Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Undvika att datorn går i viloläge


quickfyre

Rekommendera Poster

Var inne i Windows7 ändrar man så inte datorn går i viloläge när man sitter och jobbar med den? Detta händer ofta och är ganska löjligt, då alla inställningar är inställda på att INTE gå i något sparläge av något slag någonsin.

 

Vill bara snabbt och enkelt veta var jag klickar för så att inte datorn går i viloläge när jag sitter och arbetar med den.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för bilden, men som jag sagt innan är allt där inne vad jag kan se redan inställt på att aldrig gå i någon form av viloläge. Överallt på dem olika alternativen med och utan sladd står på "Aldrig".

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad är det för dator, är det en laptop?

Energiinställningarna för batteridrift och nätansluten kanske gör nåt sådant?

 

Isåfall kanske det är ett speciellt energiprogram från datortillverkaren, som du kanske du har längst ned i aktivitetsfältet eller i programmenyn.

 

Finns det energiinställningar i BIOS också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Är det inte du själv som ställt det på Aldrig föreslår jag att du gör om den proceduren. Om inte du har ställt in detta, vem har då gjort det? Det ska räcka att göra inställningen här, på denna bild Mats H visar. Datorn kan ju nte själv ha ändrat detta, om det nu står på Aldrig när du kollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en laptop.

 

Inställningarna har jag valt själv, det finns inga andra program i datorn som är kopplade till energihanteringen.

 

Jag har gjort om inställningarna. Även om batteriet är fulladdat och jag sitter och skriver i ett skrivprogram kan den slockna direkt, det tar ca 30 sekunder. Sen får jag starta upp den med on-knappen på datorn, det står att Windows återupptas. Jag kommer till inloggningsprompten, i bakgrunden hör jag ljudet från filmen som fortfarande är på i datorn, innan jag ens hunnit logga in.

 

Har inte kollat i BIOS efter detta.

 

Allt jag vill är att ha en inställning för att det ska fungera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Låter som ett annat problem.

Hur gammal är datorn?

Om det är damm i luftkanalerna eller mellan kylflänsarna på kylaren som sitter på processorn mellan fläkten, så det inte blir tillräckligt bra luftflöde för kylningen, så är det ju så på vissa datorer att dom stängs ned.

 

Vad har du för temp i datorn?

Kolla med detta HWmonitor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ca 2 år gammal. Damm finns det garanterat där det inte ska finnas.

 

Datorn ligger på en snitt siffra på 90 grader (core), den blir fort varm. När den når högra siffror stänger jag alltid ner energikrävande processor via aktivitetshanteraren, vilken sänker temperaturen lite.

 

Dock kan den stängas av när datorn är som svalast, på min gamla dator dog datorn alltid när den nådde en temp på 105 grader.

 

Här är det tvärtom. Det kan mycket väl vara orsaken, då dessa siffrorna inte alltid är att lita på, lyssnar oftast på ljudet av fläktarna samt känner med fingret på datorns baksida, riktigt varmt ibland.

 

Jag använder Speedfan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra en felsökning, ska installera HWMonitor PRO och göra en långsiktig debug.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du borde kolla detta och rengöra.

Processorn kan bli het på väldigt kort tid utan att du nödvändigtvis märker det.

 

Av med nätspänningen och ur med batteriet.

Sedan så borde det vara nån lucka i botten eller om du måste plocka ur tilläggsmoduler på sidorna.

 

Det borde kanske stå i manualen hur man rengör den.

 

Annars för Toshiba finns det en som gjort en bra guide hur man öppnar och Dell har på sin supportsida en servicemanual som går att ladda hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna datorn har jag aldrig öppnat mer än när jag ska plocka ur batteriet undertill.

 

Det är en HP TouchSmart tx2.

Har inte mycket erfarenhet av att gräva bland hårdvaran i bärbara datorer.

 

Ska se vad jag kan åstadkomma.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En buslätt fråga för en dataexpert.. Varför är filmen igång jag såg innan datorn "dog" (man hör ljudet) i datorn när jag är utloggad (är på inloggningssidan)?

 

Jag vet att vissa processor är aktiva men ska det vara så här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har samma problem att datorn går i viloläge oah jag har provat allt med energiinställningarna, datorn är en stationär windows 7 ca:två mån. gammal så den är inte dammig. Hittade något hos Microsoft som heter Fixit tror jag och den skulle avaktivera viloläget, men icke. För en tid sedan hittade jag ett litet program som heter ,Prevent sleep, när jag sätter på den då går den inte i vila men ska man verkligen ha ett program till ett problem som kan vara ganska frustrerande, ingen av de tidigare versionerna hade det här promlemet. Jag tror att det här är en bugg och tänker kontakta någon support för Windows, jag tror att det här är ganska vanligt. Någon som vet någonting om det här?

Jag har även stängt av hybridläget. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det inte är dammigt i datorn än så kan ju det bli varmt t ex för att processorns kylfläns är felaktigt monterad. Har du kontrollerat temperaturen?

 

Men ganska vanligt är det nog inte eftersom vi inte brukar se frågor om detta problem i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...