

Avsaknad av support tas inte heller upp av Microsoft på sidan där de försöker övertala folk att byta från IE6: http://www.ie6countdown.com/educate-others.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag tycker du skall fråga företagaren vilka applikationer som företaget har som INTE har stöd för nyare versioner av Internet Explorer...

 

Varför skall jag göra det?

Som jag skrev så har jag inget med det företaget att göra.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Någon idé om varför man inte uppdaterar, på tio år?

På Scandic i Halmstad används fortfarande IE6. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det går alltid att kolla sin webbläsares säkerhet här:

https://browsercheck.qualys.com/

 

Jag är en gammal Firefoxanhängare, och nä, där hittades inga säkerhetshål. :) Vad beträffar FF så dyker det oftare upp säkerhetsuppdateringar till FF än IE, tycker jag. Upptäcks det ett säkerhetshål i FF är det ganska snabbt en uppdatering på plats som täpper till hålet.

 

MS skriker först ut det i media om att IE innehåller så och så många säkerhetshål, och sedan tar det uppemot en månad eller mer innan en patch dyker upp. Raketforskare släpper allt oftare säkerhetshålen på internet. Hur det kan utnyttjas också vidare. Ganska korkat egentligen!

 

Ett smörgåsbord för illasinnade personer.

 

Spännande att se vad IE 9 har att erbjuda och hur lång tid det tar innan där upptäcks säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går alltid att kolla sin webbläsares säkerhet här:

https://browsercheck.qualys.com/

 

 

Tycker att det tipset är så bra så att det bör uppmärksammas oftare här: Virus, skadliga program & botemedel :)

 

Kanske att det skulle ligga som tips här: //eforum.idg.se/topic/326815-tips/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tycker att det tipset är så bra så att det bör uppmärksammas oftare här: Virus, skadliga program & botemedel :)

Ja den var intressant. Poäng Stefan.

1 säkerhetsrisk på min Laptop med Windows XP och FF som är min huvudsakliga webbläsare.

 

Kommer en fix 21/3 ?

 

post-73434-0-60145100-1300659948_thumb.png

 

[Edit]

 

Sen startade jag IE8 på Laptopen eftersom jag har Windows XP så är det den versionen som gäller.

Intressant råd man får längst ned i rutan...:D

 

post-73434-0-38829500-1300661555_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...