Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Integrerat betalningssystem till Open Source-shop.

Themannnn

Recommended Posts

Hej!

Har letat som en galning överallt, men hittar inte rätt information.

Jag ska starta en webshop i ett Open Source-system. Kört virtuemart(joomla) och gillar allt förutom de svenska betalningsalternativen. Jag ogillar starkt att man måste slussas vidare till betalningsföretaget vid kortbetalning, ex payson, payer osv.

Alla svenska shoppar som använder virtuemart har dessutom problem med orderbekräftelsen. Orderbekräftelsen skickas i samband med att man slussas vidare till betalningsföretaget, innan betalningen är genomförd, och jag tror att många kunder uppfattar det som amatörmässigt och framförallt förvirrande och många kunder genomför inte köpet när de måste slussas vidare.

Jag letar efter ett system där kunden skriver sitt kortnummer på min sida.

Jag kommer fortfarande använda ett betalningsföretag för mina transaktioner, men jag vill att deras formulär hamnar på min sida för att slippa "slussen".

Nelly.com använder till exempel Dibs för kortbetalning, men man fyller i alla uppgifter på Nellys sida även om det inte är dem som hanterar betalningen.

Ett annat alternativ är att kortbetalningsformuläret öppnas i en box i min sida, kanske en lightbox eller liknande som Stayhard har.

Jag vill helst stanna kvar med Joomla eftersom jag har moduler och andra komponenter som jag vill fortsätta använda till shoppen.

Vad finns det för alternativ?

Virtuemart, prestashop, magento....?

Sidan jag så småningom ska öppna en webshop på heter www.secondmode.se. Just nu är det en köp & sälj-sida.

Mvh

Stefan

Tack för tipset, ser intressant ut, ska ringa dem imorgon och kolla lite mer.

Är dock intresserad av något som kunden känner igen egentligen, som Dibs, payer, payson eller liknande.

Men varför inte använda Dibs så? blink.gif

De har ju t.o.m. färdiga moduler för VirtueMart på Joomla

http://tech.dibs.dk/toolbox/dibs_standard_shopmodules/

Tack för tipset men alla betamoduler till Joomla slussar kunden vidare till betalningsföretagets hemsida.

Alltså om man väljer "betala med kort" på min sida så skickas man till tex. Payers hemsida där man betalar och sedan tillbaka till min sida.

Har läst mycket om det och en ganska stor procentandel av kunderna avbryter köpet när man plötsligt hamnar på en annan sida för att skriva in sina kortuppgifter, det blir ett steg extra och känns ganska amatöraktigt.

Jag har inte kollat på Dibs modul iofs men jag nästan säker på att det är samma sak.

Eller har du testat den, vet du om den fungerar bra?

Letar efter en integrerad lösning där man fyller i allt på min sida.

Är beredd att byta från virtuemart om det finns en bättre lösning.

Någon som vet hur det är med Zencart, magento, prestashop osv, är det samma sak där?

Varför inte kontakta dem och fråga vilka "integration methods" som modulen stödjer?

Som du ser på länken ovan så har de moduler för många olika butikssystem. Har inte testat deras VirtueMart-modul, eller andra moduler för den delan, utan bara jobbat i egenutvecklade system med deras API (vilket gör precis det som som du vill) som såklart är ett alternativ att utveckla mot om du är slängd i php :)

Varför inte kontakta dem och fråga vilka "integration methods" som modulen stödjer?

Som du ser på länken ovan så har de moduler för många olika butikssystem. Har inte testat deras VirtueMart-modul, eller andra moduler för den delan, utan bara jobbat i egenutvecklade system med deras API (vilket gör precis det som som du vill) som såklart är ett alternativ att utveckla mot om du är slängd i php :)

Tänkte ringa Dibs imorgon, ska kolla med payson igen också, pratade med dem tidigare , dem sa att det var på gång men sedan dess har det inte hänt något.

Dock kommer antagligen alla säga att dem "är det bästa alternativet" så jag ville se om någon hade en objektiv syn på vad som funkar bra och inte.

Jag överväger att köra färdiga system med Api, men tycker det känns tråkigt att behöva "låsa upp sig" vill kunna fortsätta bygga ut den i framtiden och ha kvar min köp och sälj-sida tillsammans med en webshop.

Kodar du webshoppar från grunden?

[...]Jag överväger att köra färdiga system med Api, men tycker det känns tråkigt att behöva "låsa upp sig" vill kunna fortsätta bygga ut den i framtiden och ha kvar min köp och sälj-sida tillsammans med en webshop.

Kodar du webshoppar från grunden?

Jovisst får du en viss inlåsningseffekt även med ett egenutvecklat system (som anropar andra API:er hos andra tjänsteleverantörer) men, om det är rätt gjort, klart mycket mindre än med färdiga system.

Jag har tidigare utvecklat en butiksplattform som användes av ett par olika butiker. För den så hade jag integration (API-varianten) med bl.a. Dibs, UPS samt ett antal leverantörers system. Bytte mot slutet ut Dibs mot PayEx men det beslutet byggde inte på att Dibs lösning var tekniskt sämre, PayEx var helt enkelt mer villiga att förhandla om transaktionskostnaden :)

Dock skall sägas att den verksamheten såldes av för ett par år sedan och sedan dess utvecklar jag enbart när lusten faller på.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...