Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förstört operativsystem


totte92

Rekommendera Poster

Hej, hände något extremt konstigt precis när jag just ändrade ne inställning i registret.

Varje gång jag startar microsoft office 2010 går programmet igenom en process: "konfigurations förlopp" så jag gjorde som "jwatbama" tipsade på det här forumet forumet dvs kryssade i full behörighet för nyckeln HKEY_CLASSES_ROOT resultatet blev katastrof. Så därför ändrad jag tillbaks som det var men det hjälpte tydligen inte.

 

Nu kan jag knappt öppna något program längre inte kontrollpanelen, regedit, mappar, har inget ljud, högerklickar jag finns det in princip bara kopiera som alternativ.

 

Behöver akut hjälp! Kan en systemåterställning med cd-skivan rädda mig?

 

Poäng utdelas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Du kan ju testa med en återställning.

 

Start > skriv i sökfältet Återställning > klicka på återställning > klicka på Öppna Systemåterställning > klicka på Nästa => där skall du kunna välja en återställningspunkt att starta från. Datorn kommer då att återställas som den var vid just den tidpunkten.

 

Eller

 

Du kan nog göra en återställning genom att Använda Senaste fungerande konfiguration, precis när du startar datorn genom att trycka upprepade gånger på F8 eller nån annan F-tangent (kommer inte ihåg vilken).

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ens åt återställning heller får bara upp ett felmeddelande.

 

Det hände inte heller något när jag tryckte F8 samt massa andra knappar. Jag vet ialla fall att F2 är till BIOS och att F12 är till boot menyn.

 

Alla filer som normalt slutar på .exe slutar på .ink vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du provat att starta Windows från din CD och göra en reparation?

de .ink filer du ser är genvägar till .exe, inget att oroa sig för.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod att det inte gick att hitta någon återställningspunkt...

 

Om jag nu vill formatera om datorn och installera ett nytt OS imorgon hur gör jag det smidigast?

 

1# Kopplar ur hårddisken och kopplar in den i en annan dator och överför alla viktiga filer till en annan hårddisk. Och sen kopplar tillbaka den och installerar ett os.

 

2# Installerar ett nytt os direkt på den här hårdisken och låter datorn gör en sk. windows.old mapp. Dock har jag många viktiga dokument på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

skulle nog testa din första ide, alltid bäst att kunna plocka ut sina filer före ominstallation.

 

Scenario 2 funkar säkert med, men som sagt.

Lycka till och tack för poäng!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut spara undan dina filer innan du installerar ett nytt Windows. Att flytta hårddisken till en annan dator är ett bra sätt, men man kan även starta datorn från en CD-skiva eller ett USB-minne med kopieringsprogram på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej, tack för poängen, fast tipset inte fungerade.;)

 

Sedan du sparat dina viktiga filer som redan påtalats, så prova med en reparation.

 

Starta om datorn så den har en fräsch uppstart och vänta några minuter tills att systemet stabiliserat sig och starta inga program utom att öppna utforskaren/min dator så du kommer åt Setup.exe på DVD-skivan > Installera > välj Uppgradera. Möjligt att du skall högerklicka på Setup.exe och köra som Administratör.

 

Eller om du inte kan öppna utforskaren och köra så:

 

Starta/Boota datorn från DVD-skivan > Installera > välj Uppgradera => så skall den göra en reparation och normalt så skall dina tidigare installerade program finnas kvar efter det.

 

Vid uppgraderingsalternativet (som du kan reparera med) så måste du välja samma språk och 32 eller 64 bitars som redan är installerat på systemet, annars fungerar inte Uppgraderingen.

 

Men det beror förstås på hur mycket som är skadat osv. Men kanske värt ett försök?

Annars är det nog en full ominstallation som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...