Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bestämning av jordens tyngdacceleration


Sara Svensson

Rekommendera Poster

Sara Svensson

Hej!

 

Jag har ett problem med hur man bestämmer jordens tyngdacceleration.

 

Jag använde ett rör, några vikter, (en vikt att rotera och en som hänger ner som mot tyngd) och

nylonlina, tidur, snabbvåg och linjal.

 

Jag Höll röret vertikalt och snurrade vikten. När jag fått konstant rotationshastighet gled inte linan.

Jag tog tiden för tio varv med stoppur och mätte banans radie..

 

Uppgiften är att man ska härleda ett uttryck för centripetalkraften som funktion av periodtiden. Sedan ska man räkna ut jordens tyngdacceleration.

Kan någon vara snäll och hjälpa mig med att förklara hur man härleder uttrycket, och hur man ska bestämma jordenstyngdacceleration? :(

 

 

Vänliga hälsningar,

Sara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Steg 1 i alla mekanikproblem, rita en figur så du ser vilka krafter som är inblandade. Koncentrera dig på kulan där den snurrar runt.

 

Har du ingen formelsamling? Om inte hittar du ett samband mellan centripetalacceleration och hastighet här t.ex.

 

Givet omloppstiden och kulbanans radie kan du räkna ut kulans hastighet, vilket tillsammans med dess tyngd ger centripetalkraften. Denna i sin tur hänger ihop med tyngdkraften enligt din figur med krafter.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sara Svensson

Hej Johan!

 

Tack så mycket för ditt svar och förklaring! :)

Jag har en liten fundering..

 

Givet omloppstiden och kulbanans radie kan du räkna ut kulans hastighet, vilket tillsammans med dess tyngd ger centripetalkraften.

Här säger du att jag bör använda kulbanans radie som sträcka för att räkna ut hastigheten, eller hur? :]

 

ett samband mellan centripetalacceleration och hastighet här t.ex.

Okej :) ,men ska jag använda samma värde för radie både som sträcka och som radie i den här centripetalaccelerationens formel?

a31e516017cf24a4e52e7c1e09839585.png

Tack så mycket en gång till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här säger du att jag bör använda kulbanans radie som sträcka för att räkna ut hastigheten, eller hur? :]

Nja, hastighet ges av en viss förflyttning under en viss tid. Vilken sträcka förflyttar sig kulan när den snurrar i sitt jämviktsläge, dvs när mottyngden inte rör sig mer?

 

Okej :) ,men ska jag använda samma värde för radie både som sträcka och som radie i den här centripetalaccelerationens formel?

a31e516017cf24a4e52e7c1e09839585.png

R:et i formeln är radien på den cirkel kulan rör sig i. Tänk dig att du ser rotationen ovanifrån. Om ditt snöre är horisontellt vid rotationen är snörets längd lika med radien, annars inte.

 

Som du märker ger jag hellre ledtrådar än färdiga lösningar, men förhoppningsvis lär du dig mer på det. Kämpa på! :thumbsup:

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sara Svensson

Gud vad duktig du är! Du förklarar jättebra wink.gif

Tusen tack Johan! Nu har jag förstått det och det har blivit mycket lättare smile.gif

 

/Sara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...