Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort startsida och hitta ljudenhet; XP


rickard 1

Rekommendera Poster

Har fått en gammal dator med Windows XP. Efter att ha rensat bort alla onödiga program och installerat ett nytt antivirusprogram, Microsoft security essentials, fungerar datorn både hyggligt snabbt och bra. Har surfat med den på nätet.

 

Två problem kvarstår:

 

1.När jag startar datorn stannar den på en helt blå sida, där det finns två inloggningsmöjligheter, dels en med lösenord och en utan; jag använder den senare. Tidiagre ägare kommer inte ihåg lösenordet. Jag vill ta bort hela denna sida; när datorn startats vill jag att den ska stanna på skrivbordet, utan någon inloggningsmöjlighet.

 

Hur gör jag detta????

 

2. Varken ljud eller mic fungerar på datorn. Jag har försökt med det felsökningsschema som finns i XP och får svaret att ljudenheten inte kan hittas. Vet inte vad detta innebär. Drivrutiner laddas väl ner automatiskt från nätet, om en sådan saknas??

 

Då jag inte kan XP så bra, vet jag inte hur jag skall gå vidare?? Tackdam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett förslag, dock vet inte ifall det fungerar eller ej.

 

 

 

 

Starta datorn i felsäkert läge.

 

Logga in på administratörskonto

 

Gå in på Start - kontrolpanelen - sen är det väl användare konto.. kommer inte riktigt ihåg vad den heter.

 

och där ska du kunna ta bort användare m.m. Ifall den är lösenordsskyddad så är lösen typ Admin.

 

 

 

 

För att starta i felsäkertläge, medans datorn startas så klicka på F12.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag skulle säga att en standard räddningsaktion är en lösning.

1. Spara all data du vill ha, dokument, PDF-filer, bokmärken osv.

2. Ladda ned DBAN och bränn ut den.

3. Mata in skivan och starta formateringen. DOD Short brukar räcka för de vanliga problemen.

3.2 Medan formatering sker, om du har en annan dator vill säga, sök på modellnamn och ladda ned drivrutiner för XP och ladda in dem på en USB-minne.

4. Efter formatering, mata in XP-skiva och installera XP

5. Uppdatera datorn och ladda in drivrutinerna.

6. Ladda in de program du önskar.

7. Klart! En fräsch dator!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Har ett förslag, dock vet inte ifall det fungerar eller ej.

 

 

 

 

Starta datorn i felsäkert läge.

 

Logga in på administratörskonto

 

Gå in på Start - kontrolpanelen - sen är det väl användare konto.. kommer inte riktigt ihåg vad den heter.

 

och där ska du kunna ta bort användare m.m. Ifall den är lösenordsskyddad så är lösen typ Admin.

 

 

 

 

För att starta i felsäkertläge, medans datorn startas så klicka på F12.

 

 

 

Det brukar, i mina LAGLIGA versioner av XP ;) vara F8 som man trycker på efter BIOS-skärmen för att komma in i felsäkert läge!!!

 

Men.. Ljud etc. får du om du besöker datortillverkarens webbplats, och söker upp

 

1: Chipsetdrivrutiner

2: Audiodrivrutiner

 

och installerar dessa...

 

Om det inte är en märkesdator... och du inte vet vilket moderkort datorn har..

Ladda ner: http://www.freshdiag.../freshdiag.html

Den visar informatione utan att du registrerar programvaran.. Men den kräver en gratis registrering för att kunna köra Benchmark(=prestanda)testerna!

 

När freshdiagnose har identifierat ditt moderkort (eller tillverkare & modell)

så besöker du tillverkarens webbplats, anger beteckningen och söker upp samt laddar ner dess drivrutiner för XP...

 

Gör du som F4r33st skrev så kan du radera det andra datorkontot och endast ha kvar ditt eget..

 

Du får söka efter "Autologon XP" för att åtgärda inloggningsskärmen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...