Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Login system (Facebook och eget)


mindsleep

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bygger just nu en sajt som kräver en registrerings process för att logga in. Alla uppskattar inte att registrera sig för att kunna logga in. Så därför hade jag tänkt använda mig av Facebook login.

 

Skulle vilja höra från någon med erfarenhet kring detta. Är det bra att köra 2 separata system?

 

Jag har byggt ett framework med moduler. Modulerna kan komma åt användare med hjälp av en class som jag skrivit....typ $user->username();

 

Tanken är då att username ska komma oavsett om man använt sajtens egen login process eller facebooks. Kommer detta att fungera? Behöver jag tänka på något? Ska jag satsa på ett sånt här "duel" system eller bara köra en egen sajt login. Vill inte enbart köra facebook login eftersom alla inte har facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde satsa på OpenId och liknande lösningar. Tyvärr så tror jag att facebook och twitter inte är riktiga OpenId implementationer. Utan bara "liknande".

 

OpenId i kombination med facebook och twitter täcker in en ganska stor användarbas tror jag. Tyvärr så har microsoft inte släppt sin openid koppling skarpt än. Dom har ett test att koppla Windows Live inloggning (hotmail, messenger, xbox etc) till OpenId så du kan använda den för att logga in på andra siter.

 

Kolla gärna hur stackoverflow har gjort. Dom har ganska många inloggningsalternativ.

http://stackoverflow.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OpenId är jag inte intresserad av. Jag kan garantera att den användarbas på min sajt inte är relevant för OpenId.

 

Facebook är det däremot. Så jag undrar lite över erfarenheter med Facebook inloggning + hur det fungerar med dual inloggningar. Ser att stackoverflow.com har det. Jag tänkte skriva som sagt en klass för att vara en "wrapper" för olika inloggningsalternativ. Men från den klassen måste jag kunna hämta olika saker som exempelvis: $user->email, $user->username...osv.

 

OpenId är som sagt var lågprioriterat just nu. Den användarbas som jag kommer ha på sajten har ett facebook konto (kanske).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail är ju en OpenId provider. Så jag misstänker att flera i din användarbas kan tänkas använda det.

 

Hur som helst så är du rätt ute. Du skapar din egna användar/sessionklass och fyller den med data från antagligen din egna inloggning eller facebook.

 

Jag antar att du laddat ned färdigt facebook api? Så då borde det vara en ganska smal sak att göra om de kontrollerna på session och användarinformation som dom gör i sina exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inte laddat hem någon api. Har inte kommit något långt. Var laddar jag hem det.

 

En annan fråga.

 

Man använde ju ofta id som i mitt fall brukar vara en integer som räknas upp för att koppla en användare till något annat i en annan tabell. Exempelvis poster i ett forum. Det fungerar ju bra så länge den hämtar information från min databas. Men hur gör jag med de som loggat in med sitt facebook konto? Där har jag ju inget id eftersom de uppgifterna ska hämtas från fb? Hur löser jag det rent praktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information och verktyg och sånt finns tillexempel på http://developers.facebook.com/

 

Exakt hur du ska lösa din databas... Börja med att läsa på dokumentationen om vilken info facebook delar ut till dig. Och se om du kan använda den infon och spara i din vanliga userstabell. Då slipper du huvudvärken att använda flera tabeller och extra kopplingstabeller och grejjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...