Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera MacOS på en vanlig PC, hårdvarukrav ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Vad jag vet så innehåller Macár Intel processorer.

Därför ska det inte gå att installera MacOs på en PC med AMD.

 

Men vad mer gäller för hårdvarukrav ?

 

Jag har några äldre laptops jag tänkte labba med, och de har olika hårdvara.

Kan vara bra att börja med en som har mest "rätt" hårdvara för att slippa strul.

 

Jag tänkte köpa en lös MAC OS X 10.x.x Intel Snow Leopard för ändamålet.

 

Ja, jag har läst att Apple inte gillar det, men det kan väl inte vara olagligt ?!

Finns det något prejudikat på det isåfall ?

 

Jag kommer ändå bara att köra i labmiljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående olagligheten så fungerar det väll så att när du köper en licens på mac os så får du massor av sidor med en licens som du skall läsa igenom och godkänna. Och där står det att du bara får installera på mac-datorer. Så det räknas nog som licensbrott.

 

Sen kraven... Titta i en genomsnittlig mac och se vad det är för hårdvara som gäller. Räkna inte med att dom skickar med drivrutiner till någon annan hårdvara. Sen har apple skrotat bios tillförmån för EFI. Väldigt få pc har EFI än. Speciellt inte äldre. Så man får ta till en ful-lösning där har jag för mig.

 

Däremot tror jag att några MSI laptoppar fungerar skitfint för att köra mac os på. Fast tydligen så har apple i sina automatiska uppdateringar skickat med program som klurar ut om man kör på icke applehårdvara och så måste du börja mecka igen för att få det att fungera.

 

Lifehacker har skrivit ganska mycket om det här fenomenet. Sök på den siten och hitta inspiration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Jag kommer följa denna tråd med stort intresse. Jag själv funderar på att pröva Mac. Mest för att få en vana av den miljö mer än att jag vill ha en budget-Mac. Det finns en del som gärna ser att du som person har erfarenhet av Mac när man söker jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Jag har kört OSX några månader på en PC. Moderkort Gigabyte EP35-DS4, grafikkort Geforce 9800GTX+.

Med moderkort Gigabyte EP45-DS4 fick jag inte till det. Men jag lessnade på OSX.

 

För är man som jag van att köra KDE som grafiskt gränssnitt i nån bra linuxrelease (just nu Exton Mandriva 2009.1) så känns OSX rätt begränsat. Hade OSX däremot haft ett grafiskt gränssnitt i stil med Steve Jobs Nextstep / kopian Afterstep så hade jag fortsatt med OSX.

För Afterstep är det som jag känner det bästa grafiska gränssnitt jag kört. Tyvärr innebär Aftersstep rätt mycket jobb fixa till det i en linuxrelease.

Medan KDE är klart och funkar direkt i bra linuxreleaser.

 

Vad det gäller köra OSX på PC hårdvara finns hur mycket som helst på webben som vanligt. Bara att söka. kalyway 10.5.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag ju även intresserad att köra Linux....

 

Exakt vad behöver jag...?

Vilken release är bra (enkel, lättanvänd osv) för en nybörjare ?

 

Du rekommenderar Exton Mandriva 2009.1 med KDE !

Är det vad jag ska inrikta mig på ?

 

Lästa också nåt om JULinux...

Den disten skulle vara rätt lik Windows och enkel att använda.

Nån som testat den ?

 

Nu blev det visst lite blandat MAC Linux här.....

 

En annan fråga:

När man installerar MacOs, får man ett val att välja språk ?

Alltså kan man få Svenskt MacOS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Att jag använder Exton Mandriva 2009.1 beror på att den releasen passar mig.

Den behöver inte passa vara sig dig eller din hårdvara.

Kruxet med linux är att det finns så många releaser att välja mellan.

Så att hitta en linuxrelease är lika jobbigt som att köpa bil.

http://www.distrowatch.com

sen en sak till, att köra linux innebär att man åtar sig att lära sig tillräckligt med engelska

för nästan all bakomliggande text och mycket instruktioner är på engelska.

Tyvärr tar det lite tid att ladda hem, bränna och prova några linuxreleaser.

Tills man hittar nått som passar egna datorn och en själv.

Du kan ju prova Puppylinux och Kubuntu, känns de inte bra bara forsätta med distrowatchlistan från toppen.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=kubuntu

http://distrowatch.com/table.php?distribution=puppy

http://www.exton.net/

En fördel med Arne Extons releaser är att Arne oftast fått med bra drivare till i varje fall nVidias grafikchip.

http://ftp.se.linux.org/Linux/distributions/exton/pclinuxos-exton-2011-1200mb-101022.iso

isofilerna bränns som just isofiler på CD/DVD

bränn långsamt typ 16x på CD och 4x på DVD för bra lättlästhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har provat massor av Linuxdistar dom bästa är Arch Linux och Sabayon och Gentoo, Gentoo tar en väldans tid eftersom det är källkod och inte binärer. Linux Mint Debian är sisådär, dåligt med uppdateringar händer inte mycket där. Alla dessa är Rolling distributions så man behöver inte installera om utan dom uppdateras hela tiden Arch är väldigt Rolling och är snabbast med uppdateringar. Antingen Arch eller Sabayon skulle jag prova Sabayon bygger på Gentoo men är binärer via ett eget paketsystem men kan kompileras via portage om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...